Goede beoordeling voor masters WdKA
Gepubliceerd: 25 November 2014 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Vier hbo-opleidingen en één universitaire bachelorstudie krijgen een onvoldoende van onderwijskeurmeester NVAO. Zes andere opleidingen mogen zich ‘goed’ noemen, waaronder drie creatieve masters van de WdKA.
Het gaat om de masters autonome beeldende kunst, interior architecture & retail design en media design & communication van het Piet Zwart Instituut. Dat is het masterinstituut van de Willem de Kooning Academie. Ook de twee research masters in business en economics van de Universiteit van Tilburg zijn ‘goed’, net als de opleiding logopedie aan de Hogeschool Utrecht. Met deze beoordeling steken de zes opleidingen boven het gebruikelijke niveau uit.
Vijf opleidingen scoren juist onder de maat en krijgen een onvoldoende. De Leidse opleiding Afrika Studies moet deze keer de zwaarste kritiek incasseren. ‘De commissie meent dat het curriculum geen volledige opleiding Afrika Studies biedt’, staat in het NVAO-besluit. Vakgebieden als culturele antropologie, ontwikkelingseconomie en sociologie komen te weinig aan bod en de commissie twijfelt aan ‘de mate waarin academische vaardigheden in het curriculum zijn opgenomen’.
De opleiding kan evenmin duidelijkheid verschaffen over de begeleiding van studenten en de oorzaken van studievertraging. Er zijn bovendien nogal weinig studenten, wat een bedreiging voor de opleiding vormt. Die studenten zouden volgens de commissie betere stageplaatsen en stagebegeleiding moeten krijgen. De opleiding moet grondig ingrijpen en krijgt daar twee jaar de tijd voor.
Onderzoeksvaardigheden
Ook de Utrechtse hbo-opleiding bedrijfseconomie krijgt een tik op de vingers. Van de twintig beoordeelde afstudeerwerkstukken hadden er vijf geen voldoende mogen krijgen. Van tien extra beoordeelde werkstukken waren er nog eens zes beneden hbo-niveau; ze hadden onvoldoende diepgang, het toegepaste onderzoek vertoonde manco’s en er zaten ‘beroepsfouten en gebreken in redeneringen en conclusies’.
Bij de bacheloropleiding communicatie van de Haagse Hogeschool spelen ook problemen met de onderzoeksvaardigheden. Vijf van de 23 beoordeelde eindwerkstukken halen het hbo-niveau niet. Er zouden meer onderzoekdocenten nodig zijn om daar samen met het lectoraat iets aan te doen. De opleiding krijgt anderhalf jaar de tijd om zich te verbeteren.
Volgens de commissie die de hbo-master learning & innovation van Stenden Hogeschool beoordeelde waren drie van de 26 opgevraagde scripties onder de maat en ‘voorts vindt de commissie in zijn algemeenheid voor alle bestudeerde scripties dat het innovatieve karakter beperkt is’– wat voor een innovatieopleiding toch een beetje pijnlijk is.
Ook de opleiding tot tweedegraads leraar godsdienst van de particuliere opleider CGO komt niet in één keer door de keuring. Niet vanwege de scripties, al mogen sommige studenten wat meer onderzoekend vermogen laten zien. Het ligt deze keer aan de toetsen: de commissie adviseert de opleiding ‘om meer aandacht te besteden aan een juiste balans in de toetsing, zowel in toetsvormen, als ook in de balans tussen cognitieve niveaus’.
HOP, Bas Belleman/Profielen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top