Medezeggenschapsraad houdt herkansen voldoendes tegen
Gepubliceerd: 8 July 2014 • Leestijd: 1 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Slechts een 6 gehaald en die willen herkansen? Het collegebestuur had dat mogelijk willen maken maar een meerderheid van de centrale medezeggenschapsraad (cmr) ging gistermiddag niet akkoord.
Studenten mogen bij de examencommissie eenmaal per jaar een verzoek indienen om een (lage) voldoende te herkansen, was het idee van het collegebestuur van de Hogeschool Rotterdam. Dat verzoek zou dan automatisch worden ingewilligd. Hoge(re) cijfers kunnen bijvoorbeeld van belang zijn voor studenten die een vervolgopleiding willen doen waarvoor een bepaald cijfergemiddelde vereist is.
Werkdruk
Maar de cmr ziet de verandering niet zitten en wijst daarbij op de hogere werkdruk van met name de nakijkers. Ook vreest de raad dat de maatregel zal leiden tot een waardedaling van diploma’s. ‘Het herkansen van voldoendes moet je slechts incidenteel toestaan’, stelde cmr-lid Anneke Kistemaker gistermiddag tijdens de vergadering met het collegebestuur. Kistemaker wees ook op een onderzoek dat uitwijst dat er juist hogere cijfers worden gehaald als je studenten het idee van ‘now or never’ geeft. Dat ze dus beter hun best doen als ze weten dat ze een tentamen niet over kunnen doen.
Als een student daar een goede reden voor denkt te hebben, kan hij overigens nu al een verzoek indienen of ze een zesje mogen overdoen. Het is dan aan de examencommissie om daar wel of niet mee in te stemmen.
‘Overtref jezelf’
Collegevoorzitter Ron Bormans vindt dat niet ver genoeg gaan. ‘Het is goed als studenten niet tevreden zijn met een zesje, dat moeten we aanmoedigen. Je geeft zo ook invulling aan het ‘Overtref jezelf’ van de Hogeschool Rotterdam’. Daar is cmr-studentlid Arthur Mayer het mee eens. ‘Studenten die er echt voor willen gaan, moet je die kans niet willen onthouden.’
Om tegemoet te komen aan de wens van Bormans komt er komend jaar waarschijnlijk een proef bij een opleiding of instituut waar de maatregel wel wordt ingevoerd. Gekeken wordt dan hoeveel extra herkansingen dat oplevert en in hoeverre dat de werkdruk van medewerkers verhoogt.
Jos van Nierop
Het gaat er dus alleen maar om dat leraren meer te doen krijgen? Als ik kijk naar de huidige lessen en de tijd die leraren hier insteken, dan hebben ze meer dan genoeg tijd over. Bij bijna ieder vak wordt er een powerpoint gebruikt van 3-4 jaar geleden, die letterlijk opgelezen wordt. Eens in de 10 weken moeten er tentamens nagekeken worden. Verslagen worden amper gelezen of nagekeken. Laat leraren hun tijd nuttig besteden en kijk gewoon een extra herkansing na van een hardwerkende student die zijn 6 wil verbeteren.
Wat jammer dat het CMR de maatregel tegenwerkt op basis van angst en aannames. Waarom ambitieuze studenten niet de kans geven zich te ontwikkelen van voldoende naar goed in plaats van alleen van onvoldoende naar beter? Ik vind het een experiment meer dan waard!
Mijn aanname: het gaat allemaal reuze meevallen met die werkdruk. En misschien ook niet; kunnen we meteen ophouden over die vermeende ‘zesjescultuur’….
@Ontevreden IBk Student
Niet alleen dat, maar hoeveel studenten zullen nu ech een 6 willen herkansen? Zeker als je vaststelt in de regels dat het laatst gehaalde cijfer telt, zal een student er tijd in moeten steken om het te herkansen. Persoonlijk ben ik tevreden met een 6, net zoals het overgrote deel van de studenten. Dit gaat over hooguit 2 gevallen per tentamen. Dit kost een leraar misschien een kwartier meer. Dit is niet werkdrukverhogend te noemen.
Ik denk dat jij het werk onderschat. Tuurlijk zijn er docenten die er de kantjes vanaf lopen, maar een overgroot deel werkt hard. Zo staat er voor ieder tentamen of handleiding die nagekeken of gemaakt moet worden een X aantal minuten of uren vaak te weinig.
Ik zou ook graag m’n 6en willen ophalen, maar wanneer het geen MC is gaat er wel extra tijd in zitten. Dit moet betaald worden, blijkbaar wil het bestuur dat niet, dus praten ze in termen van verhoogde werkdruk. (Meer doen in dezelfde tijd)
Het is makkelijk om je uit te laten op de docenten, maar zij hebben niks te maken gehad met deze beslissing.
Ik sluit me aan bij de reactie van Henriëtte. De opleiding Elektrotechniek wil graag meewerken aan dit experiment. Vreemd dat het CMR dit niet ziet zitten. Studenten Elektrotechniek die een voldoende willen herkansen mogen dat van ons. Leidt dat tot een hogere werkdruk? Welnee, wel tot meer studenttevredenheid en dus ook docenttevredenheid.
Emile van de Logt
Onderwijsmanager Elektrotechniek
Het werk zit ‘m niet in het nakijken. Een examentje meer of minder nakijken is niet zoveel meer werk. Het ontwikkelen van een nieuw extra examen en daarbij behorende ‘answer key’ echter wel. En dat voor iedere student die die ‘voldoende’ wil herkansen!
