Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat doe jij nou? In Stroom…

Gepubliceerd: 5 June 2014 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Aan de wand presentaties, op de vloer publiek dat er erover praat, nootjes eet en een wijntje of een sapje drinkt. Welkom op de eerste verdieping van bar Stroom.

GovJam Anne 2

Oplossingen bedenken voor vraagstukken over de dienstverlening bij de overheid. Studenten, ambtenaren en andere professionals hielden zich daar de afgelopen drie dagen mee bezig. GovJam heet het en in Stroom was de afsluitende borrel. Anne, derdejaars communicatie en multimedia design, is een van de studenten. Ze legt aan anderen ‘haar’ oplossing uit.

Wat leg je uit, waar was je tijdens GovJam mee bezig?
‘Onze case ging over de informatieflow tussen scholen en de gemeente die soepeler moet gaan verlopen. De gemeente krijgt van scholen allerlei vragen, bijvoorbeeld over een kapotte lift. Maar er zijn ook vragen waar de gemeente niks mee kan, zoals een vraag van een school die ergens 500 tasjes nodig heeft en wil dat de gemeente daarvoor zorgt. Het kost de gemeente veel tijd om al die vragen te beantwoorden.’

En daar hebben jullie iets op bedacht?
‘Ja, dat de scholen per wijk alle simpele vragen onderling regelen op een online platform. Op zo’n platform vraagt een docent dan iets over tasjes en de oplossing kan dan zijn dat er via het platform een sponsor wordt gevonden. Op zo’n manier kunnen de scholen vooral ook van elkaar leren.’

En die vragen kunnen overal over gaan?
‘Ja. Bijvoorbeeld als je merkt dat een kind heel erg aan het schelden is. Daar kan een docent dan op het platform een vraag over stellen. Een antwoord kan zijn dat je het kind moet waarschuwen en zeggen dat je de volgende keer zijn mond gaat wassen met zeep. Daar schrikken kinderen van; ik ook toen mijn moeder dat vroeger tegen mij zei. Het is maar een voorbeeld hè… Op zo’n manier krijgt de gemeente weer meer tijd voor de moeilijke vraagstukken.’

Met wie zat je eigenlijk in een groep?
‘Met twee mensen van de gemeente, één docent, een medestudent en een architect.’

En, veel geleerd van de samenwerking?
‘Ja, vooral van het veldonderzoek. We hebben een aantal ambtenaren geïnterviewd. Door het probleem door hen te laten tekenen, dat was een idee van de docent, kwamen we achter het echte knelpunt. Het probleem lag niet bij de gemeente maar meer bij de scholen.’

Vinden de scholen dat ook?
‘Tja, dat is de vraag. Het zou erg waardevol zijn om dat te testen, een van de ambtenaren bij ons in de groep was in elk geval enthousiast over de oplossing.’

Wat heeft dit project proces precies met je opleiding te maken?
‘Het proces naar dit eindproduct (Anne wijst naar de door haar vormgegeven oplossing van het probleem, red.) hoort ook bij mijn vak. Maar het visuele is inderdaad vooral mijn werk.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top