Wat doe jij nou? In Stroom…
Gepubliceerd: 5 June 2014 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.Aan de wand presentaties, op de vloer publiek dat er erover praat, nootjes eet en een wijntje of een sapje drinkt. Welkom op de eerste verdieping van bar Stroom.
Oplossingen bedenken voor vraagstukken over de dienstverlening bij de overheid. Studenten, ambtenaren en andere professionals hielden zich daar de afgelopen drie dagen mee bezig. GovJam heet het en in Stroom was de afsluitende borrel. Anne, derdejaars communicatie en multimedia design, is een van de studenten. Ze legt aan anderen ‘haar’ oplossing uit.
Wat leg je uit, waar was je tijdens GovJam mee bezig?
‘Onze case ging over de informatieflow tussen scholen en de gemeente die soepeler moet gaan verlopen. De gemeente krijgt van scholen allerlei vragen, bijvoorbeeld over een kapotte lift. Maar er zijn ook vragen waar de gemeente niks mee kan, zoals een vraag van een school die ergens 500 tasjes nodig heeft en wil dat de gemeente daarvoor zorgt. Het kost de gemeente veel tijd om al die vragen te beantwoorden.’
En daar hebben jullie iets op bedacht?
‘Ja, dat de scholen per wijk alle simpele vragen onderling regelen op een online platform. Op zo’n platform vraagt een docent dan iets over tasjes en de oplossing kan dan zijn dat er via het platform een sponsor wordt gevonden. Op zo’n manier kunnen de scholen vooral ook van elkaar leren.’
En die vragen kunnen overal over gaan?
‘Ja. Bijvoorbeeld als je merkt dat een kind heel erg aan het schelden is. Daar kan een docent dan op het platform een vraag over stellen. Een antwoord kan zijn dat je het kind moet waarschuwen en zeggen dat je de volgende keer zijn mond gaat wassen met zeep. Daar schrikken kinderen van; ik ook toen mijn moeder dat vroeger tegen mij zei. Het is maar een voorbeeld hè… Op zo’n manier krijgt de gemeente weer meer tijd voor de moeilijke vraagstukken.’
Met wie zat je eigenlijk in een groep?
‘Met twee mensen van de gemeente, één docent, een medestudent en een architect.’
En, veel geleerd van de samenwerking?
‘Ja, vooral van het veldonderzoek. We hebben een aantal ambtenaren geïnterviewd. Door het probleem door hen te laten tekenen, dat was een idee van de docent, kwamen we achter het echte knelpunt. Het probleem lag niet bij de gemeente maar meer bij de scholen.’
Vinden de scholen dat ook?
‘Tja, dat is de vraag. Het zou erg waardevol zijn om dat te testen, een van de ambtenaren bij ons in de groep was in elk geval enthousiast over de oplossing.’
Wat heeft dit project proces precies met je opleiding te maken?
‘Het proces naar dit eindproduct (Anne wijst naar de door haar vormgegeven oplossing van het probleem, red.) hoort ook bij mijn vak. Maar het visuele is inderdaad vooral mijn werk.’
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top