Vooral docenten en medewerkers lezen Profielen
Gepubliceerd: 19 February 2015 • Leestijd: 2 minuten en 3 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Profielen, het onafhankelijke blad van de Hogeschool Rotterdam, wordt goed gelezen door medewerkers en docenten. Dat is een van de conclusies uit het eind vorig jaar gehouden lezersonderzoek.
Bij de docenten leest 90 procent Profielen altijd of soms, en bij ondersteunende medewerkers is dit 98 procent (zie voor de verdeling tussen ‘soms’ en ‘altijd’ de afgebeelde tabel). Studenten zijn, blijkt ook uit de tabel, minder trouwe lezers. In totaal 38 procent leest het blad ‘altijd’ of ‘soms’. Van de niet-lezende studenten geeft 47 procent aan het blad niet te kennen.
Om achter het leesgedrag van de doelgroepen te komen, liet de redactie van Profielen eind vorig jaar een lezersonderzoek uitvoeren door Lezersonderzoek.com. Alle studenten, docenten en (ondersteunende) medewerkers ontvingen op 25 november 2014 op hun hogeschoolaccount een e-mail met de vraag mee te doen aan het onderzoek.
Van de 37.591 studenten (lees: de hogeschoolmailadressen die actief zijn), vulden 1.212 de enquête in (is 3,2 procent). Bij de docenten en medewerkers ligt het responspercentage op 9,3 procent (371 van de 3.973). Van de 371 medewerkers vulden 176 personen in docent te zijn, 195 zijn ondersteunend medewerker.
Volgens bureau Lezersonderzoek.com is het door het hoge aantal deelnemers mogelijk betrouwbare uitspraken te doen over de resultaten per doelgroep (studenten, docenten en medewerkers). Daarbij komen, stelt het bureau, de onderzoeksuitkomsten overeen met gegevens over het online bezoek van de site van Profielen.
Site of blad
De website van Profielen wordt minder vaak geraadpleegd dan het blad, zo lijkt het. De medewerkers blijken de meest frequente bezoekers, gevolgd door de docenten en de studenten. Bij de studenten antwoordt in totaal 29 procent ‘ja’ en ‘soms’ op de vraag of ze Profielen digitaal lezen.
Maar bij haar conclusies plaatst het onderzoeksbureau de volgende kanttekening: ‘De vraag is of de diverse doelgroepen, zeker de studenten, door hebben dat ze de website van Profielen bezoeken, bijvoorbeeld omdat ze deze via een andere ingang benaderen. Van degenen die dat wel door hebben, geeft 90 procent aan dat ze profielen.hr.nl bereikt via de Profielen-widget op Hint.’
Zouden de lezers het prima vinden als Profielen alleen nog maar digitaal verschijnt? De redactie vroeg zich dat af en het blijkt dat het merendeel van de docenten en medewerkers daar geen voorstander van is. De studenten hebben daarentegen een voorkeur voor de site.
De respondenten zijn in grote lijnen tevreden over Profielen. Dat geldt voor de frequentie (het blad verschijnt achtmaal per collegejaar, dit jaar bij uitzondering zeven keer) en de items vormgeving, schrijfstijl, illustraties, fotografie en cover die allen gemiddeld hoger dan een 7,1 scoren.
Kritisch?
Over de insteek die de redactie kiest bij de artikelen zijn de meningen verdeeld. Een deel van de ondersteunende medewerkers vindt de toon soms te kritisch richting de hogeschool. Van de docenten is een kleinere groep deze mening toegedaan en bij studenten is dit het minste het geval. Sommigen zeggen expliciet dat Profielen wat kritischer zou mogen zijn. ‘Is wat braafjes’, luidt een van de reacties. Weer iemand anders noemt het blad ‘een beetje Telegraaf-achtig.’
Nieuws is voor de lezers een belangrijke reden om Profielen te raadplegen. En de onderwerpen waarover wordt gepubliceerd, blijken gespreksstof op te leveren tussen studiegenoten en collega’s. Bij de studenten geeft 22 procent dit aan, bij docenten (26 procent) en medewerkers (27 procent) ligt dat nog iets hoger.
Jos van Nierop
Docenten hebben meer tijd om Profielen te lezen. Voor hen is het lezen van Profielen een welverdiende onderbreking van de uitputtende koffieautomaat gesprekken.
Is het ook niet zo dat de redactionele formule meer raakvlak kent met ‘oudere’ docenten en medewerkers dan ‘jongere’ studenten? Inkt op dode bomen kennen zij niet zo goed als de andere groep.