Studenten hekelen column in Profielen
Gepubliceerd: 5 March 2013 • Leestijd: 0 minuten en 59 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De sgmr vindt dat lerarenopleider Anne-Marit Dannijs zich in haar laatste column in Profielen ‘ongepast’ uitlaat over studenten. Dat maakten de studenten kenbaar in hun openbare vergadering met collegebestuurder Gerard van Drielen.
In haar column schrijft Dannijs over een student die met de hakken over de sloot zijn diploma binnensleept maar eigenlijk niet geschikt is voor het beroep waarvoor hij is opgeleid. ‘Jan Middelmaat, kies een beroep waar je goed in bent, waar je je uiterste best voor doet en ontstijg de middelmatigheid’, aldus de columnist.
Hand in eigen boezem
‘Gesteld wordt dat iemand die afstudeert met een 5,6 een slechte beroepsprofessional is’, concludeert voorzitter Yentl van Heest van de studentengeleding van de medezeggenschapsraad. ‘De sgmr is van mening dat wanneer iemand die afstudeert met een 5,6, naar de maatstaven van de opleiding, voldoende bekwaam is om zijn vak uit te oefenen. Wanneer de columnist het niet eens is met die maatstaven moet zij dit probleem niet bij de student leggen maar hand in eigen boezem steken.’ De opleiding bedenkt immers, aldus de sgmr, haar eigen maatstaven. Van Heest: ‘Het is volgens ons dan ook ongepast wanneer een docent zich op een dergelijke, laatdunkende wijze uitlaat over studenten.’
Ligt de lat hoog genoeg?
Collegebestuurder Van Drielen zegt het in grote lijnen eens te zijn met de studenten. ‘De opleiding moet niet alleen naar de student kijken maar ook naar zichzelf. Je kunt je afvragen of de opleiding de lat wel hoog genoeg heeft gelegd.’ De collegebestuurder vindt overigens dat Dannijs als columnist van alles mag vinden. ‘Maar ik mag daar dan ook weer wat van vinden.’
Jos van Nierop
Waar komt toch al die negativiteit ten opzichte van de studentenpopulatie bij Anne-Marit vandaan?
“Maar ik mag daar dan ook weer wat van vinden.” Zeker, en fijn dat het cvb dat dit keer niet doet met een verklaring waarin afstand wordt genomen van een opinie in een onafhankelijk blad.
Is het dan echt zo negatief om van een HBO student te verwachten dat hij/zij boven de middelmaat uitstijgt? Wat houdt het HBO niveau dan nog in? Anne-Marit, gewoon doorgaan met schrijven! Er zijn lezers die je mening wel waarderen.
Als we vinden dat de minimale prestatie van een student ‘boven de middelmaat’ moet zijn willen we hem/haar als beginnend beroepsbeoefenaar werkelijk waarderen?
Dan klink daar het “overtref jezelf” in door , waar ik fan van ben,
maar roept ook enkele vragen op, zoals:
Moet de lat, die we dus eigenlijk minimaal vinden voor het beroep en hiermee de student dan niet gewoon de werkelijke norm en dus de’6′ worden?
Als je constateert dat een student eigenlijk niet geschikt is voor het beroep na afstuderen, wie waren er dan allemaal middelmaat / niet geschikt voor het beroep docent dat dit heeft kunnen plaatsvinden? Hoe worden zij hier op aangesproken? Ideetje voor een volgende colum?
Anne-Marit, ik ben het er helemaal mee eens! Je moet je kwaliteiten opzoeken en doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. “Overtref jezelf” is het motto van de HR, maar met magere zesjes heb je jezelf nou niet bepaald overtroffen, lijkt me.
Je stukken zijn goed beschreven en laten mensen nadenken over verbeterpunten. De HR is echt niet enkel en alleen ellende, maar er zijn altijd punten die anders kunnen en daar leg jij je vergrootglas op. Klasse!
Er vanuitgaande dat de sgmr daadwerkelijk de gemiddelde student vertegenwoordigt zoals dit stuk lijkt te doen. Wat is het “opkomstpercentage” van de “verkiezingen” voor die raad? Mijn gevoel erbij is dat deze raad altijd vertegenwoordigt wordt door negatieve middelmaat studenten, natuurlijk zijn deze tegen dit stuk.
Het gaat niet om die 5,6, het gaat om de manier waarop deze 5,6 bij elkaar is gesprokkeld. Er is duidelijk beschreven door AM dat zijn stages zo-zo waren en daar zou je toch juist hoog moeten scoren. Dat een opleiding hier debet aan is, is helder.
Jammer vind ik dat een sgmr het werkelijke probleem doodzwijgt en gaat vingerwijzen. Denk in oplossingen en ga met elkaar in gesprek. Ik hoop op een positieve uitkomst. En wees nou eerlijk: wie wil er een leerkracht voor de klas die didactische vaardigheden mist?
Zeg Canibal_knifes, zit jij zelf in die raad of heb je het te druk met mensen opeten?
Als de leden van de sgmr eenmaal zelf kinderen hebben. Ben ik benieuwd hoe vaak ze aan de telefoon hangen met de directie om dit soort leraren te bekritiseren.
Ik moet er wel een beetje om lachen eigenlijk. Ik ben een studente van AnneMarit! Ik wil graag voorop zetten dat zonder AnneMarit ik waarschijnlijk niet in mijn 3e was gekomen! Ik heb haar dus vrij hoog zitten!
In mijn 1e jaar was ik een minimumlijer, met de hakken over de sloot genoeg punten, dan heb ik ook ook nog dyslexie(andere colum van AnneMarit) maar ondanks de combinatie van deze 2 heeft AnneMarit mij altijd geholpen!!! Door haar bleef ik mezelf geloven!
Tuurlijk ben ik het eens met het feit dat er mensen 8e halen, maar zeker geeen goede docent zullen zijn, want docent dat ben je of niet.
De vraag is dus meer, ben je met een gemiddelde van een 5.6 een goede docent? Of juist met een 8? Ik denk dat het niet veel uitmaakt, je moet de juiste skills hebben, en mocht je die missen, moet de opleiding dat tegen je zeggen!! Ondanks dat de leerling gemiddeld een 8 staat!!!
Kim
Evy!!! JE HEBT MEEEER DAN GELIJK!!!