Kip printen, met de smaak van aardbei
Gepubliceerd: 13 February 2014 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De opleiding industrieel productontwerpen (IPO) bestaat tien jaar en dat wordt gevierd. In de Maassilo ontwerpen zo’n beetje alle studenten deze week de producten van de toekomst. Zoals Foodworks, een keukenmachine die eten maakt. Bijvoorbeeld met de 3D-printer.
Hoe ziet het koffiezetapparaat er over vijftien jaar uit? Met deze vraag begonnen Daniel, Jennifer en Chieneke en drie studiegenoten afgelopen maandag aan hun opdracht. De IPO-studenten moesten een productgroep kiezen en daarvan de ontwikkeling van 1980 tot nu bestuderen en in lijn van die ontwikkeling het product van 2030 bedenken. ‘Bij het koffiezetapparaat van de toekomst maakten we gebruik van bestaande technieken zoals touchscreens en we sloten ‘m direct aan op de waterleiding’, vertelt Daniel. Maar de IPO’ers kwamen er, na tussenkomst van docenten, niet verder mee. Jennifer: ‘Het product bleef toch een beetje té 2014.’
Bedienen vanaf de bank
Een aantal brainstormsessies verder was er Foodworks. Daniel: ‘Een machine die eten en drinken maakt (en op een bord serveert, red.) met behulp van een 3D-printer en scanner. Essentiële, en vooral ook verantwoorde voedingsstoffen zitten in de machine die je vanaf de bank of bijvoorbeeld vanaf je werk kunt bedienen.’
Het bedieningsgemak is niet de enige pre van het apparaat, vertelt Daniel. ‘Je kunt bijvoorbeeld ook kip maken met de smaak van aardbei en een knapperige structuur.’ Alle keuzes zijn mogelijk en dat kan soms best handig zijn. Chieneke: ‘Voor kinderen die geen groenten lusten, kun je patat geven gemaakt van groenten. Het heeft dan de smaak en de vorm van patat.’
Tekort aan suiker? Foodworks voegt het toe
Daniel: ‘Als je dan met je duim op de Foodworks drukt, meet het de voedingsstoffen waar je behoefte aan hebt. Als je bijvoorbeeld een tekort aan suiker hebt, voegt hij dat extra toe. Ook kan hij rekening houden met allergieën. Het kan dus ook meehelpen om bijvoorbeeld overgewicht te voorkomen.’
Inmiddels is het donderdagmiddag en leggen alle groepen de laatste hand aan het filmpje voor de presentatie van het product. De studenten kregen bij het maken van de filmpjes hulp van regisseurs. ‘Het wordt steeds belangrijker om je concept te verkopen en erover te publiceren’, motiveert IPO-docent Eveline Bijleveld het belang van het maken van de filmpjes. De opleiding heeft het tienjarig bestaan aangegrepen om alle studenten (afstudeerders en stagiairs uitgezonderd) deze week bij elkaar te zetten in de Maassilo. Daar komen mooie dingen uit, weet Bijleveld inmiddels: ‘Het is één grote creatieve chaos!’
‘Op woensdag zaten we er doorheen’
Dat ervaart ook de Foodworks-groep. ‘Het is in elk geval heel intensief’, ervaart Daniel. ‘In het begin was het een beetje aftasten, daarna kwamen de ideeën en op woensdag zaten we er een beetje doorheen. En nu is er weer de energie om het project af te maken!’
Vanavond wordt de projectweek afgesloten in Club Vibes aan de Westersingel.
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top