Nieuw leven voor paviljoen
Gepubliceerd: 18 September 2013 • Leestijd: 1 minuten en 38 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De begane grond van het paviljoen bij locatie Museumpark wordt ingericht als ruimte om te studeren en aan groepsopdrachten te werken. Ook wordt er gewerkt aan een plan voor een grandcafé.
Het paviljoen is tweeënhalf jaar geleden gebouwd en de begane grond is de afgelopen jaren onder andere gebruikt voor studievoorlichting en voor het beantwoorden van vragen over onder andere inschrijving en betaling. Die functies zijn er sinds begin deze week niet meer: studievoorlichting en het Student Service Center (SSC) zijn verhuisd naar een kleinere plek op de locatie Rochussenstraat. Gerard Soeteman van de facilitaire dienst: ‘Het verstrekken van informatie gebeurt meer en meer digitaal. En bij het SSC was de aanloop er vooral in een aantal piekperioden; vaak zat er maar één persoon achter de grote balie.’
Extra zitjes
De balie is inmiddels weggehaald en de witte woorden Student Service Center op de muur hebben een laagje rode verf gekregen. Soeteman: ‘Deze ruimte moet een verlengstuk worden van de kantine, een plek waar studenten met elkaar kunnen overleggen en aan groepsopdrachten werken. Daarom komen er extra zitjes.’
Grandcafé
De receptie en de koffiebar aan de kop van het paviljoen zijn al langer onbemand. Op deze plek moet een grand café komen naar het voorbeeld van het café op locatie Kralingse Zoom. ‘Een plek voor zakelijke besprekingen maar ook voor een broodje en een biertje’, aldus Soeteman die verwacht dat het grand café, dat zal worden gerund door Ladage Beheer, begin volgend jaar opent.
De facilitaire dienst denkt nog na over de precieze invulling van de begane grond van het paviljoen en is benieuwd wat studenten en medewerkers er graag willen zien. Soeteman: ‘Ideeën zijn van harte welkom. We zullen ze gebruiken om een bestemming te kiezen die echt aansluit op de wensen van studenten en medewerkers van de HR. Dus laat het ons maar weten (onder dit artikel, of via de mail: a.g.soeteman@hr.nl , red.).’
Bacheloronderwijs
De lokalen in het drie verdiepingen tellende gebouw hebben inmiddels al een andere bestemming gekregen. Het contractonderwijs dat er aanvankelijk zat, is grotendeels verhuisd naar de locatie Academieplein en de lokalen worden nu gebruikt voor het bacheloronderwijs. ‘De lokalen hebben we vanwege de renovatie van de laagbouw van Museumpark hard nodig voor onder andere de instituten ISO en IvL’, vertelt Soeteman. Van de laagbouw wordt de komende jaren steeds een deel gerenoveerd en verbouwd, onder andere de verwarming, gevel en de luchtbehandeling worden aangepakt. Pas in de zomer van 2015 zal de locatie helemaal gerenoveerd zijn. Wat er daarna met het paviljoen gebeurt, is nog onduidelijk.
Jos van Nierop
Als ISO student op Museumpark zou ik heel graag RUSTIGE ruimtes willen om te kunnen werken. De computerruimte en het atrium zijn verschrikkelijk gehorig als je hier wilt studeren of aan stukken werken. Vissenkommen zijn prettig om in te werken maar vaak bezet. In je eentje is het ook flinke ruimte verspilling om daar in te gaan werken.
Een stilteruimte met werkplekken met een afscheiding er tussen zou heel prettig zijn.
En sorry, maar een grandcafé vind ik eigenlijk echt van de zotten. Er is nu een luxere kantine waar je ook goed kunt avond eten, en alcoholische dranken aanbieden in een leeromgeving vind ik te bizar voor woorden.
Begrijp ik nu goed dat er zoveel moeite is gedaan en zoveel geld is uitgegeven voor een gebouw dat nu als grandcafé ingericht gaat worden, pal naast een inderdaad luxe kantine? Ik vind het te erg voor woorden. Ik hoop dat we dit soort uitglijders in de toekomst niet meer zullen maken als hogeschool.
