Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Collegetour IBK: ‘Waarom rijdt de NS nog steeds niet op tijd?’

Gepubliceerd: 20 February 2015 • Leestijd: 2 minuten en 50 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Donderdagmiddag. In een volgepropte collegezaal wachten tweedejaars bedrijfskunde MER op twee sprekers van de Nederlandse Spoorwegen. Een levendige ‘collegetour’ volgt.

dsc_6365

Jonathan Sluijs en Peter Goorden, allebei teammanager-leiders bij NS Reizigers, hebben zich ongetwijfeld voorbereid op vragen over het managen van zo’n groot bedrijf als de NS. Het vragenvuur dat volgt heeft echter weinig met management te maken. De MER-studenten, verplicht aanwezig bij de collegetour die door hun opleiding is georganiseerd, veranderen vrijwel allemaal in geërgerde consumenten die hun kans grijpen om de NS aan de tand te voelen over vertragingen, prijzen en die verdomde sneeuw.

Sneeuw
‘Waarom hebben jullie toch elk jaar weer problemen als de weeromstandigheden niet meezitten?’, luidt de eerste vraag ergens achter in de zaal. Sluijs, die tijdens zijn welkomstwoord al aangaf te werken bij ‘het bedrijf dat het nooit goed doet’, lacht. ‘Kijk, daar gaan we al. Je moet beseffen dat ons spoor een van de drukst bereden sporen ter wereld is. Wij bestellen treinstellen die bepaalde weeromstandigheden aankunnen, maar vooral de spoorwegen zijn erg kwetsbaar. Als we een week van tevoren weten dat er sneeuw aankomt, stellen we onze dienstregeling daar alvast op in. We rijden dan minder frequent om ervoor te zorgen dat de rails niet beschadigen maar we toch kunnen blijven rijden.’

Er schiet een hand omhoog. ‘Ik reis al vijf jaar met de trein en heb in al die jaren nog weinig verbetering gezien, hoor’, merkt een studente op. ‘Die verbeteringen zijn ook niet van de een op de andere dag zichtbaar’, zegt Goorden. ‘Vijf jaar geleden konden treinen soms niet rijden als er blaadjes op het spoor lagen, nu gaat dat al een stuk beter. Het is langetermijnwerk.’

Winst maken
De studenten lijken tevreden met dit antwoord. In de zaal blijft het even stil, dus Marco Groot, columnist van Het Financieele Dagblad en mediator tijdens deze collegetour, leest een ingezonden vraag voor vanaf de iPad. ‘Waarom is de NS zo duur?’, wil iemand weten.
Sluijs: ‘Er komt zo veel meer bij kijken dan alleen die treinen, en dat beseffen reizigers vaak niet. We moeten betalen om over het spoor te mogen rijden. Daarnaast moet je denken aan de mensen die voor NS werken, het gebruik van elektriciteit enzovoort.’ ‘Wij moeten ten slotte ook winst maken’, voegt Goorden daaraan toe.

Hoewel ‘winst maken’ economisch klinkt, maken deze toekomstige managers zich meer zorgen om de andere kant van dat verhaal. De consumenten in de zaal willen hier maar wat graag op inhaken. ‘Winst maken? De NS is praktisch een levensbehoefte voor de gemiddelde Nederlander! Is dat dan wel de goede instelling?’ vraagt een studente. Goorden: ‘Jullie weten dat de NS geen subsidie meer krijgt van de overheid, hè?’ Uit het geroezemoes in de zaal kan worden opgemaakt dat veel studenten dat nog niet wisten. ‘Nou, ja, we krijgen geen subsidie meer en zijn nu in feite een gecommercialiseerd bedrijf’, vervolgt Goorden zijn verhaal. ‘Die winst is dus nodig. Niet alleen om onze mensen te kunnen betalen, maar ook om onszelf als product te kunnen verbeteren. Dat maakt het reizen duur, maar – daar ga ik weer – op de lange termijn is dit in het voordeel van de klant.’

Werken bij de NS
Sluijs en Goorden merken op dat de negatieve beeldvorming over de NS ook bij deze studenten opvalt. ‘Is er hier eigenlijk iemand die bij de NS zou willen werken?’ De hele zaal begint zenuwachtig te lachen, en er gaat één voorzichtige hand omhoog. ‘Ja, ik zou dat best willen. Vind infrastructuur wel leuk. Op zich.’ De jongen klinkt niet echt zeker van zijn zaak.

‘En als jullie zelf manager waren bij de NS, wat zouden jullie dan veranderen?’ Dezelfde studente die zich kort daarvoor opwond over de dure treinkaartjes weet daar wel wat op. ‘Ik zou allereerst een onderzoek starten naar de hoofdoorzaak van jullie vertragingen’, zegt ze. ‘Maar we rijden 93 procent van de tijd op tijd’, verdedigt Sluijs. ‘Is dat genoeg?’, klinkt het vanuit de zaal. Iedereen lacht. Sluijs grijpt in: ‘Dat betekent dat je gemiddeld één keer in de zes weken te laat komt.’ Niemand lacht, want dat is eigenlijk helemaal niet zo veel.

Tekst: Femke Radder
Beeld: NS

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Collegetour IBK: ‘Waarom rijdt de NS nog steeds niet op tijd?’

  1. Mooie praatjes, ik kom persoonlijk eerder uit op 93% van de keren dat ik met de ns rijd een vertraging heb. (personeel van ns geeft zelf ook toe dat de verbinding rondom Gouda ronduit dramatisch is)

    Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat ondanks dat ik de vroegst mogelijke reisoptie pak, ik vertraging oploop en daardoor niet mag deelnemen aan een tentamen.

    Ondanks dat dit overmacht is, word je als student benadeeld door zowel de ns die niet op tijd rijdt als de hogeschool die je niet het tentamen laat maken.

    Sneeuw als excuus van de ns is onbegrijpelijk, in Zwitserland en Oostenrijk rijden de treinen ook gewoon(spreek uit ervaring). Ze moeten een keer verantwoordelijkheid nemen en de gedupeerde reiziger compenseren.

  2. ‘Maar we rijden 93 procent van de tijd op tijd’ dat gaat over de treinen die daadwerkelijk rijden. Om dat percentage op te krikken laten ze de helft van de tijd gewoon de trein helemaal niet rijden.

    Als ze uitgevallen treinen zouden meerekenen dan hebben we het opeens over een heel ander percentage.

  3. 25km fietsen? Beetje veel, zeker als het net gesneeuwd heeft.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top