Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

VSNU: meer begeleiding voor beginnende leraar

Gepubliceerd: 14 November 2013 • Leestijd: 1 minuten en 2 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Scholieren hebben recht op meer academisch opgeleide leraren, vindt het kabinet. Universiteiten nemen de uitdaging aan en presenteerden vandaag hun eigen ‘lerarenagenda’.

Universiteiten vonden hun lerarenopleidingen niet belangrijk genoeg, erkennen ze zelf. Dus komen ze nu met een actieplan. De minister moet de wet veranderen en lerarenopleidingen flexibeler maken, stellen ze onder meer voor. Studenten kunnen zich dan ook voor losse vakken inschrijven in plaats van alleen voor een hele opleiding. Hierdoor kunnen studenten, maar ook bijvoorbeeld promovendi, alvast kijken of ze geschikt zijn om voor de klas te staan.

‘Geschiktheidsonderzoek’
Als studenten leraar willen worden, moet de vraag belangrijker worden of ze daar aanleg voor hebben. ‘Academische opleidingen passen steeds minder 1-op-1 op schoolvakken’, aldus de lerarenagenda. In plaats van het tonen van het juiste diploma, moeten studenten een ‘geschiktheidsonderzoek’ ondergaan. Missen ze vakinhoudelijke kennis, dan kunnen ze die straks bijspijkeren met online lesmodules.

De universiteiten willen verder dat studenten al aan de slag kunnen als ze twee derde van hun studiepunten hebben behaald. Pas als de aspirant-leraren drie jaar hebben lesgegeven en alle vakken hebben gehaald, krijgen ze hun diploma.

Intensieve begeleiding
Tijdens die drie jaar (de ‘inductiefase’) moeten leraren intensief begeleid worden, schrijven de universiteiten verder. Nu geeft namelijk dertig procent van de starters er de brui aan. Lerarenopleidingen van hogescholen en universiteiten gaan samen plannen maken die dat moeten voorkomen.

Om het dreigende lerarentekort af te wenden, stelt het kabinet eenmalig honderd miljoen euro beschikbaar. Daarvan is 57 miljoen euro bestemd voor het opleiden van meer academisch geschoolde docenten. Voor de begeleiding van startende leerkrachten is 31 miljoen uitgetrokken. De rest van het geld is onder meer bedoeld voor beter bèta-onderwijs op basisscholen.

HOP, Petra Vissers

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top