Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Een slc die ervaring heeft met autisme helpt’

Gepubliceerd: 22 May 2014 • Leestijd: 2 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Als je gezond van lijf en leden bent, kan studeren al best pittig zijn. Heb je een lichamelijke of psychische beperking, dan is het nog een graadje moeilijker. In dat geval kun je terecht bij het PowerPlatform, dat gisteren z’n tiende verjaardag vierde.

10-jaar-feestBouwkundestudent Stephan is zo’n student. Hij heeft het syndroom van Asperger (een autistische stoornis) en ADD (een concentratiestoornis). Concentratie vasthouden is moeilijk voor hem. Hij is snel afgeleid en drukte om hem heen – ‘chaos’, zegt hij zelf – is niet bevorderlijk voor zijn studiesucces. ‘Ik raak van alles kwijt, vergeet een hoop en heb allerlei dingen niet in de gaten.’

Hij is via het speciaal onderwijs op de Hogeschool Rotterdam terechtgekomen. Van de veertien leerlingen van het Heer Bokel College die tegelijk met hem begonnen, is hij de enige die geen bsa kreeg.

‘Ik ben al snel in contact gekomen met het PowerPlatform en kreeg een studieloopbaancoach die ervaring heeft met autisme. Daarnaast kreeg ik 20 minuten extra tentamentijd en een half jaar extra studietijd. Tot nu toe gaat het prima. Ik zit in het derde jaar, met maar een klein beetje studievertraging. Ik hoef verder niet geholpen te worden. Sterker nog: ik bleek het in me te hebben om te helpen. Op 4 juni geef ik voor andere studenten een workshop planning en organisatie en daar ben ik heel trots op.’

Overgang van studie naar werk is soms moeilijk
Het verhaal van Sandra is minder positief. ‘De zoektocht naar een baan valt me niet mee. Sinds mijn afstuderen van de opleiding vrijetijdsmanagement in 2011 heb ik zo’n 500 sollicitatiebrieven gestuurd. Ik heb op tijdelijke contracten gewerkt, maar geen vaste baan gevonden. Momenteel ben ik werkloos. Dat heeft te maken met de economische crisis, maar ik denk ook met mijn handicap.’
Haar beperking is zichtbaar: ze kan niet goed lopen. ‘Op de hogeschool is er, mede door het PowerPlatform, aandacht voor mensen met een beperking. Maar de wereld buiten de veilige muren van de hogeschool bleek anders te zijn. Ik vond de overgang van school naar werk moeilijk.’

Sandra denkt dat het goed zou zijn om al tijdens de studie een buddynetwerk op te bouwen voor studenten met een beperking. ‘Het opbouwen van een professioneel netwerk, met behulp van de hogeschool, dat zou de overgang van school naar arbeidsmarkt minder abrupt maken.’

Juffrouw Kip
Momenteel doet Mieke Cardol (de eerste lector Disability Studies) voor het PowerPlatform onderzoek naar de wensen en de behoeften van studenten met een functiebeperking binnen de Hogeschool Rotterdam. Daaruit bleek dat studenten met een beperking soms liever niet bij ‘die groep’ willen horen omdat dat hen niets oplevert. Studenten zonder beperking hebben een beeld van studenten mét een beperking dat neigt naar negatief. Uit het onderzoek bleek ook dat er veel onwetendheid is bij docenten. Binnenkort start ze daarom met een onderzoek naar docenten: wat weten zij over studeren met een beperking en wat hebben ze nodig om deze studenten goed te begeleiden?

Collegevoorzitter Ron Bormans feliciteerde gisteren het PowerPlatform met het tienjarig bestaan. ‘In mijn jeugd heb ik gestotterd en dat was toen ook een belemmering in mijn leven. Maar gelukkig had ik een lerares, juffrouw Kip, die me heeft geholpen. Juffrouw Kip was mijn redder. Ik wens elke student die dat nodig heeft een juffrouw Kip toe. Wij gaan zeker door met het faciliteren van het PowerPlatform.’

Dorine van Namen

10,8% van de hbo-studenten geeft aan een functiebeperking te hebben die een belemmering is voor de studie (bron: Gebruikerstoets Studeren met een handicap 2012, CHOI).

De meest genoemde beperkingen zijn:
Dyslexie 43%
Psychische klachten 15%
Chronische ziekten 10%

33% stopt in het eerste studiejaar (bron: Maken ze meer mogelijk?, ITS/ResearchNed, 2011)

Het PowerPlatform coacht en verwijst studenten met een beperking en organiseert borrels en andere activiteiten.

Er zijn ervaringsdeskundige peercoaches op de volgende gebieden: autisme, depressie, angststoornissen, hoogsensitiviteit, fysieke beperkingen, chronische ziektes en dyslexie.

PowerPlatform@hr.nl, Facebook.com/hrPowerPlatform

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top