‘Elk bedrijf heeft eikels nodig’
Gepubliceerd: 11 June 2014 • Leestijd: 1 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Human resource managers zijn geneigd mensen aan te nemen die op hen lijken. ‘Maar neem eens iemand in dienst die je raar vindt.’ Dat stelt Maarten van Rossem.
‘Een human resource manager moet goed met mensen kunnen omgaan. Het is iemand met empathie’, aldus Ruben Smit, tweedejaars student hrm (human resource management). Hij is een gevoelsmens, een mensenmens, vindt hij. Een hr-manager staat tussen twee partijen, de werkgever en de werknemer. Hij is mediator én uitvoerder. Degene die slecht nieuws brengt, maar ook degene die in dienst neemt. Een hr-manager moet van veel markten thuis zijn.
Maar: moet een hr-manager wel een gevoelsmens zijn? Of zou het verstand het voor het zeggen moeten hebben in de praktijk van het human resource management? Daarover spraken de ongeveer vijftig afgestudeerden van de opleiding hrm onlangs met elkaar (en met geïnteresseerde studenten) tijdens het HRM Netwerk Event, georganiseerd door Alumnivereniging Personeel & Arbeid/HRM. Oud-studenten kwamen bij elkaar om over de toekomst van hun vak te praten.
Gastspreker Maarten van Rossem stelde de beroepsgroep ter discussie. Tegelijkertijd stelt de historicus, motivational speaker en professor, die geïntroduceerd wordt als ‘bekend van tv’, ons allemáál ter discussie. De mens is namelijk geen rationeel handelend wezen. Van Rossem: ‘Wij worden gestuwd door irrationele acties. Jaloezie, kleingeestigheid, een onverantwoorde liefde voor speculaas.’ Gevoel blijkt verraderlijk, gebruik het niet als leidraad. Vooral niet tijdens sollicitatieprocedures.
Zoek naar trammelant
‘Iedere organisatie neemt mensen in dienst die er al zijn. Een human resource manager zoekt zichzelf. Qua uiterlijk, qua opvattingen. Het is lastig om iemand aan te nemen die je eigenlijk raar vindt.’ De historicus houdt de microfoon dichterbij. Zijn stem wordt dieper, ronkender: ‘Maar doe dat tóch. Neem iemand aan die de boel opschudt. Zoek naar trammelant. In een bedrijf heeft u ook eikels nodig, mensen die u niet liggen. Denk verder dan uw gevoel.’
Van Rossem denkt aan Steve Jobs. Meneer Apple, het genie. ‘De lul. In die zwarte coltrui, met zijn hangende schouders. Die man straalde negativisme uit. Hij was bijdehand, kritisch. Niet prettig om mee te werken.’ Van Rossem kijkt de zaal in. ‘U zou hem niet hebben aangenomen.’ Wel doen dus. Juist nu. In een samenleving die volgens Van Rossem extreem conformistisch is. Een hr-manager kan de boel kantelen en tegen de stroom ingaan. Door een vijftigplusser aan te nemen of die twintiger met raar haar.
Hoge cijfers
Meer dan ooit is hrm van belang. De crisis woedt. Werknemers worden ontslagen, werklozen zoeken naar banen. Een hr-manager kan het verschil maken. Mits het verstand voorgaat, vindt Van Rossem.
Om zijn betoog kracht bij te zetten, geeft hij de aanwezige studenten nog een tip: ‘Van hoge cijfers heeft u uw leven lang profijt. Lees het boek, niet het uittreksel. Goede statistieken helpen u verder dan een sympathiek voorkomen.’
Verstand boven gevoel.
Dore van Duivenbode
Helemaal mee ens
Mooi geschreven Dore van Duivenbode! Ik herleef de avond, zoals je het omschrijft. Wellicht is nog wel een rectificatie op zijn plaats voor het aantal aanwezigen vorige week. Het waren een kleine honderd geregistreerde en aanwezige (oud-)studenten en docenten. Vriendelijke groet, Stephan van Uden, Bestuur Alumni HRM/ P&A
Mavericks, worden die eikels al decennia lang genoemd toch? Van den Boom(2013) spreekt van ‘competentie rebellen’. Het is wat dat betreft geen nieuwe boodschap die van Rossum predikt. Het onvoorbereide selectie-interview is volgens een onderzoek van Yacht en de UvA eerder regel dan uitzondering. Het verstand, waar van Rossum het over heeft, lijkt het dus vooralsnog af te leggen tegen ‘gut feeling’. Competentiemanagement bevordert voorts dat er mensen worden aangenomen die er al zijn. Gelijke functies hebben immers gelijke competenties. Waarom definieren we vacatures niet in termen van wat iemand moet gaan bijdragen aan de organisatie, iets dat nog niet aanwezig is, dus juist in termen van kwaliteiten die we aanvullend nog nodig hebben. Dat vergt voorafgaande analyse, voorbereide selectie-activiteiten en gestructureerde interviewmethodiek. Hrm-vakmanschap dus…Dat is er al lang. De vraag is waarom het verstand nog steeds niet voor lijkt te gaan…
Bedankt Dore voor dit artikel. Overigens was er nog een uitstekend spreker mijn collega docent Mark Wiersma.