‘In de vakantie ga ik buiten spelen! O nee, leren’
Gepubliceerd: 17 October 2014 • Leestijd: 1 minuten en 36 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Veel kinderen in Rotterdam-Zuid kunnen op school best wat extra aandacht gebruiken. Studenten van de Hogeschool Rotterdam werpen zich op als hun coaches in het programma Mentoren op Zuid.
Het is vrijdagochtend, de vakantie is niet ver weg meer. Tweedejaars verpleegkunde Stefanija Tomov bladert door de digitale agenda van haar mentorleerling Farhan en vraagt: ‘Wat ga jij doen in de vakantie?’ Hij, bezig aan zijn tweede jaar op het vmbo op het Rotterdams Vakcollege De Hef, antwoordt: ‘Buiten spelen! O nee, leren.’ Meteen na de vakantie wacht hem een toets voor het vak Engels.
Doel: 2.000 studenten
Stefanija en Farhan vormen een van de koppels van het project Mentoren op Zuid. Dat programma ontwikkelde het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie van de HR samen met scholen op Zuid. Studenten van verschillende HR-opleidingen helpen de leerlingen bij het huiswerk, praten over studiekeuze en proberen het beroepsperspectief van de leerlingen te verruimen. Na de geslaagde pilot op De Hef is het programma breed uitgezet in het curriculum van de Hogeschool Rotterdam. De ambitie is om in collegejaar 2018-2019 tweeduizend studenten op deze manier in te zetten als mentor.
Gezin van acht
Dit is pas de derde les dat de studenten verpleegkunde ‘hun kindjes’ begeleiden, maar ze hebben elkaar al aardig goed leren kennen. ‘Farhan komt uit een gezin met acht kinderen en is de oudste’, vertelt Stefanija. ‘Hij neemt die ouderlijke rol thuis op zich, maar is natuurlijk zelf ook nog jong.’ Stefanija probeert hem de sturing te geven die hij misschien thuis niet altijd krijgt. Zo hoopt ze dat hij in alle drukte niet zijn huiswerk laat liggen. ‘Ik probeer hem voor te houden dat hard werken loont.’
Iets verderop in het lokaal maakt Boran op de computer een kruiswoordpuzzel. Het laatste kwartiertje van de les is ingegaan en het leek zijn mentor Kristen van Nieuwenhuyzen een goed moment zijn kennis van de Engelse woordjes alvast te testen. ‘In de vakantie ga ik contact met hem houden via WhatsApp. Dat is een goede stok achter de deur om te kijken of hij wel echt leert. Blijven oefenen, daar gaat het om.’
Elke dag vijf woordjes
Vijfentwintig woordjes krijgen de leerlingen op het vmbo de dinsdag na de vakantie voorgeschoteld. De kunst is niet pas de maandag te beginnen, zegt Stefanija tegen Farhan. ‘De dag voor de toets moet je alles kunnen herhalen. In de vakantie kun je proberen elke ochtend na het ontbijt vijf woordjes te leren. Dat werkt het best.’ Farhan knikt. ‘Kan ik daarna naar buiten.’
Pim Bijl
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top