‘Bied hbo’ers verschillende onderwijsniveaus’
Gepubliceerd: 27 January 2014 • Leestijd: 2 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Steeds minder hbo-studenten behalen hun diploma, maar waarom? Roel van Asselt analyseerde de problemen en gooit de knuppel in het hoenderhok.
Eén van zijn ideeën: aan sommige studenten zou het hbo minder hoge eisen moeten stellen, aan andere juist hogere.
Er moet iets gebeuren, nu hbo-studenten steeds slechter presteren. De cijfers zijn hard: er gaan meer jongeren studeren, terwijl er minder in redelijke tijd afstuderen. Van de 90 duizend eerstejaars uit 2003 behaalden er 53 duizend binnen vijf jaar een hbo-diploma. Van de 96 duizend eerstejaars uit 2007 waren er na vijf jaar slechts 52 duizend afgestudeerd. De hele groei lijkt wel voor niks te zijn.
Op verzoek van de Vereniging Hogescholen keek voormalig Saxion-lector en doorstroomdeskundige Roel van Asselt naar de oorzaken en schetst hij in een rapport welke kant het op zou moeten.
U noemt de grote toestroom van studenten als één van de oorzaken.
‘Het is nu normaler dan vroeger om te gaan studeren. Er komen nu ook studenten die vroeger niet naar het hoger onderwijs zouden zijn gegaan. Is het wel zo vanzelfsprekend dat alle havisten en mbo’ers geschikt zijn voor hbo-opleidingen? Misschien wordt er te makkelijk voor hogere opleidingen gekozen. Om deze mensen toch hoger te scholen, zou je kunnen denken aan verschillende uitstroomprofielen. Dan hoeven ze niet allemaal aan hetzelfde hoge hbo-niveau te voldoen, maar heb je ook één of twee niveaus daaronder. Verder kun je de meer getalenteerden in het hbo juist aan een hoger opleidingsniveau helpen.’
Wilt u hbo-studenten dan in hun eerste jaar voorsorteren op niveau, in een soort havo/mbo-brugklas?
‘Zo zou je dat kunnen doen. Na een half jaar of een jaar kan het wel duidelijk zijn wie op het hoogste niveau thuishoort en wie niet. Nu probeert het hbo alle studenten binnen één jaar op één niveau hebben, ongeacht of het havisten, mbo’ers of vwo’ers zijn. Dat proces eist te veel slachtoffers en leidt tot onnodig verlies van talent.’
U wilt ook dat hogescholen de hand in eigen boezem steken.
‘‘Na de eerste maand zijn de kaarten geschud, helaas. Als studenten dan al een achterstand oplopen, is die bijna niet meer in te halen. Dus moeten hogescholen studenten direct feedback geven en hen bij de kladden grijpen. De kwaliteit van de onderwijsorganisatie is – zeker in het begin – cruciaal voor de vasthoudendheid van studenten. Als ze pas een uur van tevoren weten in welk lokaal ze moeten zijn of wie het vak geeft, heeft dat rechtstreeks invloed op het studiesucces. Dat kan iedereen wel bedenken, maar het is ook wetenschappelijk aangetoond. In de jaren na 2003 waren er fusies, verhuizingen, docenten die mopperden… het was allemaal niet goed voor het studieklimaat.’
U wilt bovendien strengere eisen aan de nieuwe studenten stellen.
‘Soms is de voorkennis van mbo- en havo-leerlingen zover gedaald, dat reparatie in de propedeuse niet meer mogelijk is. Je kunt niet alles bijspijkeren. Neem instromers uit het mbo die sinds het vmbo geen wiskunde meer hebben gehad. Er zijn ook havisten die aan een technische hbo-studie beginnen en geen natuurkunde of wiskunde B in hun examenprogramma hadden. Ik ben niet voor selectie, maar hogescholen mogen wel een dringender advies geven aan komende studenten.’
Hebben hogescholen geld genoeg voor een grondige intake?
‘Dat verdienen ze weer terug als het studiesucces stijgt. Het hangt allemaal samen.’
De hogescholen wijzen soms naar de hoge uitval van mbo’ers in het eerste studiejaar. Daar zou ook iets aan moeten gebeuren, vinden ze.
‘Maar dat is eigenlijk niet terecht. Mbo’ers doen het over het algemeen beter dan havisten. Aan hen mag je best eisen stellen, maar het is nergens voor nodig om hun in sommige studierichtingen het doorstroomrecht te ontnemen. Wel zou je misschien aparte leerwegen voor mbo’ers kunnen ontwikkelen, zodat ze minder snel uitvallen in het eerste jaar. Net zoals je vwo’ers een interessanter studieprogramma zou kunnen bieden.’
Het zijn nogal veel oplossingen bij elkaar.
‘Maar het is ook geen simpel probleem. Er is geen panacee voor het studiesucces van studenten. Je moet op alle fronten verbeteringen aanbrengen, anders kom je nergens.’
HOP, Bas Belleman
Roel van Asselt: voormalig lector (met de nadruk op voormalig) en “doorstroomdeskundige”. (Is dat echt een beroep?)
Hou alsjeblieft eens op met deze onzin. Als studenten het niet voor elkaar krijgen om het niveau te halen dan horen ze gewoon niet op het HBO.
Er zit hier zeker een kern van waarheid in. Het niveau van de HAVO is zo enorm gedaald dat dit qua niveau minder goed aansluit bij HBO. Daarnaast zijn er nog vele anderen oorzaken voor minder studiesucces. Zo zijn er zulke slechte roosters dat dit een negatief effect heeft op de algehele toestand van de student,de slaapsessies en daardoor ook de algehele motivatie. Aan deze motivatie zou,zeker in het begin,meer aandacht besteed moeten worden.
En dan klagen dat het hbo het nieuwe mbo wordt? Met deze regels doet NL het allemaal zelf. Doe dan gewoon een pre-hbo (vakken die je niet gehaald hebt daar doen en dan naar het hbo) ipv niveau’s in te voeren. wie het niet kan, kan het niet. Wie zal dan het ”mbo-werk” doen? moet NL weer werkers uit het buitenland gaan halen en dan klagen over hun mentaliteit of klagen dat ze hier blijven wonen/werken/leven en vervolgens wel profiteren van deze mensen op alle manieren (cultuur, kennis, werk)? Ik vind de genoemde ideeën in het artikel slecht. Nederland wilt zichzelf een kenniseconomie noemen? Dat doe je onder andere niet door het hbo, mbo stijl te maken. Doen ze het op de HAVO niet goed dan moet daar iets veranderen. Verander het niet op ”het eindtraject” daar is genoeg aan gesleuteld.
Het ligt ook aan de voorlichting die op hbo wordt gegeven. Neem gewoon niet klakkeloos studenten aan en vertel studenten de waarheid ipv alles mooi te maken. Stel eisen en hou je er strakker aan. Kijk naar de universiteiten, je moet aan bepaalde eisen voldoen wil je daar je Master doen. Voldoe je niet aan de eisen dan word je er niet aangenomen. Ik vind hogescholen moeten ook naar universiteiten kijken het is overigens de laatste stap naar een universiteit willen ze doorgaan voor hun Master.
Deze oplossing is er al sinds een paar jaar, n.l. het Associate Degree, een tweejarige HBO opleiding met uitstroom niveau 5 en toelating tot jaar 3 van de bachelor (niveau 6).
Kijk maar bij Rotterdam Academy