Waarom verplaatsen jullie niet de mediatheek uit de kelder van de laagbouw MP naar de begane grond van het Paviljoen?
Straalt meer “onderwijs” uit dan een grand cafe (lijkt mij een handigere associatie i.v.m. discussies rondom besteding van belastingcenten etc., niet dat ik geen biertje lust hoor, maar daar zijn voldoende gelegenheden op loopafstand voor zoals Coenen, Westerpaviljoen etc.)…en makkelijker te integreren met 1e en 2e etage van de MP hoogbouw waar reeds studenten(studie)voorzieningen zijn gehuisvest.
En inderdaad al jaren vragen studenten om stille studieplekken (zie uitkomsten STO’s mediatheken en decanaten). Is veelvuldig door ons aangekaart bij de decisionmakers en de Fadi.
Wat een slecht idee. Uitbaten met publieke gelden van een ruimte met doelen waarin reeds is voorzien in de nabije omgeving (Coenen, Westerpaviljoen, Binnenweg). Laat zien dat het een studielandschap wordt voor studenten, vraag idd studenten naar hun behoefte. Ik ken de klacht van het ontbreken van stilteruimtes, dit lijkt mij zeker zinvol omdat het aansluit bij een lang gekoesterde wens van studenten.
“De facilitaire dienst denkt nog na over de precieze invulling van de begane grond van het paviljoen..”
Volgens mij is het niet aan de facilitaire dienst om na te denken over de precieze invulling maar behoort hij deze te faciliteren. Dit is een ondersteunende dienst, die net als de andere diensten van de hogeschool het primaire proces ondersteunt. Ik kan me herinneren hier onlangs nog een bijeenkomst over te hebben bijgewoond.
Inderdaad sluit aan bij de laatste STO’s en maak in het paviljoen een mediatheekvoorziening met verschillende soorten studieplekken. Door de ligging kan deze voorziening ook op zaterdag open. In 2009 zijn tijdens de bouw van het paviljoen hiervoor al prachtige ontwerpen gemaakt door studenten Bouwkunde .
Beste lezer,
Als geïnterviewde in dit artikel heb ik de reacties op dit artikel met belangstelling gevolgd. Ik, namens Museumpark, als vertegenwoordiger van de Fadi, hoor graag direct de mening van mijn gasten op museumpark. Om deze reden was naast de directe ‘comment’, facebook, en twitter ook mijn persoonlijke HR-adres toegevoegd als reactie-mogelijkheid.
Op mijn persoonlijke email adres, trof ik ook enkele reacties, met de vraag mee te mogen denken over de toekomstige bestemming van het Paviljoen. Jullie ideeën nemen we mee, de uitnodiging volgt!
Graag ga ik hier kort in op de overige reacties die gegeven zijn. Deze vallen uiteen in 3 categorieën: “Is dit geen verspilling?”; ”Is een grandcafe nodig?”, en de laatste “Wat wil de gebruiker?”.
In deze tijd van Focus en kostenreductie begrijp ik de opmerking over kostenverspilling heel goed. Een jaar geleden is het Paviljoen aangepast om plaats te bieden aan een uitbreiding van de Mediatheek / Open Leer Centrum, nu mooi gesitueerd op de 2e etage in de hoogbouw. Het StudentenServiceCentre moest een nieuwe plek krijgen. Er is in die tijd voor Studievoorlichting en het SSC een mooie balie met achterliggende werkplekken ingericht.
Na een jaar is gebleken dat het een grotere meerwaarde biedt om deze functies dichtbij de eigen afdelingen op Rochussenstraat te huisvesten. Met zeer geringe kosten hebben we de voorzieningen overgebracht naar tot dan toe onbenutte en voor andere functies moeilijk benutbare ruimten waardoor synergie in de samenwerking bereikt wordt, en op locatie Museumpark meer m2 worden vrijgemaakt voor studentenvoorzieningen.
Laten we ons realiseren dat door de inschikkelijkheid van vooral C&EB, we erin geslaagd zijn om bijna 1400 m2 extra ruimte vrij te maken voor het onderwijs van ISO en IVL, nodig om de renovatie van de laagbouw Museumpark zonder verdere huur van externe locaties mogelijk te maken. De laatste vrijkomende ruimte in het Paviljoen willen we dan dus ook voor onze studenten en medewerkers inrichten. Past dat niet in de gedachte dat de Focus ligt op het voltijd bachelor onderwijs?
