Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
10 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten en docenten in de spotlights tijdens jaaropening

Gepubliceerd: 6 September 2013 • Leestijd: 2 minuten en 37 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Geen Jet Bussemaker of een andere politicus tijdens de officiële opening van het hogeschooljaar. De Hogeschool Rotterdam gaf gistermiddag vooral docenten en studenten het woord.

Jaaropening - Maria de FatimaEen competitieve omgeving, studenten uit allerlei landen en je kunt de hele tijd theorie en praktijk combineren. Maria de Fátima Regala da Costa is meer dan enthousiast over de opleiding ibms (international business management studies) die ze over een paar dagen officieel afrondt. In de volle congreszaal op locatie Kralingse Zoom ging ze gistermiddag, tijdens de opening van het hogeschooljaar, nog even door. In het Engels en vooral vol enthousiasme. ‘Ik had 180 punten nodig maar heb er uiteindelijk 190 gehaald. Just for fun. Ik wil leren, ik wil dingen weten. Vooral de docenten zijn belangrijk voor mij geweest, en de interactieve lessen die je hier hebt’, aldus de Portugese die haar vierjarige opleiding in twee jaar en tien maanden afrondde.

That hurts…
Tien minuten lang leek het verhaal van Maria te mooi om waar te zijn maar de studente had toch ook kritiek op de hogeschool. ‘Er zijn problemen met de studiepunten en examens worden nogal eens te laat bekendgemaakt. That hurts. Maar verder ben ik blij dat ik hier gestudeerd heb: de Hoegeschoel Rotterdam heeft een goede naam.’

Inspireren
Jaaropening - discussieIn de paneldiscussie die volgde moest Ernst Phaff, docent bij het instituut voor commercieel management (CoM), eerst even slikken. ‘Wat een gaaf verhaal van Maria. Maar shit, ik baal er wel van dat ik zelf ook niet zo goed ben in het op tijd bekendmaken van tentamens en cijfers.’ De paneldiscussie ging, vanzelfsprekend, over Focus en dus over het centraal stellen van het (bachelor)onderwijs en de relatie docent-student. ‘Het is belangrijk dat een docent kan inspireren. Dat hij mij laat nadenken over iets’, stelde Maarten van Brussel, student maatschappelijk werk en dienstverlening (mwd). ‘Aan een docent die alleen een powerpoint-presentatie laat zien, heb je niet zoveel. Het gaat erom dat hij ook vertelt over zijn eigen praktijkervaring. Daar heb je iets aan.’

‘Fantastische mediatheek’
Inspireren en studenten laten nadenken, is ook wat hoofddocent CoM Gerard van der Star belangrijk vindt. ‘Ik vraag me af of je verhaal inhoudelijk wel zo goed moet zijn. Veel belangrijker is dat je de studenten vragen stelt en dat het verhaal vragen oproept. En natuurlijk moeten we ervoor zorgen dat de dingen waar we vragen over stellen beschikbaar zijn. Gelukkig hebben we een fantastische mediatheek, maar daar wordt te weinig gebruik van gemaakt.’

Nieuwsgierig
Ook Derk Tetteroo van Bureau Frontlijn heeft baat bij studenten die nieuwsgierig zijn en vragen stellen. ‘Anders nemen wij ze niet aan’, aldus Tetteroo van het bureau dat namens de gemeente Rotterdam oplossingen zoekt voor problemen in achterstandswijken. Bij Frontlijn solliciteren tweehonderd sollicitanten maar ‘slechts’ de helft kan worden aangenomen.

Dat het onderwijs alleen inspirators nodig heeft met praktijkervaring is niet de mening van iedereen. Hanneke Torij, lector verloskunde: ‘Je hebt inderdaad mensen uit de praktijk nodig maar ook mensen die verstand hebben van onderwijs en van onderzoek. Een goeie mix is belangrijk.’

Jaaropening - Ron Bormans‘Denk na’
Collegevoorzitter Ron Bormans sprak na de discussie de hoop uit dat er op de hogeschool gesprekken als deze gevoerd blijven worden. ‘En het is inderdaad belangrijk dat we mensen afleveren die zelf nadenken, maar helaas zijn er te veel studenten die niet die enorme drive van Maria hebben. We moeten het hen iets moeilijker maken, onder andere door het verleggen van de inschrijfdatum naar 1 mei. Dat is niet om af te schrikken maar om tegen leerlingen uit 4 havo en 5 vwo te zeggen: denk na. Hoe beter je nadenkt, hoe groter de kans op succes.’

Sociaal leenstelsel
Niet voor het eerst benadrukte Bormans tegenstander te zijn van het sociaal leenstelsel. De collegevoorzitter wil dat de basisbeurs voor de lagere inkomens als gift behouden blijft omdat anders sommige potentiële studenten niet gaan studeren. ‘Dat zijn er relatief misschien niet veel maar wellicht zitten daar studenten bij zoals jij’, wees Bormans naar de glimlachende Maria met wie de jaaropening was begonnen.

Jos van Nierop

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top