Uitspraken Bussemaker vallen slecht in Kamer
Gepubliceerd: 10 June 2015 • Leestijd: 1 minuten en 20 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Het was een bizarre uitspraak, ze heeft het bont gemaakt, ze zou sorry moeten zeggen. De Tweede Kamer haalde gisteren hard uit naar minister Bussemaker, maar zij wimpelde de kritiek weg.
‘Wat mij stoort, is dat iedereen alleen maar hogerop wil’, zei minister Bussemaker zaterdag in de Volkskrant. Vwo’ers hoeven niet allemaal naar de universiteit en voor sommige jongeren is een mbo-diploma misschien ook goed genoeg. ‘Het is belangrijker om de juiste student op de juiste plek te krijgen.’
‘Een bizarre uitspraak van een minister die studenten zou moeten aansporen en ondersteunen in hun streven om het beste uit hun talenten te halen’, stelde Paul van Meenen (D66) tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer. ‘Zij zou die studenten moeten helpen in plaats van tegengaan.’
‘We hebben het hier toch over de minister van Onderwijs, die de mensen zou moeten aanjagen om zich verder te ontwikkelen?’, sneerde Michel Rog van het CDA. ‘Is de minister nu bezig om te bevorderen dat er minder mensen gaan studeren?’
Ook regeringspartij VVD ergerde zich. Kamerlid Pieter Duisenberg: ‘Is zij het niet met mij eens dat zij gewoon kan zeggen: “Sorry, leerlingen van Nederland, het was een onhandige uitspraak die ik niet had moeten doen. Het gaat gewoon om ambitie en om alles uit jezelf halen”?’
Maar Bussemaker gaf geen krimp. De Kamerleden zouden haar uitspraken niet uit hun context moeten halen, antwoordde ze. Ze verwachtte van aankomend studenten en van Kamerleden ‘dat zij behalve een aanhef op de voorpagina het hele artikel lezen’.
Want het ging haar om de vraag in welk onderwijs leerlingen en studenten het best tot hun recht komen. ‘Ik vind het belangrijker dat iedere student op de juist plek komt dan dat er wordt gekozen voor het hoogste statusniveau’, legde ze aan de Kamerleden uit.
Maar moet je dan de ambities van jongeren afzwakken, vroeg de Tweede Kamer zich af. Bussemaker: ‘Het moet gaan om de kwaliteit en om het volgen van het onderwijs dat past bij een leerling of een student.’ Daarin valt nog veel verbeteren, meende ze, ‘ook gezien het aantal studenten dat in het eerste jaar uitvalt en niet meer terugkomt’.
HOP, Bas Belleman
Hoewel de uitspraak gênant en ongepast is, ben ik toch wel blij dat er even een moment van eerlijkheid was. Het is idd zo dat de Nederlandse beroepsbevolking steeds meer mensen nodig zal hebben die uiteindelijk laaggeschoold werk zal moeten doen (lees: op de juiste plaats). Zo ook wordt er van studenten verwacht dat zij naar school gaan en dit zelf moeten bekostigen, in de schulden werken en meer en meer afdragen voor de nieuwe AOW’ers.
Niet de meest mooie woorden voor iemand met een dergelijke functie, maar of je haar ongelijk moet geven? Nee natuurlijk niet. Het is algemeen bekend dat men betere prestaties haalt als ze op de goede plek zitten. Als een VWO’s prima zit tussen de MBO’ers, laat het lekker gaan dan. Bevorder het juist dat mensen hun eigen keuzes maken in plaats van het sociaal wenselijke te doen. Als een persoon zijn VMBO-TL heeft gehaald en daarna een eigen zaak opent hoor je ook niks van toch? Tip voor profielen.hr.nl verdiep je eens in het zakenleven en bekijk hoeveel mensen zonder diploma’s toch een prachtig bedrijf hebben opgebouwd. Begin in de haven, barst van dit soort mensen daar!
Na het hbo kun je ook prima een praktisch werk doen. Het is dan alleen je eigen keus en niet omdat je nooit een hogere opleiding hebt gedaan. Dat kan een belangrijk verschil worden naarmate je ouder wordt. Dan heb je altijd nog een troef achter de hand.
Overigens zou ik geen lagere opleiding willen volgen die wel eens geautomatiseerd zou kunnen worden in de toekomst.
Hoger zit je gewoon droger.
Typisch NL zou ik zeggen. In een maatschappij waar blijkbaar impliciet de veronderstelling is “ingesleten” dat het maximale halen uit je talent betekent dat dan ook het streven moet zijn “allemaal universiteit!”. Vreemd met in gedachte dat talent niet alleen maar intellectueel (analytisch denk) talent is, maar ook sociaal talent, toegepast talent, talent met stem, hand of voet kan zijn. En er vele regio’s, landen en culturen zijn waar talent niet wordt afgemeten aan het behaalde diploma maar aan het getoonde talent. De reactie vanuit ons parlement geeft misschien wel aan dat er (te)veel drs/ir of anderszins “intellectueel (analytisch denk) talent” in datzelfde parlement zit. Hetgeen nmm regelmatig blijkt uit het “applied” gehalte van (de uitvoerbaarheid van) onze (door parlement bedachte/gesteunde regelingen, maatregelen van bestuur, wetten en uitvoeringsmaatregelen.