Hoe jaag je studenten de spits uit?
Gepubliceerd: 2 July 2014 • Leestijd: 2 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het kabinet wil tweehonderd miljoen bezuinigen op de ov-studentenkaart door studenten de spits uit de krijgen. Of dat gaat lukken is de vraag: ‘Voor elke honderd meter pak ik de bus. Het is gratis, dus waarom zou ik gaan lopen?’
De rek is eruit, het openbaar vervoer dreigt vast te lopen. In de spits moeten reizigers vaak staan, soms is wachten op de volgende bus of trein de enige optie. Nog meer materieel inzetten is op veel plekken simpelweg onmogelijk. ‘Richting universiteiten en hogescholen rijden bussen nu al bumper aan bumper, het spoor is vol’, aldus Caspar de Jonge van het ministerie van Infrastructuur en milieu gisteren op een bijeenkomst van het Platform Slim Studeren Slim Reizen.
Op de brainstormbijeenkomst zochten vervoerders samen met studenten en ministeries naar mogelijkheden om de grootverbruikers van het openbaar vervoer buiten de spits te laten reizen: studenten vullen gemiddeld 35 tot zeventig procent van de bussen, treinen, trams en metro’s.
Drie studenten van de particuliere EuroCollege Hogeschool droegen een steentje bij en presenteerden hun onderzoek naar alternatieven voor de huidige ov-studentenkaart. Ze zijn geen voorstander van online lessen, laten ze weten. Op school is het gezellig, ze hebben graag contact met medestudenten en docenten. Waar ze wel iets in zien? Hogescholen en universiteiten zouden een centrum moeten zijn voor veel voor meer activiteiten dan alleen leren. Student Jordi Sekreve: ‘Als er een sportschool in het gebouw zou zitten, zou ik best willen sporten voor de colleges beginnen. Dan ben ik voor de ochtendspits de trein uit.’
Sta-coupés
De studenten moesten verrassen en dat is ze gelukt. Het wildste idee? Sta-coupés voor studenten. ‘Ryan Air heeft wél begrepen dat kosten voor sommige mensen belangrijker zijn dan comfort, waarom zouden andere vervoerders daar geen voorbeeld aan nemen? Als mensen toch al moeten staan, waarom zorg je dan niet dat ze comfortabel kunnen staan? Ik zou dat niet erg vinden.’
Een andere optie: gratis ov-fietsen voor studenten. Of: dwing studenten om kleinere stukjes te lopen, bijvoorbeeld door alleen ritjes boven de 1,5 kilometer te subsidiëren. Wie korter reist, moet het zelf maar betalen. ‘Studenten zijn gevoelig voor geld’, weet Sekreve. ‘Het ov is voor ons gratis, dus we winnen er nu niks op als we gaan fietsen of lopen.’
Vervoerders kijken voor de oplossing vooral naar hogescholen en universiteiten. Die zouden hun roosters zo moeten aanpassen dat het voor studenten makkelijker wordt om buiten de spits te reizen. Je kunt reizigers met allerlei voordelen verleiden op andere tijden in de trein te stappen, maar wie om negen uur op college moet zijn, heeft weinig keus.
Gisteren was namens het hoger onderwijs niemand aanwezig, maar een aantal bestuurders heeft al eerder laten weten dat het zo makkelijk nog niet is om de roosters aan te passen. Andere instellingen blijken wel bereid mee te denken: in Noord-Nederland zijn er volgens aanwezigen al vergevorderde samenwerkingsplannen tussen onderwijsinstellingen, vervoerders en de overheid. Maar wat voor plannen dat precies zijn, is nog niet bekend.
Minder mensen in de spits zou het hele openbaar vervoersysteem een stuk goedkoper maken omdat vervoerders hun materieel moeten inkopen op hoeveel ze nodig hebben in de spits. In de daluren staan veel treinen en bussen vervolgens leeg.
