Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
10 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Studenten zouden meer moeten leren van inzage tentamens’

Gepubliceerd: 8 April 2014 • Leestijd: 0 minuten en 51 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten komen hun tentamens alleen inzien als ze hun cijfer willen ophogen. Een gemiste kans, vindt de Landelijke Studenten Vakbond.

Het is goed voor studenten om hun tentamen in te zien en van hun fouten te leren, meent de LSVb. Toch doen ze dat nauwelijks, blijkt uit een beknopt onderzoek naar de toetskwaliteit. Alleen studenten die een hoger cijfer willen, komen opdagen.

Studenten zouden dus de hand in eigen boezem moeten steken, al geldt dat volgens de vakbond ook voor hogescholen en universiteiten. De inzagemomenten zijn voor verbetering vatbaar. Studenten krijgen er nu te weinig feedback.

Over de toetsen zelf zijn studenten in het algemeen tevreden, blijkt uit de enquête onder 363 respondenten. Masterstudenten nog iets meer dan bachelorstudenten. Wel hebben ze kritiek op het gebruik van multiplechoicetoetsen, die ze ‘on-academisch’ noemen.

De studentenvakbond snapt die kritiek wel. ‘Een meerkeuzetoets lijkt soms meer een toets begrijpend lezen’, stelt voorzitter Jorien Janssen. ‘Zelfs als je niet leert is het mogelijk om een voldoende te halen.’ Omgekeerd zouden de vragen en antwoorden soms zo vreemd zijn geformuleerd dat je ook op een onvoldoende kunt uitkomen, terwijl je de stof beheerst.

Verder doen docenten wel eens langer over het nakijken dan in het onderwijs- en examenreglement is afgesproken. Bovendien gebruiken ze soms dezelfde toetsen als in eerdere jaren, waardoor het volgens de LSVb ‘onterecht wel heel makkelijk wordt om een goed cijfer te halen’.

HOP, Bas Belleman

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

9 Responses to ‘Studenten zouden meer moeten leren van inzage tentamens’

  1. Je tentamens inzien op de locatie KZ heeft totaal geen nut.
    Eerst sta je 45 minuten in de rij en als je eindelijk binnen ben zijn er 30 mensen aanwezig en krijg je niet de kans om vragen te stellen.
    Belachelijk dat het zo gaat op school.

  2. Op de RBS opleiding IBMS is het niet mogelijk je cijfer op te hogen als je al een voldoende hebt voor je eerste poging. Dus inzage heeft dan eventueel als enig doel dat je je fouten kunt bekijken..

  3. Als je een voldoende hebt mag je m vaak niet eens inkijken….

  4. Jennifer: voldoende = behaald, dus dan is een herkansing niet aan de orde. Als je voldoendes mag ophalen, is het einde natuurlijk zoek voor de docent die dan maar bezig blijft met nakijken.

  5. ======> dacht al, deze discussie heb ik al eens eerder voorbij zien komen……..

    OBJECTIEVE TOETSEN ?
    door
    H.J.L . Kamps en J .H. van Lint

    Hoewel enige jaren geleden de onderafdeling wiskunde een aantal
    experimenten met multiple-choice tentamens had gedaan en tot de
    conclusie was gekomen dat deze methode niet bevredigend werkte is
    in januari 1969 besloten nogmaals een onderzoek te doen betreffende
    objectieve studietoetsen. Aanleiding hiertoe was onrust onder de
    studenten over enkele teleurstellende tentamens. Overeenkomstig het
    gedragspatroon van de student anno 1969 ging deze onrust gepaard
    met het gebruik van een aantal leuzen o .a . het roepen om “objectieve
    en waardevaste tentamens”. Aardige bijzonderheid hierbij is dat
    één van de redenen waarom enige jaren geleden de multiple-choice
    methode niet werd voortgezet was dat de studenten de methode onrechtvaardig
    vonden !

    http://alexandria.tue.nl/repository/books/252819.pdf

  6. Op het instituut igo mag je bij de inzage geen vragen meer stellen, de inzage is alleen om te controleren of de docent goed heeft nagekeken…! Hier is zeker veel te winnen.

  7. Studenten worden bij mij altijd uitgenodigd om het tentamen in te zien ongeacht het cijfer. Bij de inzage mogen studenten aan de hand van een antwoordmodel hun tentamen bekijken en checken wat ze goed of fout hebben gedaan. Als er vragen zijn kunnen deze altijd gesteld worden. Ik ben werkzaam bij het instituut IGO en bij onze opleiding is die mogelijkheid om vragen te stellen er wel. Studenten kunnen veel leren van de inzage. Jammer genoeg komen vaak alleen de studenten met een onvoldoende, terwijl het leerzaam is voor iedereen.

  8. Voor mij is het ook deels afhankelijk van hoe mijn rooster is. Als ik op de dag van de inzage les heb tot een uurtje of 11/12 heb ik absoluut geen zin om tot 5 uur te wachten om mijn tentamens in te zien als ik ze toch behaald heb. Multiple choice toetsen mogen ze wat mij betreft afschaffen. Sommigen vinden het makkelijk punten verdienen, maar mij brengt het alleen maar aan het twijfelen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top