Beste Mirella,
Je stelt het je ingewikkelder voor dan het is:
Studenten met een onvoldoende kunnen nu een herkansing maken, dus dat extra examen moet toch al gemaakt worden. Studenten met een 6 kunnen m.i. niet te kust en te keur herkansen; zij kunnen meedraaien in de reguliere herkansingsronde.
Dus de docent maakt – zoals hij nu ook doet – twee toetsen: de eerste toets en de herkansingstoets. Het zit ‘m dan wel alleen in het nakijken….
Als docent heb ik graag dat studenten feedback ook kunnen verwerken wanneer ze een voldoende halen. Het is daarnaast leuker om goede stukken na te kijken. Bovendien ben ik gewend van de universiteit dat het wel kon.. Ik ben voor het herkansen kortom! Het lijkt me wel goed als curriculumcommissies dan ook meer tijd voor nakijken reserveren of zorgen dat er minder kleine modules zijn waardoor je uberhaupt minder toetst..
Over goal-setting, resultaat en prestatie en soms ook weleens een miscalculatie.
De maker van het winnende doelpunt die met zijn shirt zwaait, luid gejuich bij het winnen van een aanbesteding, de stralende finalist van The Voice Of Holland: winnen is een fijn gevoel. Zelfs pinguïns kennen het. De winnaar van een pinguïnruzie gaat luidruchtig te keer, waarmee hij zijn reputatie onderstreept en andere pinguïns adviseert uit zijn buurt te blijven. (Gerard Tertoolen)
Als dat nu ook een onderdeel van je studie is, moet een (voor jou) “onvoldoende” prestatie toch te herkansen zijn?
Ik vind het sowieso een schande hoe er met beoordelingen wordt omgegaan op HR. Hoger dan een 7 ‘hoeft toch niet’ in de perceptie van de gemiddelde docent(e) en de VLD’tjes halen je gemiddelde fors naar beneden. Ineens wordt op CMI alles afgerond en volgend jaar ineens weer niet omdat ‘het toch niet zo handig was’. Antwoord van de Erasmus Universiteit? “Dit is een rare situatie, we moeten jou extra onderzoeken”.
“Overtref jezelf”. Overtreffen is iets beter doen, dan wat ervoor heeft plaatsgevonden. Om op bovenstaande in te gaan, ik heb vorige week bewust drie vragen van mijn tentamen niet ingevuld. Puur om vandaag de herkansing te MOGEN maken.
En dat allemaal omdat de werkdruk te hoog zou worden. Doe dan een andere regeling? Dat je bij deze optionele herkansing drie weken moet wachten op een beoordeling ipv twee bijvoorbeeld.
Het werk dat een docent moet doen is meer dan alleen nakijken. Er zal ook een extra tentamen gemaakt moeten worden…. Daar zit de werkdruk veel meer. Als een student mee kan doen in een reguliere herkansingsronde heb ik er niet zoveel moeite mee. Maar volgens mij gaat dit om een extra moment dat we gemaakt wordt.
Er zijn gemotiveerde studenten die graag een voldoende willen herkansen. Dan moeten we dat faciliteren, de rest is een kwestie van organisatie. Wat staat nu voorop? De student (onze klant!) toch? Zo zonde dat we gelijk weer in een discussie over werkdruk schieten. Kom het experiment maar bij Elektrotechniek uitvoeren, dan tonen wij het ongelijk van de CMR wel aan. Krijgen wij komend jaar een nog hogere studenttevredenheid!
Emile van de Logt
Onderwijsmanager Elektrotechniek
Er zijn twee mogelijkheden.
1. Je hebt gewonnen (cijfer hoger dan 5,5)
2. je hebt verloren (cijfer lager dan 5,5)
Als je heb gewonnen, waarom ga je dan herkansen?
Dit is het domste wat je kan doen en het kost alleen maar geld en tijd!
Reactie op de veel, maar volstrekte verkeerd, gebruikte vergelijking dat de student onze klant is. ( Emile in dit geval). De student is niet onze klant. Als je onze student een naam zou willen geven dan is dat die van participant. Een jong mens dat deelneemt aan zijn of haar onderwijs ( nog beter leerproces!). Een klant kan passief blijven een participant nooit. Ik vind dat een serieus participerende participant zijn of haar resultaat mag verbeteren. Of anders een uitkomst mag herkansen. Maar laten we stoppen studenten onze klant te noemen. Ik vind dat beledigend voor student maar ook zeker voor docent en ondersteuning.
Beste Emile,
Samen met hrs (technische ondersteuning) en O&K willen we je graag helpen bij het opzetten van de pilot. We nemen contact met je op!
Mochten er nog andere docenten en onderwijsmanagers zijn die mee willen doen aan de pilot laat het dan weten in reactie of neem contact met me op i.dekker @ hr .nl
Een waardedaling van de diploma’s door herkansing van voldoendes is geen logisch gevolg; het gaat er bij examens om dat studenten de gestelde norm aantonen; dat zij het niveau laten zien wat is geformuleerd. Het aanvangsniveau en individuele eigenschappen bepalen m.i. in sterke mate het verloop van het leertraject. Dat verloop wordt niet getoetst bij de eindexamens.