Column Bart Siebelink: Discipline
Gepubliceerd: 18 September 2014 • Leestijd: 1 minuten en 21 seconden • Bart Siebelink Dit artikel is meer dan een jaar oud.Waarom lukt het zo weinig studenten om planningen aan te houden, het overzicht te bewaren, alle lessen bij te wonen en ook nog hun deadlines te halen? Zet studenten onder druk en je weet wat ik bedoel.
De meesten hebben de stress niet eens zien aankomen omdat ze nooit iets in hun agenda (opschrijfboekje, activiteitenplanner) noteren. Is de nood eenmaal aan de man, dan kunnen ze alleen nog maar calculeren voor welke vakken ze zich blijven inspannen en welke ze dan maar noodgedwongen laten schieten. Niet zelden blijven ze dan actief voor de docent die zich het meest compromisloos opstelt. Nee, ik verzin dit niet zelf, dat heb ik meermalen letterlijk zo gehoord.
Als docent voel je dan de perverse prikkel je collega’s te gaan beconcurreren om de reputatie van strengste. Maar voor die wedloop bedankt ondergetekende feestelijk, want het onderwijs wordt er geen snars beter van.
Toch aarzel ook ik geen halve seconde om in Osiris een onvoldoende in te kloppen als een student (hoe sympathiek of talentvol ook) de laatste deadline niet heeft gehaald. Met alle risico’s van dien op studievertragingen, frustrerende en zich voortslepende herkansingstrajecten, uitval en aanverwante aanslagen op het alom gekoesterde studierendement.
Daarom opnieuw even aandacht voor die paar studentes (waarom zijn het bijna altijd meiden?) wier organisatietalent blijkt opgewassen tegen de woeste baren van Stress Ocean. Hoe krijgen ze dat toch voor elkaar?
Wat is het recept voor die krachtige cocktail van drive, discipline en dadendrang, zonder bijwerkingen zoals een haperende originaliteit of verminderde diepgang? Ik geloof heilig in de maakbaarheid van zo’n productieve mentaliteit. Dat lukt niet meteen van vandaag op morgen. Het gaat met vallen en opstaan en je mag er een hele opleiding over doen. Zoals ook een topsporter heeft moeten trainen.
Maar ergens moet een start worden gemaakt. Want misschien vormen planning en organisatie voor studenten wel een groter struikelblok dan creativiteit, intelligentie of inhoudelijke kwaliteit. Misschien moeten studenten al veel vroeger leren om hun uren te registreren en te werken met to do-lijstjes. Gewoon ter bevordering van hun tijdsbesef. Of is dat vloeken in de kerk?
Dit is een docenten-wisselcolumn.
Bart Bijl is docent Nederlands aan de lerarenopleiding Nederlands en Bart Siebelink is docent TEXT aan de afdeling grafisch ontwerp Willem de Kooning Academie.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top