Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Ken je leerstijl, doe de test!

Gepubliceerd: 8 October 2014 • Leestijd: 1 minuten en 47 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Weten hoe je leert, helpt je om effectiever te studeren. Bart Siebelink (docent en Profielencolumnist) en Profielen ontwikkelden een leerstijlentest.

Weinig bezigheden zijn zo weerbarstig als studeren. Op het ene moment ben je kraakhelder en absorbeer je alles moeiteloos als een spons. Op het andere moment willen de inzichten maar niet doorbreken en zak je weg in een moeras van schuldgevoel en zelfverwijt.

Leren is een proces
Wat helpt om daaruit te komen, is het besef dat leren een proces is. Wil je effectief leren, dan is het goed om te begrijpen hoe dat leerproces in zijn werk gaat. Als je je eigen leerstijl kent, weet je voortaan veel sneller hoe je de vaart erin kan houden als je vastloopt. Daarom presenteert Profielen de grote zelftest: Wat is jouw leerstijl?

Elke student heeft zo zijn eigen manier van studeren. Waar de een niet op gang komt zonder een paar koppen koffie, komt de leerstof bij de ander pas tot leven bij het zien van een paar voorbeelden. Volgens de Amerikaanse leerpsycholoog David Kolb moet je vier fasen doorlopen om iets grondig te leren: (1) je ervaart iets nieuws, (2) je laat het op je inwerken, (3) je analyseert, ziet verbanden en trekt conclusies en (4) je past je inzichten voortaan toe.

De fase die jou van nature het makkelijkst afgaat, bepaalt jouw persoonlijke leerstijl. Dat is de fase waarmee je het liefst begint en waaraan je de meeste tijd spendeert. Toch is het belangrijk dat je ook de andere fasen doorloopt. Anders is je leerproces niet compleet en zal de stof niet beklijven. Om effectief te leren, moet je dus ook extra aandacht besteden aan de leeractiviteiten die je wat minder liggen.

Doeners, denkers, dromers en beslissers
Eerst doen, dan denken. Dat klinkt onverstandig, maar het is wel hoe veel mensen iets nieuws leren. Dat zijn de typische doeners. Ze komen heus wel bij de theorie, maar via de route van de praktijk.

Een ander populair gezegde luidt: eerst zien, dan geloven. Maar voor sommige mensen werkt het andersom: eerst geloven, dan zien. Bij de opening van Walt Disney World in 1971 zei iemand: ‘Wat spijtig dat Walt Disney er niet meer is om dit met eigen ogen te zien.’ Waarop Walts, toen nog in leven zijnde, broer Roy opmerkte: ‘Walt heeft dit jaren geleden al gezien.’

Deze volgorde van inzicht verwerven hoort bij de beslissende leerstijl.

Dan zijn er ook nog de dromer; met een leerstijl die zich kenmerkt door een groot voorstellingsvermogen en hoge sensitiviteit. En de denker die sterk is in het analyseren en het zien van verbanden.

De ideale student beheerst alle vier de leerstijlen en weet vooral wanneer hij moet switchen van de ene naar een volgende. Hoe zit dat bij jou? Doe de test en je weet het binnen vijf minuten!

Bart Siebelink

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Ken je leerstijl, doe de test!

  1. Aangezien je dit soort testen al 4x per jaar moet maken voor onzinnige vakken als SLC e.d. denk ik dat niemand hier op zit te wachten

  2. In de drie jaar dat ik aan de HRO studeer kan ik deze test ondertussen wel dromen.. pff

  3. @2. Dan ben jij waarschijnlijk een dromer, met een groot voorstellingsvermogen en hoge sensitiviteit. ^_^

  4. @3. Paul Kirschner betoogt (terecht) dat er nooit een significant verband is aangetoond tussen leerstijl en lesmethode. Maar dat pretendeert deze test ook niet. Deze test richt zich niet op docenten, maar op studenten. Vanuit de gedachte dat het op een speelse wijze kan bijdragen tot zelfinzicht. That’s all.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top