Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
10 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten in gesprek met facilitaire dienst over klachten horeca

Gepubliceerd: 11 November 2013 • Leestijd: 1 minuten en 24 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten van de medezeggenschapsraad gaan met directeur Anneli van der Reijden van de facilitaire dienst in gesprek over de horeca op de HR. Aanleiding zijn de klachten over onder andere de prijsverschillen tussen de verschillende locaties.

Horeca - WH Blaak - smoothiesTijdens de vergadering van de studentengeleding van de medezeggenschapsraad (sgmr) pleitte studentlid Jeroen Hillebrand vanmiddag voor werkgroepen die per locatie de horeca onder de loep zouden moeten nemen. Collegevoorzitter Ron Bormans drong aan op een gesprek van enkele studentleden met directeur Van der Reijden van de facilitaire dienst. Bij haar kunnen de studenten terecht voor informatie over de horeca, de prijzen op de verschillende locaties et cetera. Bormans: ‘En als jullie dan een goed beeld hebben, kunnen jullie per locatie bekijken of er een probleem is, en wat er eventueel aan kan worden gedaan.’ De sgmr stemde in met het voorstel van Bormans.

Voorzieningsplicht
Op elke grote locatie van de HR zit sinds dit collegejaar een andere horecaondernemer, dus dát er verschillen in prijs en assortiment zijn, is logisch, benadrukte Bormans. Dat is niet het grote probleem van de sgmr. Voorzitter Arthur Mayer: ‘Maar je hebt als school ook een voorzieningsplicht richting de studenten, en dan moet een kantine niet om 15.00 uur dicht gaan.’ Mayer doelt op de Kralingse Zoom waar de ‘grote horeca’ in de loop van de middag sluit en de studenten zijn aangewezen op het grand café waar de prijzen hoger liggen.‘

Verwachtingen temperen
Bormans vindt dat de verschillen tussen de locaties binnen de ‘bandbreedtes van de redelijkheid’ moeten liggen. De collegevoorzitter: ‘Maar we moeten de verwachtingen voor veranderingen wel temperen; de contracten met de ondernemers die deze zaken runnen, zijn immers net getekend.’

Jos van Nierop

Collegevoorzitter Ron Bormans vergaderde, namens het college van bestuur, voor het eerst met de sgmr. Tot nu toe deed Gerard van Drielen dat. ‘Ik doe in het collegebestuur tegenwoordig alle onderwijs, dus daarom ga ik dit doen’, motiveerde Bormans zijn aanwezigheid. De collegevoorzitter gaat er dan ook van uit dat het in de sgmr vooral over de kwaliteit van het onderwijs zal gaan. Wat niet wil zeggen dat hij niet over horeca en huisvesting wil praten. Bormans: ‘Maar bij bijvoorbeeld huisvesting is het heel belangrijk je af te vragen waarom en in hoeverre het de kwaliteit van het onderwijs helpt.’

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Studenten in gesprek met facilitaire dienst over klachten horeca

  1. Als oud facilitair manager denk ik dat er een relatie is tussen de kwaliteit van onderwijs en de leeromgeving. Recent is er een artikel verschenen over de relatie tussen kwaliteit van huisvesting en prestaties. Citaat: Als het de gezondheid en het comfort van mensen betreft ligt de focus in de meeste gebouwen op het voldoen aan de arbo-eisen, zoals het voorkomen van lichthinder en tochtklachten. Maar aan het creëren van een prettige en inspirerende omgeving wordt voorbijgegaan. Gebouweigenaren en -gebruikers beseffen nog onvoldoende dat er geld te verdienen is door juist positieve elementen toe te passen die het gebouw beter maken: beter voor mensen en daarmee effectiever voor de organisatie.

    http://www.tvvl.nl/cms/streambin.aspx?requestid=FA8AE2CF-1567-4DC8-B27B-1F0A14B42C27

  2. Wat ik ‘vaag’ vind van de kantine bij de Kralingsche Zoom (ook andere kantines overigens) is dat een broodje gezond 2 á 3 euro kost, terwijl een broodje kroket minder dan een euro is. Aangezien studenten op hun uitgaven letten zijn ze geneigd om iets ongezonds te eten omdat dat goedkoper is, en dat vind ik storend. Hopelijk kan en gaat dit in de toekomst anders worden 🙂

  3. De kantine van academieplein is duurder dan de bram ladage bij centraal. Echt op studenten gericht als je het mij vraagt, top!

  4. De kantine bij rochussenstraat is peperduur. Dat je voor een broodje al bijna 3 euro en soms zelfs meer (!) betaald is schandalig. Ik adviseer om alle studenten niks meer te kopen van de kantine !! Maybe dat ze dan wel iets willen doen aan de prijzen…

  5. Mij lukt het om voor 3 euro een complete lunch te kopen, smeer dan wel zelf me brood of crackertjes. Maar je hebt de keuze (luxe) om een heel lekker broodje te kopen.

  6. Op de Wijnhaven 107 gaat alles om 16:00 dicht, terwijl de deeltijd pas om 16:40 pauze heeft om te eten. De meeste studenten komen rechtstreeks uit het werk naar school, dit is echt niet handig. Er is ook geen mogelijkheid om zelf iets op te warmen in de magnetron. Voor docenten is het nog onhandiger omdat die vaak nog tot 18:40 les hebben met de voltijd, dan een tussenuur om vervolgens weer tot 22:30 (inclusief afsluiten) aan de slag te gaan.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top