Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Pratende auto’s en televisies

Gepubliceerd: 18 June 2015 • Leestijd: 2 minuten en 10 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Communiceren gaat niet alleen van mens tot mens. Apparaten kunnen tegenwoordig ook met elkaar praten, en samen weten ze misschien nog wel meer over ons dan wijzelf. De workshop Things Are Talking gaat erover.

Bij de les 120 illustratie

De powerpointpresentatie van hoofddocent informatica Jan Kroon wekt nieuwsgierigheid op. Op de eerste slide staan namelijk bekende figuurtjes. Het zijn de kaars, kopjes en klok uit Disneys Belle en het Beest, en de auto’s uit Cars. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze praten. En dat ze praten is gek, natuurlijk is dat gek. Maar echt ver van de werkelijkheid ligt het niet. Want, zo stelt Kroon, things are talking.

Alles communiceert
‘Ga maar na’, zegt hij. ‘Alles wat je zoekt op internet wordt onthouden. In de vorm van advertenties kom je je zoektermen overal tegen. Je computer, je telefoon, alles communiceert met elkaar. Vroeger hadden een laptop en fotocamera weinig met elkaar te maken. Nu gebruik je de een om iets van de ander op te slaan. Kortgeleden zette je de verwarming aan als je thuiskwam, tegenwoordig zorg je – met een app op je telefoon – dat je huis al warm is voordat je überhaupt thuis bent. Things are talking.’

En met die communicatie kan heel veel. Of iemand weleens gehoord heeft van Shopperception? Aan het gemompel in het lokaal te horen, is dit voor de meesten een nieuw begrip. ‘Shopperception ontwikkelt technologie die elke beweging van de klant registreert. Met sensoren kan precies worden gemeten hoe lang iemand met een product in zijn handen staat, hoeveel mensen dat bepaalde product pakken en wie er uiteindelijk mee naar huis gaat. Aan de hand van die data kan een winkel zijn schappen optimaal indelen.’

‘Eng’, vindt een aanwezige. ‘Er zijn ook andere voorbeelden’, zegt Kroon. Hij begint over eCall, een initiatief van de EU dat ervoor moet zorgen dat ambulances sneller ter plaatse zijn in het geval van een verkeersongeluk. ‘De EU wil dat nieuwe auto’s worden uitgerust met een apparaat dat automatisch de alarmcentrale belt als je een ongeluk krijgt.’ Je auto ‘praat’ in dit geval met de alarmcentrale.

Een aantal andere voorbeelden passeert de revue. Kledingrekken die communiceren met tags in de kleding en zo precies weten welke jurk veel gekocht wordt; de Smart TV van Samsung die alles wat je zegt opslaat en een gepersonaliseerd programma aanbiedt, en natuurlijk de bonuskaart van Albert Heijn die alle aankopen registreert die jij met de kaart hebt gedaan, om je vervolgens persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.

Droom of nachtmerrie?
Hoe zal de wereld er over tien jaar uitzien? ‘Voor sommigen zijn technologische ontwikkelingen een droom, voor anderen een nachtmerrie’, aldus Kroon. Hij wil dat alle aanwezigen zo’n droom of nachtmerrie op papier zetten in de vorm van een tekening.

Een kwartier later vraagt Kroon om de tekeningen te presenteren. Eén iemand houdt zijn tekening in de lucht. We zien de zee, het strand, een strandstoel en een grote lijn die het tafereel afsluit van alle technologie. ‘Mijn droom is dat er plekken zijn – zoals bijvoorbeeld het strand – waar geen internetbereik is’, verklaart hij. ‘Plekken waar je écht tot rust kunt komen.’ De groep knikt instemmend. Een plek waar dingen niet praten, dat lijkt ze wel wat.

Tekst: Femke Radder
Illustratie: Annet Scholten

Deze workshop vond plaats tijdens de International Internet Of Things Day op de HR, georganiseerd door kenniscentrum Creating 010.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top