Op papier opdrachten inleveren? (Bijna) nergens voor nodig
Gepubliceerd: 1 June 2015 • Leestijd: 2 minuten en 41 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Weg met papier, alles digitaal inleveren! De studenten van de medezeggenschapsraad waren er onlangs duidelijk over. Opdrachten digitaal inleveren is makkelijker én duurzamer. Maar wat vinden docenten? Het is in elk geval geen hogeschoolbrede verplichting.
‘Ik deed alles digitaal totdat een collega tegen mij zei dat dat niet mocht’, vertelt Paul Naber, docent bij het Instituut voor Bedrijfskunde. ‘Alles waar een formeel cijfer voor moet worden gegeven, moet in de archieven omdat, is mij verteld, N@Tschool niet goed dichtgetimmerd is. Het gaat dan om tentamens maar ook om projectrapporten, reflectieverslagen, et cetera.’ Naber werkt sinds afgelopen september op de HR en daarvoor bij Microsoft en was werken met papier niet meer gewend. ‘Ik vind het niet van deze tijd.’
Stempel erop
Titia van Eijndhoven, docent verloskunde, vindt het vooral ‘zonde van al die bomen’. Maar door de vele praktijkopdrachten bij haar opleiding ontkomen studenten op dit moment niet aan uitprinten. ‘Ze moeten bijvoorbeeld een dossier aanleveren met daarin bewijzen dat ze in staat zijn om bepaalde handelingen te verrichten, een praktijkbegeleider moet dat ondertekenen, dateren en het liefst moet er ook nog een stempel op.’ Tot voor kort vroeg de opleiding de studenten om alles tweemaal op papier in te leveren maar daar is men van afgestapt; de tweede versie moet digitaal worden ingeleverd zodat het door een plagiaatprogramma kan.
Hoe bepaalde opdrachten en verslagen ingeleverd moeten worden, moet vroegtijdig aan de student bekend worden gemaakt, zegt Van Eijndhoven en dat wordt bevestigd door juridisch medewerker Digna Trimpe. ‘De opleiding is er grotendeels vrij in maar het moet voorafgaand aan de studieperiode wel bekend zijn gemaakt. Dat staat dan in de opleidingsspecifieke deel van de Hogeschoolgids; vaak wordt er dan verwezen naar de cursushandleiding.’
‘Niet vanwege de duurzaamheid’
Bij het cluster exact van het Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL) worden weinig werkstukken uitgeprint. ‘Alle opdrachten worden geüpload in N@Tschool en daarin wordt ook feedback gegeven’, vertelt onderwijsmanager Edwin Versluis. ‘Dat is de afspraak met docenten. Dat doen we niet vanwege de duurzaamheid maar omdat wij bij IvL en exact sowieso al veel met ICT en digitaliseren bezig zijn. We werken bijvoorbeeld met digitale nieuwsbrieven en publiceren ook veel informatie voor de studenten en docenten op Hint. Eigenlijk is bijna alles digitaal beschikbaar.’
Verloskundedocent Titia van Eijndhoven zegt ervan overtuigd te zijn dat bij haar opleiding veel, zo niet alles, digitaal zou kunnen. ‘Inclusief degelijke authenticiteitscontrole. Maar een opleiding heeft geld, tijd en expertise nodig om dat vorm te geven. Daarbij hebben we dan ook de bereidheid van de werkveldcollega’s (begeleiders uit de praktijk, red.) nodig; zij moeten bereid zijn om ermee te werken. Dat is best een lastig traject.’
Soms zijn uitgeprinte afstudeerwerken overigens nodig voor de instanties die opleidingen beoordelen. ‘Maar dat is afhankelijk van de visiterende instantie’, is de ervaring van Donald de Groot, die op de HR onder andere over visitaties gaat. Afstudeerwerk is in sommige gevallen overigens niet te digitaliseren. De Groot: ‘Denk aan kunstwerken gemaakt door studenten van de WdKA.’
Papier niet verplicht
Maar er bestaat dus geen hogeschoolbrede plicht om opdrachten, essays en scripties op papier ingeleverd te krijgen. Ook niet voor de eerder genoemde Paul Naber die het heeft nagevraagd bij zijn onderwijsmanager. Naber: ‘Digitaal nakijken is dus zowel wettelijk als binnen de HR toegestaan. Dan ga ik er uiteraard direct weer op over.’
