Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Mijn favoriete docent

Gepubliceerd: 25 February 2014 • Leestijd: 5 minuten en 41 seconden • Beeldreportage Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Goede docenten kunnen de liefde voor hun vak overbrengen en ervoor zorgen dat studenten het beste uit zichzelf halen. Profielen laat studenten aan het woord over hun favoriete docent. Wat maakt hem of haar zo goed? En waarom vinden de docenten op hun beurt het onderwijs zo leuk?

Mijn favoriete docent

‘ZE KAN THEORETISCHE, ABSTRACTE STOF CONCREET MAKEN’

Wie? Mariella Morrenhof (derdejaars logistiek en technische vervoerskunde, 20) met haar favoriete docente Marieke Klip (31)
Wat? Werken met logistiek (‘het hoofdvak van de opleiding’). Klip is onderwijsmanager. Daarnaast geeft ze het vak fysieke distributie, is ze slc’er en stagebegeleider
Waar? Rotterdam Mainport University
Hoe lang al? Zes jaar

Waarom is Marieke Klip je favoriete docente?
Morrenhof: ‘Logistiek en technische vervoerskunde is een typische mannenwereld. Marieke is, naast een parttime communicatiedocente, de enige vrouwelijke docent. Van de tweehonderd studenten die hier rondlopen, zijn er vijf of zes vrouw. In de klas ben ik zelfs de enige. En al kan ik het prima vinden met de heren – ze zijn direct, eerlijk en nemen geen blad voor de mond ˗ toch vind ik het fijn om een vrouwelijke docente te hebben. Ik heb het gevoel dat wij elkaar goed begrijpen, juist door al die mannen om ons heen. Maar los daarvan: Marieke is enthousiast en goed in het concreet maken van theoretische, abstracte stof.’

‘In onze mannenwereld vind ik het fijn om een vrouwelijke docent te hebben.’

Welke lessituatie is je bijgebleven?
Morrenhof: ‘Het lampenkapjesspel. We moesten lampenkapjes maken, van grondstof – papier dat geknipt en gesneden moest worden – tot eindproduct, inclusief het (tussentijdse) transport. We merkten wat er gebeurde als we niet goed communiceerden met de andere schakels in de productieketen: dan liep het proces vast. We ervaarden ook dat het invloed heeft of de schakels dicht bij elkaar zitten of juist veraf. Als de stof op zo’n manier aangeboden wordt, gaat de theorie ineens meer leven en leer ik makkelijker.’

Waarom het onderwijs?
Klip: ‘Ik heb hier gestudeerd, ben kort weggeweest om bij Broekman Logistics te werken, en was op m’n 25e al terug om les te geven. Het overbrengen van mijn liefde voor het vak en de haven, ik denk dat ik dat het leukste aan het onderwijs vind. En ik blijf ook enorm geboeid door de groepsdynamiek, te merken dat een groep echt drukker is als het stormt of dat die jongens merkbaar teleurgesteld zijn als Feyenoord heeft verloren.’

 

‘HIJ STAAT ALTIJD VOOR JE KLAAR’

Wie? Eerstejaars ruimtelijk ontwerpen Sascha Elzinga (18) en Nikki de Pree (18) met hun favoriete docent Harm Scholtens (46)
Wat? Constructie en maquettebouw. Scholtens is afdelingshoofd ruimtelijk ontwerpen
Waar? Willem de Kooning Academie
Hoe lang al? ‘Vijftien jaar op de universiteit, acht jaar in het hbo.’

‘Hij is aardig.’

Waarom is Harm Scholtens je favoriete docent?
Elzinga en De Pree: ‘Harm is aardig, heeft verstand van architectuur en heeft al jaren ervaring. Hij staat altijd voor honderd procent voor ons klaar. Je kan bij hem terecht voor goede tips. Ook als je geen les meer van hem hebt, is hij er voor je. Net als andere leraren heeft hij een eigen bedrijf naast het lesgeven, maar dat gaat bij Harm niet voor. Zijn lessen vallen nooit uit en je kan ook buiten de lessen met hem lachen.’

‘Zijn lessen vallen nooit uit.’

Waarom het onderwijs?
Scholtens: ‘Ik denk dat ik ben begonnen met lesgeven uit onvrede over mijn eigen docenten. Ze waren inspiratieloos en hadden weinig tijd voor hun studenten. De liefde voor het vak konden ze niet goed uitdragen terwijl dat toch de kern van het lesgeven is. Het is jammer dat je als docent steeds minder de tijd krijgt om de stof over te brengen aan je studenten. Toch krijg ik ontzettend veel energie van jonge mensen. De eerste jaren van je studie zijn heel belangrijk voor je vorming. Dat ik daar deel van mag uitmaken en de studenten zie groeien, is het mooiste aan dit vak.’

