Naar een slc die bijdraagt aan het leerproces van álle studenten
Gepubliceerd: 2 March 2015 • Leestijd: 0 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Twee studenten en drie medewerkers van de HR gaan onder leiding van de externe hoogleraar Marinka Kuijpers werken aan een advies over studieloopbaancoaching (slc). Begin juli komen ze met een advies.
Het onderwerp studieloopbaancoaching is vorig jaar door de studenten van de medezegenschapsraad (sgmr) op de agenda gezet. Zij ervaren dat slc’s te weinig kijken naar de mogelijkheden van de beter presterende studenten.
Er meer uithalen
‘We willen niet gaan vingerwijzen, maar we vragen ons wel af of er meer uit te halen is. Het zou gewoon gaaf zijn als je gemiddeld een 7 staat en de slc-er je bijvoorbeeld adviseert om het honoursprogramma te gaan doen’, aldus een van de sgmr’ers. Na het statement schreef Profielen een achtergrondartikel over de slc. Voor het collegebestuur was het onderwerp reden voor het in het leven roepen van een adviescommissie.
Van de commissie wordt verwacht dat zij inventariseert welke behoeften en knelpunten er bij de onderwijsinstituten zijn op het gebied van slc. De commissie moet met advies komen waarbij studieloopbaancoaching zo wordt vormgegeven en uitgevoerd dat het optimaal bijdraagt aan de leerprocessen van álle studenten.
‘Leeromgeving en leerloopbanen’
De commissie staat onder leiding van Marinka Kuijpers. Zij is onder andere bijzonder hoogleraar ‘leeromgeving en leerloopbanen’ en lector ‘pedagogiek van de beroepsvorming’ aan de Haagse Hogeschool. Andere leden van de commissie zijn John Beentjes, Annemiek Grootendorst, Telke Ruhe en de student-leden van de medezeggenschapsraad Esmée Paling en Lisa van der Klooster.
Jos van Nierop
Goed initiatief! Maar ik vind dat er ook te vaak weinig aandacht wordt gegeven aan studenten die net wat meer aandacht nodig hebben om de vakken voldoende af te ronden.
Het initiatief ligt in dat geval bij de student, er zijn verschillende mogelijkheden daarvoor.