Vier nieuwe Focus-opleidingen
Gepubliceerd: 10 February 2014 • Leestijd: 5 minuten en 2 seconden • Longread Dit artikel is meer dan een jaar oud.Als een HR-opleiding in de Keuzegids onder de 50 punten zakt, wordt het een Focus-opleiding. Dat betekent: extra aandacht van het college van bestuur en een verbetertraject. Na het verschijnen van de Keuzegids 2014 gingen drie opleidingen van de lijst af en kwamen er vier bij.
Bedrijfseconomie, cmd (communication and multimedia design) en de lerarenopleidingen economie en geschiedenis zijn aan de lijst toegevoegd. Onderwijsmanager Sjaak Nuijt van de lerarenopleiding (die behalve twee Focus-opleidingen ook een topper als Duits in huis heeft) is in overleg met het cvb en wil daarom pas in een latere editie van Profielen reageren.
CMD: NAWEEËN VAN DE VERHUIZING
Communication and multimedia design is met ongeveer zevenhonderd studenten een grote opleiding van het instituut cmi. In 2012 scoorde cmd nog een voldoende met 60 punten en stond ze vierde in de ranking van negen verwante opleidingen. In 2014 kreeg de opleiding niet meer dan 46 punten en stond ze op de achtste plaats op een totaal van negen.
Het kost onderwijsmanager Tim Fleumer weinig moeite om een verklaring te geven voor de onvoldoende van cmd: de VERHUIZING. Vorig collegejaar verliet het Instituut voor Communicatie, Multimedia en Informatietechnologie de locatie Pieter de Hoochweg en verhuisde het naar de Wijnhaven. Daar betrok het nummer 107 en een nieuw pand op de andere hoek, nummer 99.
‘Maar het nieuwe gebouw was al gelijk te klein’, vertelt Fleumer. ‘Omdat we verspreid zaten over twee gebouwen was iedereen elkaar kwijt: de docenten konden elkaar niet vinden, studenten wisten niet waar hun docenten zaten, er waren te weinig rustige werkplekken waardoor studenten sowieso uitweken. De samenhang was weg. Er brak een frustrerende tijd aan. Studenten die niet tevreden zijn, klagen als eerste bij de docenten. Daar kun je moeilijk tegenop met je lessen.’
‘Het is ook heel goed te zien in onze eerstejaarsuitval. Die was in 2013 maar liefst 38 procent, terwijl het normaal rond 25 procent is. Datzelfde effect hebben we in 2007 gezien toen we naar de Pieter de Hoochweg verhuisden.’
Betekent dit dat je niet verbaasd bent over de positie in de Keuzegids?
‘Deze klap had ik verwacht. De Nationale Studenten Enquête werd midden in de puinhoop afgenomen. We hebben het huisvestingsprobleem hoog op de agenda gezet bij het cvb en sinds dit collegejaar hebben we extra lokalen in een tussengebouw. Dat heeft de oplossing gebracht. Cmd heeft nu twaalf eigen lokalen. Minoren zitten permanent in één lokaal. We hebben veel minder roosterproblemen, studenten kunnen posters van hun werk ophangen waardoor discussie ontstaat. We weten elkaar weer te vinden en dat brengt rust. De focus van het team kan weer volledig gericht worden op de studenten, in plaats van het gebouw, de roosters of ruimtegebrek.’
Verwacht je dan ook een ‘reparatie’ in de Keuzegids?
‘Het zal echt nog wel even duren voordat het vertrouwen is hersteld. Kapotmaken is makkelijker dan repareren. En we zijn nog niet helemaal klaar. Er wordt nog steeds verbouwd.’
‘Omdat we verspreid zaten over twee gebouwen was iedereen elkaar kwijt. De samenhang was weg.’
Zijn er verder afspraken met het college van bestuur gemaakt om cmd uit het rijtje van de Focus-opleidingen te krijgen?
‘Nee, er is geen plan van aanpak gemaakt. Het cvb en de opleiding waren het eens over de oorzaak van onze Keuzegidsscore: de verhuizing. Daar is inmiddels op gereageerd. En bovendien zetten we ook goede resultaten neer. De winnaar van de Hogeschool Rotterdam Bachelor Award was bijvoorbeeld een student van ons; Daan Louter, de jongen die stage liep bij The Guardian.’
BEDRIJFSECONOMIE: RENDEMENT ALS GROOTSTE EUVEL
1.150 voltijdstudenten, onder wie 310 eerstejaars. Dit jaar scoorde de opleiding 46 punten in de keuzegids, vier punten minder dan in de jaren 2013 en 2012. BE zakt daarmee in de ranking van de 19e naar de 21ste plaats op een totaal van 24 BE-opleidingen in Nederland. Onderwijsmanager Siep Louwsma reageert.
Wat verklaart de dalende score?
‘Eigenlijk heb ik daar geen verklaring voor.We dalen nu opnieuw in de Keuzegids, maar zelf vind ik dat het beter gaat dan toen ik drie jaar geleden binnenkwam. Organisatorisch loopt het beter en we werken hard aan de communicatie. Studenten gaven aan dat ze daar nog niet tevreden over zijn, net zomin als over het aantal roosterwijzigingen.
