Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten autotechniek tevreden over docenten

Gepubliceerd: 13 March 2013 • Leestijd: 1 minuten en 36 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De opleiding autotechniek presteert al jaren ondermaats, zo laten onderzoeken zien. Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren moeten alle docenten onderworpen worden aan assessments. Maar is dit wel de oplossing voor deze studie? Profielen vroeg het de studenten zelf.

Waar de opleiding in de Keuzegids 2013 maar 42 scoort (vergelijkbaar met een 4,2), geven de zeven studenten die Profielen sprak, gemiddeld een 6,5. De studenten autotechniek herkennen zich dan ook niet in het beeld van slechte opleiding en zijn zichtbaar teleurgesteld over de negatieve berichtgeving. ‘Er zijn absoluut punten van verbetering, maar dat cijfer uit de Keuzegids is veel te laag’, aldus Chris Patterson (derdejaars).

Goede docenten
De studenten zijn met name tevreden over het persoonlijk contact met de docenten. Door de korte lijntjes op  RDM-campus zijn de docenten veel meer benaderbaar dan op andere locaties. ‘Ik kan hier zo even de docentenkamer binnenlopen om een afspraak te maken’, zegt Bob Rozenhart (derdejaars), ‘op Academieplein kon dat nooit.’
Aan het niveau van de docenten hebben de studenten ook nooit getwijfeld. Dat de opleiding werkt met docenten uit de praktijk, waarderen zij. ‘Met de kennis van de docenten zit het goed. Dit zijn allemaal docenten uit het bedrijfsleven, die weten echt wel hoe het zit’, meent Chris.

Meer techniek
Maar de studenten hebben wel degelijk kritiek op de opleiding. De ontevredenheid richten ze echter niet op de docenten, maar op de kwaliteit van de opleiding in het algemeen. Als het aan hen ligt, moet de nadruk van het onderwijs veel meer op de techniek liggen en niet op managementvaardigheden. Zo willen de studenten meer en een hoger niveau bètavakken. ‘Een docent moet nu in twee uur alle stof behandelen, dat is gewoon te kort om een goed niveau te halen’, aldus Bob.

‘Het gaat erom dat de lessen die je geeft beter moeten’, zegt Bob, doelend op het lage niveau. ‘Niet zozeer wie die les geeft.’ Ook Joost van der Burg (tweedejaars) vindt dat het niveau omhoog moet. ‘Ik red deze opleiding met het volgen van lessen alleen. Terwijl ik van andere studies hoor dat studenten er soms dag en nacht mee bezig zijn.’

Minder managementprojecten
Tenslotte klagen de studenten over het grote aantal managementprojecten dat zij moeten volgen. Waar zij veel liever klassikaal een technisch vak als wiskunde zouden willen volgen, moeten zij nu hun tijd besteden aan een project. Ook Martijn Koedijk (vierdejaars) stoort zich hieraan. ‘Vier weken terug had ik een tentamen, maar op dat cijfer wacht ik nog steeds. Terwijl ik van het project dat ik twee weken geleden heb ingeleverd, het cijfer al lang heb gekregen.’

Jonathan van Noord

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top