 

‘ZE HEEFT HUMOR EN GEBRUIKT DIE OOK IN HAAR LESSEN’

Wie? Eerstejaars leisure management Niels van der Burg (24) en Michelle Pattikawa (21) met hun favoriete docente Annemieke van den Berg|
Wat? Analyseren van vrijetijdsbesteding
Waar? Willem de Kooning Academie
Hoe lang al? Zes jaar

Waarom is Annemieke van den Berg jullie favoriete docente?
‘Ze heeft veel humor en gebruikt die ook in haar lessen. Ze is nog jong en daarmee is ze een uitzondering vergeleken met de andere, oudere, leraren. Annemieke valt op omdat je echt met haar kan lachen. Wij komen allebei van het mbo. De docenten op het hbo zijn minder laks dan in het het mbo. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in de stof en dat merk je in de les. Ze kunnen de stof beter overbrengen.’

‘Ze is oprecht geïnteresseerd in de stof.’

Waarom het onderwijs?
Van den Berg: ‘Tijdens mijn studie vrijetijdswetenschappen in Tilburg was ik student-assistent. In die rol hielp ik de professoren met lesgeven. Dat vond ik ontzettend leuk om te doen. Als docent vind ik het contact met de studenten nog steeds het spannendst.’

 

‘DOOR HEM HEB IK HET EERSTE JAAR GEHAALD’

Wie? Michelle Morrien (tweedejaars pabo, 20) met haar favoriete docent Vincent Bax (36)
Wat? Aardrijkskunde
Waar? Instituut voor Lerarenopleidingen
Hoe lang al? Zeven jaar

Waarom is Vincent Bax je favoriete docent?
Morrien: ‘Vincent vroeg hoe wij vroeger met topografie landen en hoofdsteden leerden. Wij moesten dat altijd stampen met als resultaat dat we nu de helft niet meer weten. Vincent liet ons zien hoe je op een leuke manier veel meer kunt opslaan. Eigenlijk heb ik dankzij hem het eerste jaar gehaald. Ik had het niet gemakkelijk thuis en hij heeft toen alles voor me op een rijtje gezet. Aan het eind van het jaar had hij voor de hele klas bubbels meegenomen. Hij zei nog dat we niet mochten schudden maar uiteindelijk spoot de champagne door de klas. Ik vind het erg leuk als je met een docent zo kan lachen.’

‘Hij heeft me op een andere manier leren leren waardoor ik de stof beter onthoud.’

Waarom het onderwijs?
Bax: ‘Toen ik nog studeerde, kwam ik in Cambodja terecht. Daar hielp ik mee het basisschoolcurriculum te ontwikkelen voor scholen midden in de jungle. Weer in Nederland had ik het idee na een jaar terug te gaan naar Cambodja. Maar in dat jaar kwam ik bij de pabo van de hogeschool terecht voor een tijdelijke baan. Het lesgeven en werken hier bevielen me zo goed, dat ik er nu nog zit en niet meer ben teruggegaan naar Cambodja. De kans dat ik ooit nog eens in het buitenland ga werken, bestaat altijd. Maar dan moet er wel een link met het onderwijs zijn. Uiteindelijk ben ik een leraar in hart en nieren.’

 

‘ZE HAALT DE PRAKTIJK HET ONDERWIJS BINNEN’

Wie? Daniël Noordijk (tweedejaars ergotherapie, 28) met zijn favoriete docente Lisette Rodenburg (36)
Wat? Beroepsvaardigheden
Waar? Instituut voor Gezondheidszorg
Hoe lang al? Vijf jaar

Waarom is Lisette Rodenburg je favoriete docente?
Noordijk: ‘Ik kreeg les van Lisette toen ik in het eerste jaar van mijn opleiding zat. Bij het vak beroepsvaardigheden leer je de basis van de ergotherapie, bijvoorbeeld gesprekstechnieken. Lisette kon de praktijk erg goed bij dit vak betrekken. Ze gaf helder en energiek les, maar wat ik vooral fijn vind, is dat ze zo geduldig is. Aan de andere kant ben je wel de sjaak als je onvoorbereid naar de les komt. Dan kan je weer naar huis. Ze is streng maar rechtvaardig.’

‘Ze is streng maar rechtvaardig.’

Waarom het onderwijs?
Rodenburg: ‘Ik hou van afwisseling en het onderwijs biedt me die. Ik geef niet alleen het vak beroepsvaardigheden, maar ook wet- en regelgeving en methodiek, ik begeleid een minorproject en ben coördinator internationalisering. Ik geniet van het contact met studenten, vind het fijn om de theorie concreet te maken en bij hen het kwartje te zien vallen. Waar ik niet tegen kan, zijn studenten die achterover leunen en wachten tot ze bediend worden. Ik werk hard en verwacht van mijn studenten dat ze zich ook inzetten.’

‘Ze is geduldig.’

Welke lessituatie is je bijgebleven?
Rodenburg: ‘Ik was stagebegeleider van een studente die twijfelde over haar studiekeuze, de eerste twee jaar niet zo gemotiveerd was en van wie de resultaten achterbleven. In het derde jaar ging ze stage lopen. In het eerste terugkomgesprek zei ze tegen me: “Lisette, ik weet het nu. Ik wil ergotherapeute worden.” Ze was om. Zo enthousiast kan ons vak je maken. Dat zal ik nooit meer vergeten.’

Dorine van Namen en Jonathan van Noord
Foto’s: Levien Willemse

In het blad of op de pdf vind je veel meer foto’s.

 

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top