Onderwijskundige kijkt met studenten naar slc op de HR
Gepubliceerd: 10 November 2014 • Leestijd: 1 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Een commissie met een externe onderwijskundige, twee studenten en twee medewerkers gaan onderzoek doen naar het functioneren van studieloopbaancoaches (slc) op de Hogeschool Rotterdam.
Dit zegde collegevoorzitter Ron Bormans vanmiddag toe in de vergadering met de sgmr (studenten uit de medezeggenschapsraad). Aanleiding is de vraag van deze studenten naar slc’ers die zich niet alleen richten op studenten met wie het minder goed gaat, maar juist ook met studenten die het goed doen maar nog beter kunnen. ‘Als gemotiveerde student mis je een gemotiveerde slc die een springplank voor je kan zijn’, sprak een van de studenten tijdens de vorige vergadering.
Uniform niveau
De sgmr had nu navraag gedaan bij de medezeggenschapsraden van de verschillende instituten en kwam met de conclusie dat verbeteringen bij alle instituten mogelijk zijn. ‘Wij willen een uniform niveau, dat alle slc’ers dus als springplank kunnen fungeren’, aldus sgmr-voorzitter Lester Verhoef.
Bormans is het daarmee eens en kwam met het idee om een commissie in te stellen. ‘Met daarin twee studenten, één medewerker van bijvoorbeeld de dienst Onderwijs & Kwaliteit, iemand van een instituut en een externe deskundige die de commissie leidt. Dat kan een onderwijsdeskundige zijn, iemand die ook ervaringen van andere hogescholen of ROC’s meebrengt.
Springplank
In maart of april komend jaar moet de commissie, is de bedoeling, met een advies komen hoe de springplankfunctie van de slc’er op de HR beter tot uitdrukking kan komen. De commissie zal daarbij een beeld schetsen waar slc’ers nu vooral mee bezig zijn. Bormans: ‘En als dat het oplossen van problemen is, moeten ze daar natuurlijk niet mee ophouden.’
Bormans benadrukte dat er verschillen zullen zijn per opleiding en instituut en dat de invulling van het mogelijke nieuwe beleid overal anders zal kunnen zijn.
Jos van Nierop
Een uitstekend idee! Als administratief medewerker zie ik ook dat ook dat in het administratieve proces de aandacht uit gaat naar de ‘probleemstudent’ en dat dit ten koste gaat van de gemotiveerde student. Zo gaat er veel tijd uit naar studenten die zich niet aan deadlines houden, te laat zijn etc. Helaas zijn diegenen die dan wel op tijd zijn hier de dupe van wegens tijdverdeling. Het huidige beleid ‘meer voor minder op de overhead’ draagt hier voor een gedeelte ook aan bij. De tijd kan maar één keer gebruikt worden en gaat dan toch naar het rechttrekken van de laatkomers. Dat is jammer omdat de gemotiveerde student juist beloond zou moeten worden.