Dirk Scheringa: ‘Als ik iets oppak, wil ik het beter maken’
Gepubliceerd: 21 November 2014 • Leestijd: 2 minuten en 25 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De week over ondernemerschap, ofwel de Global Entrepreneurship Week (GEW), wordt vandaag afgesloten in de Van Nelle Fabriek. Onder andere met pitches én met spreker Dirk Scheringa.
‘Het is een simpel idee, het spreekt me zeer aan.’ Als oud-bankdirecteur Dirk Scheringa (DSB) wordt gepolst wat hij van de vier studentenpitches vindt, is hij duidelijk. Over het plastic bierviltje dat gebruikt kan worden voor wiebelende terrastafeltjes is hij het meest enthousiast. Scheringa: ‘Dat moet je echt meteen in productie nemen.’ Het tekent de ondernemer. Als je je ergens goed bij voelt, kom dan in actie. Doen.
Woekerpolissen
Wie Dirk Scheringa zegt, denkt toch meteen aan de gevallen bankdirecteur die sommige van zijn klanten opzadelde met woekerpolissen. Hij is ook de man die veel geld stopte in voetbalclub AZ en een eigen museum. Zelf ziet Scheringa zich vooral als ‘ondernemer in hart en nieren’, vertelt hij de studenten van economische opleidingen voor wie de GEW een onderdeel van hun studie is.
Het geheim van Scheringa’s succes is vooral passie, vertelt hij. ‘Als ik iets oppak, wil ik het beter maken. Wat het ook is. Toen ik ging schaatsen, wilde ik maar meteen de Elfstedentocht gaan rijden. Dat heb ik ook gedaan. En toen ik in het bestuur van AZ kwam, vond ik: dat kan beter.’ Het resulteerde onder andere in het aantrekken van de beste trainer (Louis van Gaal) en de landstitel.
‘Dat wil ik ook’
Iets oppakken en dat dan beter willen maken, is iets wat ook Jasper Klamer (tweedejaars small business) wel aanspreekt. ‘Dat wil ik ook!’ aldus Jasper die een onderneming aan het opzetten is en daarnaast, met drie medestudenten in de small business onderneming, het eerder genoemde plastic bierviltje aan de man probeert te brengen.
In de presentatie van Scheringa miste Jasper wel informatie over de manier waarop hij tot zijn zakelijk succes was gekomen. De gewezen bankdirecteur had het vooral over passie, maar gaf de studenten wel enkele praktische (verkoop)tips. ‘Zorg bij een verkoopgesprek voor een ronde tafel en en een huiselijke sfeer. Vermijd een bedrijfstak met veel bureaucratie, probeer dus zo veel mogelijk te werken zonder overheid.’ En als er problemen zijn met je bedrijf die je moet uitleggen aan bijvoorbeeld de pers, kun je volgens Scheringa het beste een grijs pak aantrekken. ‘En een onopvallende stropdas, zodat de aandacht uitgaat naar wat je zegt.’
‘Te naïef geweest’
Dat laatste paste hij toe bij de val van zijn bank DSB, maar Scheringa vindt wel dat hij te naïef is geweest over de hype die is ontstaan. ‘Er was een demonstratie tegen ons bedrijf van tien klanten, maar daar kwamen wel politici op af en vijftig man van de pers. Je kunt zeggen dat het maar tien klanten zijn, maar ik had direct tegen hen moeten zeggen: ik ga het oplossen.’
Als Scheringa vertelt dat hij alles kwijt is geraakt, reageert een student ad rem dat ook heel veel klanten heel veel geld zijn verloren. ‘Hoe gaat u met die klanten om?’ wilde de student weten.
Claim
Scheringa: ‘Vrij goed. Er is een vrij comfortabele regeling waarbij degenen met een woekerpolis worden gecompenseerd. En volgend jaar ga ik een claim indienen bij de mensen die de val van de bank hebben veroorzaakt. Een deel van dat geld gaat naar mijn oud-medewerkers die de dupe zijn geworden en naar enkele schrijnende gevallen.’ Veel meer wil hij hierover niet kwijt.
Overigens is het niet klip en klaar wie er nou precies schuldig was aan de val van DSB. Zo wees de curator naar DSB en vindt Scheringa zelf dat toenmalig minister van financiën Wouter Bos en De Nederlandsche Bank (DNB) hem onvoldoende hebben gesteund.
Jos van Nierop
Was zo leuk :D:D:DXD:P waar kan je de foto’s vinden 😛 (a) ;$