Geen vierde keuzevakmoment
Gepubliceerd: 19 May 2014 • Leestijd: 0 minuten en 45 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Er komt geen vierde moment in de week waarop keuzeonderwijs wordt aangeboden. ‘Dat is te lastig in te plannen’, reageerde collegebestuurder Jan Roelof vanmiddag in de vergadering van de centrale medezeggenschapraad (cmr).
Keuzeonderwijs wordt op dit moment gegeven op dinsdagmiddag van 17.00 tot 18.40 uur, dinsdagavond van 18.40 tot 20.20 uur en op donderdagochtend van 8.30 tot 10.10 uur. Het zijn vaste tijdstippen waarop geen andere activiteiten georganiseerd mogen worden en die nodig zijn om studenten in staat te stellen het keuzeonderwijs buiten hun eigen opleiding te volgen.
‘Doe het goed’
De cmr hield een jaar geleden een pleidooi om het aantal vaste momenten uit te breiden naar vier. Collegevoorzitter Ron Bormans gaf toen aan na te willen denken over het keuzeonderwijs. Zijn stellingname was: als je keuzeonderwijs wilt aanbieden, doe het dan goed.
Maar in de inmiddels verschenen kadernotitie over het keuzeonderwijs is de wens om vaker keuzevakken te kunnen volgen, niet opgenomen, stelde cmr-lid Teun Mout vanmiddag vast. Dat gaat volgens bestuurder Roelof ook niet gebeuren. Roelof: ‘Hoe meer je in het rooster vastzet, hoe lastiger het wordt om andere zaken in te plannen.’
Wensen
Roelof stelde voor dat een afvaardiging van de cmr hun wensen gaat bespreken met de opstellers van de notitie over het keuzeonderwijs. ‘Maar dat wil dus niet zeggen dat we alle wensen kunnen overnemen’, aldus Roelof.
Jos van Nierop
Het zou voor mij, en velen met mij, erg prettig zijn als er extra momenten voor keuzevakken komen. Ik heb namelijk sinds OP2 al het probleem dat ik elke dinsdag met 5/6/7 tussenuren zit, tussen mijn les en keuzevak om 17:00.
Wellicht een luxeprobleem, maar in mijn ogen ook een stukje flexibiliteit wat de HRO best mag aanbieden, in mijn ogen.
Door twee uur extra vast te zetten in het rooster voor keuzecursussen, komt het ‘gewone’ rooster alleen maar meer in de knel. De kans op veel tussenuren wordt daardoor alleen maar groter. Ook wordt de kans groter dat er te weinig en/of ongeschikte lokalen ter beschikking staan voor het reguliere onderwijs. Samengevat: meer vaste momenten voor keuze-onderwijs = lagere studenttevredenheid.