Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat doe jij nou? Met een typemachine…

Gepubliceerd: 12 December 2014 • Leestijd: 2 minuten en 8 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Er klinkt getik en af en toe hoor je een belletje. Ergens op de eerste verdieping van de Willem de Kooning Academie zit Yuki Dupain, vierdejaars autonoom, achter een ouderwetse typemachine.

Yuki op typemachine

Waarom gebruik je een typemachine?
‘Dat valt nu op omdat het buiten het atelier gebeurt, maar ik ben niet de enige student die een typemachine gebruikt. Ik werk analoog omdat dat beter is voor de concentratie en het uithoudingsvermogen. Op een computer raken je ogen sneller vermoeid en neem je minder informatie op, daar zijn ook onderzoeken naar gedaan. Veel schrijvers werken op een typemachine. Er is ook een verschil tussen het lezen uit  een papieren boek en van een iPad. Het gaat er namelijk ook om waar de letters staan, de vormgeving en bijvoorbeeld ook hoe het boek voelt. Het concrete dus, dat onthoud je beter.’

Sites hebben toch ook een eigen vormgeving…
‘Maar dat verandert de hele tijd, of je ziet maar een bepaald gedeelte ervan.’

Het typen is voor jou dus geen kunst maar iets praktisch?
‘Ja, maar ik vind het ook mooi dat letters verschillend kunnen zijn omdat je de ene keer harder tikt dan de andere keer. En dat je de foutjes ziet. Ik knip de teksten later weer uit en maak er een soort storyboard van. Dan maak ik zelf weer allerlei associaties.’

Je hebt hier zo te zien je eigen werkplek…
‘Dit is een verrijdbaar, mobiel atelier dat ik zelf heb gemaakt van een metalen kast. Eigenlijk moeten de autonome kunstenaars op de dependance aan het Vasteland zitten maar ik vind het juist fijn om op de academie te zijn omdat hier mensen rondlopen. Op het Vasteland mis je het contact. Ik heb daarom gekozen voor een eigen werkplek die ook flexibel kan functioneren. De afgelopen tijd heb ik hier gezeten, maar de komende tijd ga ik wel een beetje rondwandelen op de locatie.’

Mag dat eigenlijk, dit mobiele atelier overal neerzetten?
‘Ik heb ‘m gewoon neergezet, maar ik ken de regels goed en zal ‘m bijvoorbeeld niet midden in de gang zetten. En ik ken de mensen van de facilitaire dienst.’

Je bent bezig met een onderzoek…
‘Ja, gericht op de nieuwe inrichting van de academie en de nieuwe onderwijsvisie waarbij er onder andere sprake is van flexplekken. Wat mij erg is opgevallen is dat mensen nieuwe intieme relaties aangaan met de ruimte.’

Hoe dan?
‘Omdat mensen op wisselende plekken zitten, wordt het koffieapparaat bijvoorbeeld een strategische plek waar je elkaar ontmoet. Je ziet ook dat mensen agressief hun terrein gaan afbakenen. Ruimtes die bedoeld zijn als een plek waar studenten en docenten zelfstandig en met elkaar werken, vinden sommige studenten hún ruimte. Hun territorium. Pas nog waren er een paar mannetjes, studenten, die in een van die ruimten een beetje de aap aan het uithangen waren. Die hadden heel hard ‘Heb je even voor mij’ van Frans Bauer op de repeat staan. Toen ik vroeg of het wat zachter kon, zeiden ze dat het hun lokaal was. Mensen worden dus heel strategisch met het creëren van plekken. Het komt ook voor dat mensen zeggen: sorry, ik zit op je plek. Maar ‘mijn’ plek bestaat niet (in een ruimte met flexplekken, red.). Ik vind dat interessant, en daar doe ik dus onderzoek naar.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top