Jos van Nierop
Toon de Jong is op de HR, bij de dienst facilities en informatietechnologie (FIT), beleidsmedewerker duurzaamheid. Hij is het met de studenten eens dat opdrachten zo mogelijk alleen digitaal moeten worden ingeleverd. ‘En als je ICT-systeem er goed op is ingericht, inclusief digitale ontvangstbewijzen, is dat ook goed mogelijk’, stelt De Jong.
Maar op andere duurzaamheid-issues is veel meer te winnen. De Jong: ‘Het met de trein of auto heen en weer reizen naar school is veel vervuilender. Als studenten hun werk niet op meer papier hoeven in te leveren, bespaar je dus ook op de reizen naar school die daarvoor gemaakt worden.’
De Jong gaat binnenkort met de sgmr in gesprek over duurzaamheid.
Heeft mijn geachte collega De Jong wel eens 150 opdrachten digitaal nagekeken?
Waren toen zijn ogen toen nog rond?
Volgen de studenten een dagopleiding?
Kunnen zij het inleveren niet combineren met andere studie-activiteiten?
Levert digitale nakijken, met dezelfde inspanning, dezelfde kwaliteit al papieren versies nakijken?
Een en ander laat natuurlijk onverlet dat digitale inleveren behalve nadelen ook voordelen heeft.
Daar heb je het al: schreef ik (digitaal) AL papieren versies in plaats van ALS papieren versies.
@Marius Engelsman
Op uw eerste vraag kan ik als student niet – uit ervaring – antwoorden. Wel zet ik mijn vraagtekens waarom dan sommige docenten dan alsnog pleiten voor hardcopy EN digitaal inleveren. Worden digitaal versies dan niet gelezen/gecontroleerd maar meteen gearchiveerd? Als ze wel gelezen worden, dan zou er inhoudelijk toch niets wijzigen aan het nakijkproces omdat het nu toch al van toepassing is!
Op uw tweede vraag is gelukkig door wet- en regelgeving al een oplossing gevonden: de arbo-wet. Ik ga ervan uit dat we op de HR dit dan ook serieus nemen en grootschallig toepassen.
Op uw derde en vierde vraag kan ik antwoorden dat andere studie-activiteiten prima te combineren valt met het hard-copy inleveren voor 1e en deels 2e jaars studenten.
Hogerejaars studenten hebben doorgaans veel vaker te maken met roostervrije dagen waardoor het probleem van hardcopy inleveren weldegelijk een probleem vormt. Desalniettemin hebben studenten ook verplichtingen elders zoals (bijbaantjes) waardoor roostervrije dagen zeer belagrijk zijn en liever niet gebruikt moeten worden voor zaken zoals hardcopy inleveren van werkstukken omdat een deel van onze lieve docenten nog niet bereid is om mee te gaan in ‘the digital age’.
Op uw laatste vraag kan ik antwoorden dat m.i. de kwaliteit op termijn zelfs kan verbeteren doordat op grotere schaal en efficienter gebruik kan worden gemaakt van anti-plagiaat software waardoor studenten geforceerd zijn om zelf alle leerstof volledig te begrijpen en na te kunnen vertellen zonder knip- en plakwerk van mede-studenten of internet.
Overigens worden bijna alle verslagen door studenten momenteel digitaal geschreven en uitgeprint. Dat een verslag is uitgeprint en een mooi hoesje/kaft/mapje heeft veranderd toch niets aan de inhoudelijke kant (kwaliteit) ervan? Waarvoor zou de kwaliteit dan slechter (kunnen) worden?
Weest gerust collega Engelsman, hele dagen zit ik naar mijn beeldschermpje te turen om zoveel mogelijk werkzaamheden gedematerialiseerd uit te voeren. Dat daar tegenwoordig een beeldschermbrilletje bij nodig is komt door de gevorderde leeftijd. Ook bij papier is een dergelijk hulpmiddel noodzakelijk. In mijn werk is het digitaal controleren van facturen al helemaal ingevoerd en geaccepteerd. Voordelen zijn: facturen raken niet meer zoek, kopieën zijn niet meer benodigd, evenals de mappen en kasten hiervoor. Het heeft mijn leven echt verrijkt. Ook in vergaderingen is het gebruik van mijn netbookje al berucht geworden. Laat uw meevoeren in de vaart der volkeren en ervaar ook deze nieuwe vrijheid.