‘We hebben hier het vorige collegejaar nieuwe acties op ondernomen.Voorheen informeerden we studenten over zaken als stage en afstuderen op speciale activiteitendagen. Als ze niet kwamen, kregen ze die informatie niet met als resultaat dat ze ontevreden waren over bijvoorbeeld de voorbereiding op de stage. Nu roosteren we deze informatiebijeenkomsten
klassikaal in. Ook hebben we in de eerste twee studiejaren een blokevaluatie ingevoerd. Zowel het verloop van het onderwijs als de organisatie komen aan bod. De feedback vanuit de studenten is dan heel vers. Verder hebben we een eigen verdieping gekregen voor de eerstejaars. We merken dat studenten het ervaren als hun eigen plek en hopen dat dit een positieve invloed heeft op hun studie.’
‘Het moet gebeuren in de klas, in de contacten tussen docenten en studenten.’
‘Of deze acties studenten ook meer tevreden zullen maken, kan ik nog niet meten, maar ik merk wel dat ze het waarderen. Het moet gebeuren in de klas, in de contacten tussen docenten en studenten, in de begeleiding door de studieloopbaancoaches.’
De opleiding BE is dit collegejaar begonnen met een nieuwe propedeuse. Was dat in reactie op de Keuzegids- en NSE-scores die al langer dalen?
‘Indirect natuurlijk wel, maar de voornaamste reden om de propedeuse op de schop te nemen, was het studierendement. Ik heb 300 studenten van de 1.150 die niet meer bekostigd zijn omdat ze langer dan vijf jaar bezig zijn met de opleiding. En dat begint al bij het lage propedeuserendement. Als je je p niet haalt, ben je in je tweede jaar bezig met p-vakken en bouw je een achterstand op in de hoofdfase. Wij willen dat nominaal studeren weer normaal wordt (binnen de termijn van vier jaar, red.). In onze nieuwe propedeuse krijgen studenten daarom meer structuur, ze moeten vier dagen per week naar school, zitten in kleinere klassen, hebben vaste docenten en korte cycli van vier weken les met een afsluitende toets.’
Verwacht je dat de nieuwe propedeuse volgend jaar voor een betere positie in de Keuzegids gaat zorgen?
‘Nee, ik denk niet dat de 300 eerstejaars het tij volgend jaar al zullen keren. Daarvoor is deze groep te klein in verhouding tot het totale studentenaantal. Zelf kijk ik vooral naar het rendement van deze groep. Ik ben pas tevreden als we de eerstejaars zo dicht mogelijk bij de 60 studiepunten krijgen. De 48 punten van de bsa-norm vind ik niet goed genoeg. Onze doelstelling is dat twintig procent in het eerste jaar zijn propedeuse haalt. Dat was vijftien procent. In het algemeen is het zo dat het aantal propedeusestudiepunten dat studenten nog niet hebben behaald in de loop van het tweede jaar verdubbelt. En dat zijn dan altijd de moeilijke kernvakken. Dat is ook vervelend voor de groep die wel zijn p heeft of er bijna is. Daarom hebben we nu aparte tweedejaarsklassen voor deze studenten. Ook bij de overgang naar de hoofdfase grijpen we in. Heb je meer dan vijftien studiepunten achterstand, dan moet je repareren en start je pas halverwege het derde jaar met de derdejaarsvakken. Hetzelfde geldt voor de overgang van het derde naar het vierde studiejaar.’
Welke afspraken zijn met het college van bestuur gemaakt om BE uit het rijtje van de Focus-opleidingen te krijgen?
‘Doorgaan met de al ingezette acties op studierendement, communicatie en roosteren. En heel concreet: een p-rendement van twintig procent aan het einde van dit collegejaar.’
Dit zijn de Focus-opleidingen voor 2014:
-Scheepsbouwkunde (RMU)
-Maatschappelijk werk en dienstverlening (ISO)
-Bedrijfskunde MER (IBK)
-Informatica (CMI)
-Communication and multimedia design (CMI)
-Bedrijfseconomie (IFM)
-Lerarenopleiding economie (IvL)
-Lerarenopleiding geschiedenis (IvL)
Esmé van der Molen
Illustratie: Johan Kleinjan
CMD scoort laag door de verhuizing. Dat is echt bull-shit! De CMD studie op de HRO is gewoon alles net niet. Ik krijg vakken waar ik een héél klein beetje marketing krijg. Vakken waar ik een héél klein beetje leer programmeren (ieder kwartaal een andere taal) en ik krijg vakken waar ik creatief leer te zijn. De opleiding heeft geen identiteit en totaal geen volledige inhoud. Toen ik in jaar één begon verwachtte ik een opleiding vol multimedia ism communicatie. Dit is het totaal niet.
Wat mij betreft zou mijn opleiding afgeschaft mogen worden. Ik hoef gelukkig nog maar 1 jaar maar zou nooit meer voor deze opleiding kiezen.. Ik hoop dat de CvB is kijkt wat deze opleiding nou toevoegt.