HR Game Expo toont drie indie games
Gepubliceerd: 12 February 2015 • Leestijd: 1 minuten en 48 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Afgelopen vrijdag presenteerden drie groepen de game die ze hadden gemaakt voor de minor game design & development. Na veertien weken buffelen en bijstellen van ambities werden de games door het genodigde publiek gespeeld.
Locatie WORM, in de Boomgaardsstraat. Tientallen studenten, een paar ouders en andere belangstellenden lopen door de kleine ruimte vol computers, grote schermen en één Oculus Rift, de virtual realitybril. Alle computers zijn bezet. De drie games worden uitgeprobeerd en achter elke speler staat een volgende wachtende.
In veertien weken tijd hebben de studenten in groepen van ongeveer vijftien man gewerkt aan het bedenken en maken van een 3D game. Zelf noemen ze het ‘indie games’ wat staat voor independent video games. De rode draad in de verhalen van de studenten: het voortdurend bijstellen van de ambities.
Zelf gamen ze ook en als gamers zijn ze verwend. Het niveau van de games die nu op de markt zijn, van de grote hits tot de indie games, is hoogstaand. Toen ze zelf aan de slag gingen met het maken van een game, wilden ze natuurlijk ook iets heel goeds maken.
Maar de tijd was beperkt en ze deden het allemaal voor het eerst. En dus heeft iedere groep het verhaal: eerst wilden we nog die en die wereld maken, maar dat hebben we moeten laten vallen. Of: we hadden ook enemies in onze game, maar de computer crashte steeds als zij in het spel kwamen, dus toen hebben we ze maar geschrapt.
Desondanks worden de resultaten feestelijk gepresenteerd. Zo is daar de game Delerict van het team Devious Games, een sci-fi exploration game. Hierin crasht een engineer van een ruimteschip op een vijandige planeet en moet hij zien te overleven met beperkte resources.
De studenten van MOOnshine Works kozen voor andere, meer cartooneske graphics in hun game Plunge Into Darkness. In een spookachtig huis komen voorwerpen tot leven die moeten worden uitgeschakeld. De studenten wilden ‘niet zo’n serieuze game’ maken, en kozen daarom voor een niet-realistische stijl. Als een voorwerp met een shotgun of ander wapen wordt uitgeschakeld, zie je bijvoorbeeld BANG!, in stripboekletters. Ondanks het feit dat er geen bloed vloeit in het spel, valt het toch in de categorie shooter games.
Tot slot presenteerden de mannen van Lumberjack Games het spel Havoc. Een echte actiegame. De gamer kan kiezen uit twee personages: the prophet of the arbitrator. Het doel van het personage is zijn tegenstanders domineren. Of zoals een van de makers zegt: even lekker knokken. Een potje duurt een kwartier.
Een paar dagen na de game expo werden de drie teams door hun docenten beoordeeld. Geen van de teams kreeg een voldoende. Zoals een gamer moet werken aan zijn frustratietolerantie om een game te kunnen uitspelen, zo moeten ook deze gamedesigners nog even doorzetten.
Esmé van der Molen
Het beeld op de homepage komt uit de game Havoc.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top