‘Associate degrees aardig op weg volwassen te worden’
Gepubliceerd: 16 November 2015 • Leestijd: 1 minuten en 58 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Ze bestaan nu zo’n negen jaar en zijn eigenlijk niet meer weg te denken: de tweejarige hbo-opleidingen, ofwel de associate degrees (Ad’s). Op de Rotterdam Academy van de HR bogen docenten, studenten en werkgevers zich vanochtend over het heden en de toekomst van de Ad’s.
Aanleiding voor de landelijke bijeenkomst was dat het Landelijk Platform Associate degree (LP-Ad) ophoudt te bestaan. Het platform, met daarin betrokkenen uit verschillende organisaties, droeg symbolisch het stokje over aan het werkveld. Met andere woorden: aan onderwijs en werkgevers. Want ‘de Associate degrees zijn aardig op weg volwassen te worden’, sprak minister Jet Bussemaker. ‘Maar het is nog niet af, dus blijf met elkaar in gesprek.’
Stabiliseren
Waar staan we? Op die vraag probeerde Mark Imandt antwoord te geven. Met enkele andere onderzoekers monitorde hij de afgelopen tijd het Ad-onderwijs. De populariteit van deze vorm van onderwijs, zowel qua aantal opleidingen als aantal eerstejaars, steeg in het begin fors maar stabiliseerde de laatste jaren. De Rotterdam Academy (RAC) van de HR heeft de meeste opleidingen (18) en samen met Avans Hogeschool de meeste studenten.
Over het studierendement bij de Ad’s is wel iets te zeggen, maar er kunnen volgens Imandt meteen ook vraagtekens bij geplaatst worden. ‘Het rendement is met ongeveer 50 procent zeker niet lager dan bij de bachelors. Maar van de uitvallers is een deel naar een bachelor overgestapt’, vertelt de onderzoeker. ‘Het is daarbij nog te vroeg om te zeggen hoe die switchers het in het bacheloronderwijs doen.’
Onbekendheid
Er is sowieso nog veel te winnen, vooral aan de bekendheid van de Ad’s. Van de afgestudeerde mbo’ers geeft slechts 22 procent aan bekend te zijn met de Ad. Imandt: ‘Ook bij werkgevers is de opleiding nog te onbekend.’
Maar niet bij alle ondernemers, bleek uit de presentaties van bijvoorbeeld directeur Wim van Ginkel van een groot hoveniersbedrijf waarvan acht medewerkers een Ad volgden. Of van Hans Timmermans van VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) die samen met Hogeschool Windesheim de Ad Social work in de zorg ontwikkelde. ‘De aanleiding was het contact dat ik had met deeltijdstudenten die aangaven dat ze zich wilden scholen maar dat ze vier jaar te lang vonden.’ Voor Windesheim is juist de samenwerking met VGN belangrijk, benadrukte José Uitdewilligen ‘omdat het werkveld zo snel verandert’.
Verdieping
Stefan Heinrich, die een paar jaar geleden aan de RAC met succes de Ad ondernemen afrondde, vond niet alles aan zijn opleiding even goed. Dat boog hij om in een ondernemingsplan. ‘Bij het vak online marketing zocht ik naar verdieping, maar dat vond ik niet. Toen heb ik het product Social Island bedacht. Dat zijn aantrekkelijke videocolleges zodat de student college kan volgen waar en wanneer hij wil.’
‘Concurrentie voor de RAC dus?’ vroeg minister Bussemaker. ‘Nee’, antwoordde Heinrich. ‘Elke opleiding kan van dit product gebruikmaken.’
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top