CMI: ‘Aandacht geven loont’
Gepubliceerd: 4 June 2014 • Leestijd: 2 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.CMI scoort dit jaar met een 3,4 (op een vijfpuntsschaal) een tiende lager dan vorig jaar, maar toch is directeur Hans Maas niet ontevreden over de uitkomsten van de NSE.
Het instituut voor Communicatie, Multimedia en Informatietechnologie noteert één stijger (mediatechnologie: van 3,8 naar 4,1), twee opleidingen die stabiel blijven (cmd 3,5, communicatie 3,7) en twee dalers (technische informatica en informatica, beide van 3,5 naar 3,4).
In de lift
Dat directeur Hans Maas ‘niet ontevreden’ is over de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête komt omdat zijn instituut op belangrijke onderdelen in de lift zit. De cijfers schommelen lang niet altijd rond de gewenste 3,5 of hoger, maar de weg omhoog is gevonden. Zoals bij het hete hangijzer huisvesting. Vorig jaar zorgde de verhuizing van de Pieter de Hoochweg naar de Wijnhaven voor problemen bij met name cmd (communication and multimedia design).
De opleiding die het altijd vrij goed had gedaan, kelderde in de Keuzegids en NSE, werd benoemd tot Focusopleiding en onderging een verbetertraject onder toezicht van het college van bestuur. Cmd-onderwijsmanager Tim Fleumer wees in Profielen de verhuizing aan als voornaamste oorzaak van de afgenomen tevredenheid.
Het nieuwe gebouw was te klein en er waren te weinig werkplekken. Bovendien konden studenten hun docenten vaak niet vinden, omdat de opleiding verspreid was over twee Wijnhavenpanden. Vooral de eerstejaars klaagden steen en been. De hogeschool heeft daarop gereageerd met het beschikbaar stellen van extra lokalen.
Toch is die groep (de huidige tweedejaars cmd) nog altijd het minst tevreden. Hans Maas: ‘En omdat de meeste respons komt van eerste- en tweedejaars weegt hun oordeel zwaar in de NSE.’ Desondanks stijgt de tevredenheid over de huisvesting en roosters bij cmd, al blijven de scores mager (onder de 3) en drukken zij daarmee het instituutsgemiddelde naar beneden.
Studielast
Ook zijn de cmd’ers minder tevreden over de studielast, iets wat de directeur niet per se negatief vindt. ‘Het is kiezen. Als je inzet op kwaliteit is dat niet altijd op alle onderdelen in het belang van studenttevredenheid. Dat neem ik dan voor lief, al vind ik wel dat de studielast goed verdeeld moet zijn en geven studenten aan ook daar iets minder tevreden over te zijn.’
De andere Focusopleiding van het instituut is informatica. Deze opleiding wilde twee jaar geleden zelf Focuspleiding worden. Directeur Hans Maas spreekt van een ‘aarzelend beginnetje’. De opleiding daalt dit jaar nog een tiende procent, van 3,5 naar 3,4 maar laat op onderdelen ook een stijging zien.
Inzoomend valt op dat de tevredenheid over roosters flink is gestegen: van 3,2 naar 3,6. Maar over hun docenten en de toetsing & beoordeling zijn de studenten juist weer iets minder tevreden, waardoor de score van de opleiding nog steeds mager blijft.
Bovengemiddeld
Bij de andere opleidingen van het instituut valt de mooie score van mediatechnologie op. Met een 4,1 is dit de best gewaardeerde opleiding van het instituut en heeft het team zich nog weten te verbeteren: van een 3,8 in 2013 naar de 4,1 van dit jaar. Daarmee doet de opleiding het ook beter dan het HR-gemiddelde van 3,7.
Een van de onderdelen waarop mediatechnologie flink is gestegen, is kwaliteit van de stagebegeleiding. Het hoge cijfer (4,3) valt des te meer op, omdat op ditzelfde onderdeel bij de opleiding technische informatica juist een vrije val is gemaakt van 3,3 naar 2,3.
Hans Maas breekt zich het hoofd erover. ‘Voor mij is dit lastig te verklaren. In principe pakken we de stagebegeleiding bij al onze opleidingen op dezelfde manier aan. Wel is het zo dat we bij technische informatica in een overgangsfase zitten. Veel oudere docenten vertrekken en daar komen goede, jonge docenten voor in de plaats. Misschien dat deze transitie invloed heeft op de stagebegeleiding.’
Het is in ieder geval een punt dat de directeur aandacht zal geven. ‘Wat ik leer uit de NSE dat aandacht geven altijd loont. Onze cijfers zijn nog niet altijd goed, maar daar waar we op inzetten, zien we in veel gevallen een verbetering.’
Esmé van der Molen
De lead is op 5 juni, om 11.18 uur, aangepast.
Hoe kun je nou weer ‘niet ontevreden’ zijn met een cijfer onder de 5,5? Dat is gewoon een zeer slecht cijfer! Het feit dat deze meneer de studenttevredenheid koppelt aan ‘kwaliteit’ (wat een erg abstract begrip is) bewijst voor mij een gebrek aan inzicht en visie. Studenten nemen de moeite om een enquete in te vullen van 20+ minuten en daar komt een heel slecht cijfer uit. Om deze uitslag vervolgens te bagatelliseren is onbeschoft naar alle de studenten toe die mee hebben gewerkt aan het onderzoek. En belangrijkste onderdelen in de lift? Waarom daalt het percentage dan dit jaar met een tiende procent? Wees eerlijk als je faalt, zeg sorry, bekijk hoe je dit kunt aanpakken en werk er dan ook aan! Maar ga alsjeblieft niet bagatelliseren als je ooit nog serieus genomen wilt worden door studenten. Schaam jezelf Hans Maas.
Namens de redactie van Profielen: de in het artikel genoemde cijfers zijn op een schaal van 1 tot en met 5. Een 3,7 is dus zeg maar een 7,4.
– Deze reactie is door de redactie verwijderd –