Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

FURTJUH: Opgeleid aan de WdKA, groot op YouTube

Gepubliceerd: 14 April 2015 • Leestijd: 5 minuten en 37 seconden • Het Grote Interview Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Iedere donderdag is het Fursday. Dan knalt Rutger Vink een filmpje op zijn YouTube-kanaal Furtjuh. Zijn video’s zijn al meer dan elf miljoen keer bekeken. Dankzij de 125.000 abonnees verdient de student advertising er zijn geld mee.

Rutger Vink

Geregeld staan er kinderen voor zijn deur, handtekeningenjagers. Middelbare scholieren die met hem op de foto willen. In de kantine van de Willem de Kooning Academie wordt hij niet lastiggevallen. Hier is hij Rutger Vink en niet Furtjuh, zijn naam op YouTube. Gelukkig maar, want Rutger Vink heeft nog genoeg werk te verzetten voor hij kan afstuderen.

Ben jij een van de vele gelukszoekers op het internet?

‘Dat was ik zeker niet toen ik er drie jaar geleden mee begon. YouTube was nog niet zo groot als nu en het was daardoor niet realistisch om te denken dat je er echt geld mee kon verdienen. Ik wilde altijd al filmpjes maken, maar had nooit het excuus om te beginnen. Tot ik in het eerste jaar van mijn studie advertising het vak idee-ontwikkeling kreeg. Een heel kunstzinnig vak, waarbij ik een halfjaar lang een onderwerp naar keuze moest onderzoeken. Ik dacht meteen: nu heb ik een stok achter de deur om het op YouTube te proberen. Anderhalf jaar later kreeg ik pas door dat ik er geld mee kon verdienen. Eigenlijk kun je zeggen dat ik er per ongeluk ben ingerold.’

‘Mijn eerste filmpje is 30 keer bekeken. Nou ja, 15 keer door mezelf door de pagina te refreshen.’

Zegt de persoon met elf miljoen views en 125.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal.

‘Haha, ja, ik weet nog goed dat mijn eerste filmpje dertig keer was bekeken. Of nou ja, waarschijnlijk was ik het vijftien keer zelf door de pagina te refreshen. En de andere helft was van mijn moeder.’

Hoe groeit zo’n kanaal dan?

‘Vooral door samenwerkingen met andere YouTubers. Zij verschenen in mijn filmpje en andersom. Door mijn eerste samenwerking kreeg ik er in één dag 600 abonnees bij. Vanaf dat moment ging het balletje rollen en ontstond er een soort sneeuwbaleffect waarbij ik zelf ook niet altijd weet waarom er dagelijks zo’n 300 volgers bij komen. Elke week bedenk ik een nieuw onderwerp voor een filmpje dat op de donderdag verschijnt. Ik zit nu op 125.000 abonnees. Dat is behoorlijk veel. De allergrootste YouTuber in Nederland is Enzo Knol met 600.000 abonnees.’

En kan je er nu van leven?

‘Ik mag contractueel niet zeggen hoeveel ik ermee verdien, maar ik ben nu aan het kijken of ik er na mijn studie een fulltime job van kan maken.’

Hoe verdien je geld op YouTube?

‘Via de reclames die je ziet voordat de video begint. YouTube deelt die inkomsten met de maker van de video, maar dat gaat om heel kleine bedragen. De tweede manier is samenwerkingen aangaan met bedrijven en merken. Gesponsorde video’s, tweets, Instagram-posts. Dan probeer ik op een leuke manier een product of dienst te promoten.’

Wanneer stem je in met een commerciële opdracht?

‘Mijn voorwaarde is dat ik volledige controle behoud over de invulling van de video. Ik verwerk het merk op mijn manier in de video. Als het merk mijn idee niet ziet zitten, sla ik de opdracht af. De verleiding is heel erg groot om reclame te maken, maar ik denk goed na: past dit product of merk echt bij mij en hebben mijn volgers hier iets aan? Als ik daar niet goed mee omga, verlies ik mijn geloofwaardigheid. En dat is juist belangrijk voor een YouTuber. Kijkers moeten het gevoel hebben dat het een echt persoon is naar wie ze aan het kijken zijn en niet iemand die zijn werk aan het doen is.’

‘Door mijn studie heb ik een streepje voor op andere YouTubers.’

Wat mij opvalt is dat je nu vrij rustig bent. In je filmpjes ben je nogal excentriek.

‘Ik zet mezelf op een bepaalde manier aan en vergroot karaktertrekjes uit. Dat heb ik inmiddels zo vaak gedaan dat ik de schaamte voorbij ben. Het is bijna een vorm van therapie. Het is mijn excuus om gestoord en gek te doen. Dat vindt mijn doelgroep, middelbare scholieren, ook leuk.’

In welk filmpje zocht je echt de grenzen op?