Grand Café?
Het Grand café is geen idee van de schrijver van deze reactie. Bij het gunnen van de exploitatie van het restaurant aan een geïnteresseerde cateraar of horeca-exploitant, bleek dat het op Museumpark volgens zowel studenten als geïnterviewde directeuren en medewerkers ontbreekt aan een voorziening waar men in een rustige ambiance kan werken. Een ruimte waar men kan overleggen met een goede kop koffie en de mogelijk om met 2 a 3 mensen een lunch te gebruiken, juist als alternatief voor voorzieningen buiten het gebouw. Vanuit de studenten werd dit aangevuld met de opmerking dat het ontbreekt aan een voorziening (á la KZ) waar het cool is om met je vrienden af te spreken en aan het einde van de dag of week een borrel te drinken.
Analyse van de banqueting-gegevens leerde ons dat er veel verspilling voorkomen kan worden door een voorziening die als alternatief dient voor veel ‘lunch- en vergaderservices’ voor kleine groepen.
Tot slot de vraag; “Wat wil de gebruiker?”
Ik denk dat we het afgelopen jaar onze klant, student en medewerker, meer dan ooit hebben uitgenodigd om mee te denken en iets te vinden van de voorzieningen op het gebied van de horeca.
Vanuit enkelvoudig perspectief is het eenvoudig schieten op een plan, voorstel of idee. Er is structureel tekort aan stiltewerkplekken. Ook is er tekort aan rustige overleg plekken. Ook is er een tekort aan plekken die studeren leuk maken. Tot slot, willen we kosten reduceren en ondertussen een kwaliteitsverbetering te realiseren.
Ik denk dat we vanuit de Fadi alle input kunnen gebruiken. Het succes uit de eerste weken van de nieuwe exploitant van het restaurant op Museumpark laat zien dat we open staan voor de ideeën en erin slagen deze te vertalen naar een aanbod voor onze studenten en medewerkers.
Het is nog nooit zo druk geweest in het restaurant. Ik ben ervan overtuigd dat als we er opnieuw in slagen goed te luisteren naar de wensen van onze klanten, dat we een goede match kunnen maken tussen de wensen die in de comments geuit zijn ten behoeve van de inrichting van de begane grond van het paviljoen.
Mijn collega’s die gebruik hebben gemaakt van de comment-mogelijkheid nodig ik uit om gebruik te maken van mijn uitnodiging mee te denken, maar nog liever, studenten te motiveren en uit te nodigen om aan te geven op welke wijze wij de voorzieningen nog beter kunnen maken.
Nogmaals mijn emailadres: a.g.soeteman@hr.nl ; je mag me ook bellen op 010 794 42 14.
Met gastvriendelijke groet,
namens Fadi Museumpark,
Gerard Soeteman, facility manager
Jammer Gerard, dat er geen like-knop zit. Want, eens of oneens, waardering voor je zorgvuldige en snelle reactie.
Beste Gerard,
dank voor je (prima) reactie. Ik sluit mij aan bij collega Madeleine. Overigens, wellicht ten overvloede: Alle reacties komen voort uit betrokkenheid/hart voor de zaak en zijn niet persoonlijk gericht aan jou of de Fadi.
Ik wil graag met je meedenken over een goede en nuttige inrichting. Je kunt mij uitnodigen bij de eerstvolgende vergadering.
Bedankt voor je snelle reactie, en je heldere en duidelijke uitleg!
Studielandschap met mediatheek! 16/7 open zoals het hoort! Inderdaad makkelijk ‘af te schermen’ van de rest van de lokatie, dus wat wil je nog meer? Grandcafé is bij voorbaat al ter ziele, buiten de deur is het altijd beter en wat er zat liep toch ook al niet? Al hadden ze best goede koffie hoor.
Verder graag weer wat meer vergaderruimte ergens maken, het zoeken naar vergaderruimte neemt nu onevenredig veel tijd in beslag: Rochussenstraat, Academieplein, Museumpark.