Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Workshop studenthousing

Gepubliceerd: 6 December 2013 • Leestijd: 1 minuten en 54 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Een studente bouwkunde spurt naar voren. Voordat de presentaties beginnen, haalt ze snel een verdieping uit de maquette. ‘Die was niet  goed’, zegt ze in het auditorium op RDM Campus tegen een medestudent. Er is vanmiddag nog meer niet goed. Althans, dat vindt architect Herman Hertzberger.

Studenthousing - pinguins - Annet ScholtenAcht groepjes van elk drie bouwkundestudenten van de minor architectuur kregen een dag de tijd om te bedenken hoe van een naoorlogs pand in het centrum van Rotterdam een complex voor honorsstudenten gemaakt kan worden. Drie  deskundigen, uitgenodigd vanwege de Honors Conference van de HR, mogen het gepresenteerde beoordelen. Met name architect Herman Hertzberger doet dat graag. ‘Het is denk ik beter als ik direct reageer en niet eerst op alle presentaties wacht’, is zijn suggestie na presentatie één.

‘Een heel oud idee’
De architect is te spreken over de artist impressions die worden getoond, maar bij de inhoud van het verhaal zet hij grote vraagtekens. ‘Waarom worden aan alle  ruimtes functies gegeven? Dat is echt een heel oud idee’, aldus Hertzberger over het ontwerp van de studenten waarin de kamers van de honorsstudenten klein zijn en eigenlijk slechts geschikt om te slapen en te douchen. Studeren worden de  ‘honors’ geacht te doen in een gemeenschappelijke studieruimte. Hertzberger: ‘Misschien willen studenten juist in hun eigen kamer studeren?’ De architect hekelt ook  de  terminologie  die  de  bouwkundestudenten  gebruiken. ‘Wat bedoelen jullie met een relaxingplace? Kun je daar een massage krijgen? I  hate that word!’, aldus Hertzberger, in het Engels omdat een van de andere deskundigen Amerikaan is.

‘Zorg voor een koffiecorner, dan volgt de interactie vanzelf’

Geen pinguïns
Het  ‘functiedenken’ en  het  door  de  studenten  gebruikte  jargon  blijft  deze  middag  onderwerp  van  gesprek.  Ook  de  meeste  andere  groepen  hebben precies uitgedacht waar in het gebouw studenten wát moeten  gaan doen. ‘Here’s the livingroom, there they can meet other students’,  is  zo’n  invulling die Hertberger op de zenuwen werkt.  ‘Gaat het om gehandicapte mensen of zo? Ik dacht dat studenten gewone mensen waren, maar ze hebben blijkbaar  speciale zorg nodig. Zou je hier zelf willen wonen?’ De bouwkundestudente van het bewuste ontwerp, twijfelend:  ‘Ik  ben geen honorsstudent…’  Dat is níet het goede antwoord, krijgt ze terug van de architect. Hertzberger: ‘Als je als  architect aan zo’n opdracht werkt, moet je gedurende die tijd honorsstudent zijn. Je moet mensen niet zien als pinguïns die je op een plek kunt neerzetten, maar je moet je inleven. Dat is de belangrijkste les.’

En dus is ook jargon taboe. Hertzberger: ‘Ik heb vandaag vijf keer gehoord  dat  studenten  moeten  ‘interacten’  met  andere studenten. Maar  wat is dat interacten dan? Zeg gewoon dat het een plek is waar je drinken kunt krijgen. Zorg in een gemeenschappelijke ruimte bijvoorbeeld  voor een heel goede koffiecorner, dan volgt de ’interactie’ vanzelf. en  dan verkoop je de flexplekken (over een idee waar hij wel enthousiast  over is, red.) in die ruimte vanzelf.’

Jos van Nierop
Beeld: Annet Scholten

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Workshop studenthousing

  1. Leuk om te weten dat er dingen worden ondernomen voor honorstudenten!

    Ik weet niet of dit ook het verhaal is, maar is het misschien niet beter om een ontwerp te maken aan de hand van een onderzoek onder de honorstudenten? In dit onderzoek zouden vragen kunnen worden gesteld: “Wat is voor jouw de perfecte studeerinrichting ?”

    Hierdoor wordt er expliciet bekeken wat de doelgroep verwacht en hoe zij het zelf zouden inrichten.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top