Maar het zal nog niet meevallen die spitspieken wat af te vlakken. Het aantal studenten blijft de komende jaren groeien, en daar komt bij dat in het leenstelselakkoord is afgesproken dat mbo’ers onder de achttien straks ook gratis mogen reizen. Dat betekent zo’n honderdduizend extra jongeren die net iets sneller in de bus zullen springen in plaats van op de fiets.
Irritatie
Toch moet het hele systeem goedkoper worden, aangezien minister Bussemaker van Onderwijs uiteindelijk tweehonderd miljoen euro wil bezuinigen op de ov-studentenkaart. Maar voor studenten mag er niets veranderen, onder druk van GroenLinks moest Bussemaker in het leenstelselakkoord beloven dat de kaart precies hetzelfde blijft.
Tijdens de inspiratiebijeenkomst is de irritatie over die afspraak voelbaar: studenten, vervoerders, regionale overheden en onderwijsinstellingen moeten iets bedenken waardoor de ov-studentenkaart tweehonderd miljoen goedkoper wordt, maar zonder er iets aan te veranderen én met inbegrip van honderdduizend jongeren extra die gratis mogen reizen.
Die puzzel moet worden opgelost door een nog op te richten ‘taskforce’ van studenten, onderwijsinstellingen, vervoerders en overheden.
HOP, Petra Vissers
Als je om 8:30 bij KZ moet zijn, is het bijna onmogelijk om uit te stappen omdat je niet bij de deur kan komen. Je moet dan heel de rit staan en dicht bij de deur zijn. Ik maak al 2 jaar geen gebruik van me OV jaarkaart omdat ik met de auto kom. Het OV is gewoon verschrikkelijk en je zit heel de tijd in de geluidsoverlast van anderen.
Daar ben ik het helemaal mee eens!. Het ov is inderdaad verschrikkelijk. Geef studenten een fietssubsidie van b.v. 75 euro in de maand of een ov kaart. Die kaart kost een vermogen en je krijgt er als student bijna niks voor terug. Als de overheid ook werkelijk 97 euro per halve maand per student betaalt is dit 194 euro per student per maand! Hiermee besparen ze studenten een hoop ellende en zichzelf een hoop geld. Ik ben met de fiets net zo snel op school.
Waarom niet gewoon de begin tijden van scholen veranderen? Gewoon les uren van 12 tot 21:00 en je probleem is opgelost. De scholen zijn van de overheid, de NS is van de overheid. Het probleem ligt recht voor hun plaat. Kom op zeg!
Wat denk je dat de kosten zullen zijn van lesuren van 12.00 tot 21.00? Je trekt hier wel heel erg kortzichtig conclusies! Je hebt ook nog wel met mensen te maken die je lesgeven!
De stations stoel wordt het nieuwe dingetje, geen fietse maar stations stoelen om t station… is natuurlijk te weinig ruimte voor dus moet de overheid weer opdraaie voor nieuwe plaatsen… t is de wereld op zn kop! 😉
Het idee dat studenten ‘comfortabel’ moeten gaan staan? Dan mag de studentenkaart ook wel wat goedkoper worden, bij eventuele terugbetaling als men binnen 10 jaar geen diploma haalt. Verder denk ik dat dit veel gezeur op zal leveren, ik zou zelf in ieder geval niet direct plaats nemen bij staanplaatsen. Zorg lekker dat er comfortabele staanplaatsen zijn, maar wijs niet direct een groep naar die plaats toe. Studenten hebben naar mijn mening even veel recht om te zitten als een zakenmannetje die vaak ook door de zaak gratis mag reizen.
Ik vind die mogelijkheid om pas reizen vanaf een bepaald aantal kilometers (1,5 bijvoorbeeld inderdaad) eigenlijk nog niet zo’n heel slecht idee. Het feit dat er bijvoorbeeld op de Kralingse Zoom ‘s morgens pendelbussen worden/werden(?) ingezet tussen het metrostation en de halte HES is toch eigenlijk te gek voor woorden? Is ook een beetje sneu voor de mensen die verder dan die halte moeten en de bus niet in kunnen komen omdat het vol zit met studenten die voor één halte / 10 minuutjes te lopen veel moeite vinden.