Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lerarenbeurs mooi meegenomen, maar meestal niet nodig

Gepubliceerd: 1 May 2015 • Leestijd: 0 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Veel docenten die een lerarenbeurs kregen, waren sowieso wel weer gaan studeren. Tel er tien in een collegezaal, en slechts één of twee hadden daar niet gezeten zonder de subsidie van het ministerie.

Het geld van de lerarenbeurzen vervangt voor het leeuwendeel de scholingspotjes van werkgevers en de eigen bijdragen van docenten, blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau. ‘We weten niet waar de oude scholingsbudgetten zijn gebleven’, zegt CPB-onderzoeker Suzanne Heijnen. ‘Maar het lijkt er op dat dit geld naar nascholing van het management en ander personeel is gegaan.’

Doorstuderen
De lerarenbeurs werd in 2008 in het leven geroepen om docenten van basisonderwijs tot hbo in staat te stellen door te studeren. ‘Een klein deel van de leraren had zonder beurs geen nieuwe scholing gevolgd. Er zijn dus wel degelijk extra mensen opgeleid’, benadrukt Heijnen.

De beurzen zijn populair en het lijkt erop dat leraren dankzij de beurs langer voor de klas blijven staan. Bovendien maken ze iets vaker hun opleiding af dan leraren zonder beurs, maar ook dat effect is maar klein.

Uren van je werkgever
Tijd blijft het grootste struikelblok. Heijnen: ‘Veel leraren geven aan dat ze het niet redden. Dan gaat het zowel om de uren die ze krijgen van hun werkgever als om de tijd die ze zelf in hun studie stoppen.’ Meer verlofuren dan maar? Dat heeft niet per definitie zin, zegt Heijnen. ‘Je moet goed kijken naar de effecten, want het is ontzettend duur om het aantal verlofuren uit te breiden.’

HOP, Petra Vissers

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top