‘Ik heb serieus flinke hoogtevrees. In een van mijn filmpjes heb ik een parachutesprong gemaakt om mijn hoogtevrees te overwinnen. Geheel in stijl natuurlijk. Verkleed als eenhoorn, in een onesie, sprong ik uit dat vliegtuig. Het was een commerciële opdracht, waarin ik reclame maakte voor DubbelFrisss, maar het leverde wel een tof filmpje op. Zij betaalden ook de parachutesprong waardoor ik een heel vette video kon maken.’

Je begon ooit door een vak tijdens de studie. Had je dit YouTube-kanaal succesvol kunnen maken zonder advertising?

‘Ik denk wel dat ik door mijn studie een streepje voor heb op andere YouTubers. Ik zie mijn kanaal echt als een merk, dat heb ik geleerd tijdens advertising. Dat onderscheidt mijn YouTube-kanaal een beetje van de rest. In al mijn filmpjes wil ik laten zien dat het niet uitmaakt wie je bent, hoe je eruitziet en waar je in gelooft. Dit klinkt ongelooflijk cliché, maar dat is waar het bij mij om draait. Daarom doe ik de raarste en gekste dingen en bespreek ik soms ook serieuze onderwerpen als pesten.’

Waarom vind je dat belangrijk?

‘Het is heel makkelijk om dingen af te zeiken. Dat gebeurt ook het meest op internet. Mijn insteek is positief. Mijn eigen middelbareschooltijd vond ik niet de leukste tijd van mijn leven. Ik weet uit eigen ervaring hoe lastig de puberteit kan zijn. Sommige kijkers worstelen hier ook mee en ik merk dat ze er iets aan hebben als ik een onderwerp als pesten bespreekbaar maak.’

‘Ik wil iets gaan doen tegen internetpesten.’

Dat slaat aan. Je bent een bekendheid op het internet.

‘Dat blijft bijzonder. Er komen zelfs kijkers aan de deur. Dan willen ze op de foto of een handtekening. Het is goed bedoeld, maar ik stuur ze tegenwoordig weg. Dan zeg ik: als ik je in de stad zie, vind ik het leuk, maar niet thuis.’

Onder jouw filmpjes staan ook haatreacties.

‘Doe het scheldwoordenboek open en alles komt voorbij. Gelukkig is het percentage haatreacties laag. Als je alles persoonlijk gaat opvatten wat er op internet wordt gezegd, moet je geen YouTube-filmpjes maken. Ik kies er bewust voor om niet te reageren. Dan lok je ook geen reacties uit.’

Is het moeilijk om je op de studie en het afstuderen te focussen als je al zo druk aan het ondernemen bent?

‘Soms is het inderdaad lastig om alles te combineren. Begin dit jaar had ik een hit met het liedje #LeukGenoeg. Dat was op Radio 538, Q-music en het Jeugdjournaal te horen en zien. Toen vroeg ik mij weleens af: moet ik me nu nog een keer gaan bewijzen? Geef me gewoon dat diploma, dan kan ik mijn ding gaan doen. Maar gelukkig is mijn afstuderen gerelateerd aan mijn YouTube-kanaal. Ik wil iets gaan doen tegen internetpesten dat een steeds groter probleem aan het worden is. Dus ik zie het nu als een kans weer iets heel vets neer te zetten.’

‘Een reallifesoap Rutger Vink? Haha, daar is mijn leven als afstudeerder nu te saai voor.’

En dan: elke dag een filmpje?

‘Ik weet niet of dat mogelijk is met de filmpjes die ik maak. Sommige YouTubers filmen als ware het een reallifesoap, maar ik ben op zoek naar een creatieve invalshoek, volledig gemonteerd en opgeleukt met muziekjes en toeters en bellen.’

Dus we moeten nog wachten op ‘Rutger Vink, de Reallifesoap’?

‘Ja, haha, mijn leven is daar nu te saai voor. Tijdens mijn stage woonde ik in Amsterdam, maar nu ben ik weer tijdelijk bij mijn ouders ingetrokken. Momenteel zou mijn reallifesoap er als volgt uitzien: ‘Hallo! Ik zit nu achter de computer voor mijn scriptie…vier uur later… ik zit nog steeds achter de computer voor mijn scriptie. Het zou pas interessant kunnen worden als mijn leven iets losser is en ik weer op mezelf woon.’

Tekst: Pim Bijl
Fotografie: Frank Hanswijk

Bio’tje Rutger Vink
Geboren op 2 september 1989 in Vlaardingen.
Begon in 2011 met de opleiding advertising aan de WdKA.
En is nu een van de bekendste Nederlandse YouTubers.
Als Furtjuh post hij elke donderdag om 15.30 een nieuw filmpje.
Daarom is het donderdag Fursday.
In maart 2015 won hij de Young Positive Media Award 2015.Je vindt Furtjuh op:
YouTube: www.youtube.com/user/Furtjuh
Twitter: @rutgervink
Instagram: https://instagram.com/rutgervink
Facebook: https://www.facebook.com/Furtjuh

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to FURTJUH: Opgeleid aan de WdKA, groot op YouTube

  1. Nikki Tutorials heeft een YoutTubekanaal, met meer dan 740.000 abonnees, zij spreekt alleen Engels in haar filmpjes!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top