Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Stage én vakken in derde jaar is te veel’

Gepubliceerd: 24 April 2013 • Leestijd: 2 minuten en 0 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een stage van 28 uur, studieopdrachten en ook nog een bijbaantje. Derdejaars studenten mwd vinden het te veel. Dat is de conclusie van een enquête die door 30 (van de 125) studenten is ingevuld.

De enquête is een initiatief van Maarten van Brussel en Yentl van Heest, allebei derdejaars. Laatstgenoemde is daarnaast voorzitter van de instituutsmedezeggenschapsraad; al langer kaart hij problemen aan die mwd-studenten ervaren. Zoals dus de door derdejaars ervaren werkdruk. Van de dertig geënquêteerden vinden 17 studenten de studiedruk ‘te zwaar’ en elf vulden de keuzemogelijkheid ‘zwaar’ in.

Werk naast school en stage
‘Het grootste probleem waar ik tegenaan loop, is de hoeveelheid schoolopdrachten die ik moet doen’, luidt een open reactie van een geënquêteerde. ‘Op stage heb ik zelden tijd om aan school te werken met als gevolg dat ik het thuis moet doen. Dit is soms moeilijk te realiseren omdat ik laat thuis ben van stage en naast school en stage ook nog werk.’ Veel anderen reageren op dezelfde manier.

Eric Bezemer, directeur van het instituut waar mwd onder valt, kent de klachten. ‘Maar het was aanvankelijk nog zwaarder, want vroeger liep de minor naast de stage in jaar 3. Het verplaatsen van de minor naar jaar 4 is een grote verbetering’, aldus Bezemer die snapt dat studenten een bijbaantje nodig hebben. ‘Maar dit is wel een voltijdsopleiding waar 40 uur voor staat, en die ook voltijdsaandacht vraagt.  In het derde jaar is er dus 28 uur stage en 12 uur voor de rest.’

‘Wellicht aanpassingen nodig’
De vakken naast de stage zijn, stelt Bezemer, bedoeld om het functioneren tijdens de stage te ondersteunen. ‘Zo wordt het kennelijk niet altijd ervaren, en daar moet de curriculumcommissie kritisch naar kijken. Wellicht zijn er aanpassingen nodig in het derde jaar.’ Een ander probleem is dat stage-instellingen soms een groter beroep doen op de studenten dan bedoeld, bijvoorbeeld dat ze meer uren maken dan de afgesproken 28 uur per week. Bezemer: ‘Als dat voorkomt zullen we de stage-instellingen daar op aanspreken want dat is niet de afspraak die we met hen maakten.’

Flinke kritiek is er van de studenten ook op de communicatie naar studenten. Zo zouden docenten niet altijd op één lijn zitten en worden studenten niet altijd gelijk beoordeeld. ‘Dat mogen we ons aantrekken’, vindt Bezemer. ‘Onderwijs is geen eenheidsworst maar we moeten wel op één lijn zitten, en toetsingscriteria dienen ondubbelzinnig en voor iedereen gelijk te zijn.’

Docenten geschrokken
Volgens de directeur zijn de docenten ‘best geschrokken’ van de enquête-uitkomsten. Bezemer: ‘Ze vinden dat ze er iets mee moeten. En het lijkt erop dat er te weinig met de studenten en met elkaar wordt gesproken. Dialoog! Aan de andere kant valt studenten soms ook wat kwalijk te nemen. Studenten moeten geen e-mails met twintig vragen sturen, terwijl ze in een college hadden moeten zitten waar die vragen zijn beantwoord…’

Yentl van Heest, het imr-lid dat de enquête uitzette, noemt die laatste reactie ‘een beetje flauw’, maar is ook ‘opgelucht’ dat de docenten geschrokken zijn. ‘En ik ben vooral blij dat er wat aan de problemen gedaan wordt.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top