Wat doe jij nou? Met die modelbouwbrug…
Gepubliceerd: 22 January 2015 • Leestijd: 2 minuten en 6 seconden • Wat doe jij nou? Dit artikel is meer dan een jaar oud.In de Maassilo presenteerden ongeveer 250 minorstudenten vandaag, tijdens het event ‘Zuid Inspireert’, hun onderzoeksresultaten. Bij een van de stands zetten studenten een houten brug in elkaar…
Amanda, Raoul, Siebe (allen industrieel product ontwerpen) en Nicole (gezondheidszorgtechnologie) volgden de minor innovation, engineering & design en moesten net als de andere groepen op de een of andere manier een bijdrage leveren aan Rotterdam-Zuid. Zo te zien hebben ze iets gemaakt voor het basisonderwijs.
Maar jullie doen niet de pabo?
Amanda: ‘Nee, maar onze opdrachtgever is wel van de pabo. In 2020 moet op het basisonderwijs techniek worden gegeven.’
Nicole: ‘Omdat de basisscholen op Zuid dicht bij elkaar staan, was de opdracht om lesmateriaal te maken dat makkelijk te delen is. Aan ons is gevraagd om een mobiel techniek lab (MTL, een kar) te maken en te adviseren wat er in dat lab moet komen.’
Amanda: ‘Ook moesten we onderzoeken hoe leerkrachten en leerlingen reageren op het materiaal.’
Ik lees dat jullie aan twee concepten hebben gewerkt…
Siebe: ‘Ja, bij het ene concept hebben we gekozen voor duurzaamheid waarbij de materialen worden hergebruikt; alles bestaat uit bouwpakketten. Bij het andere concept wordt er onder andere hout gebruikt dat je moet zagen.’
En hoe werkt dat dan met die brug?
Raoul: ‘De brug is een van de bouwpakketten. Ik heb ‘m gemaakt en als je ‘m goed in elkaar zet, kun je er 12 kilo aan hangen. Aan leerlingen wordt de opdracht gegeven om een zo’n sterk mogelijke brug te bouwen en als leraar kun je daarbij aanwijzingen geven. De sterkste constructie is die met driehoeken maar dat weet in eerste instantie alleen de leerkracht.’
Jullie hebben het bij leerlingen getest?
Raoul, ‘Ja. Het bleek dat er best veel bijsturing nodig was van leraren, in dit geval van mij.’
Siebe: ‘Leraren gaven aan dat deze opdracht misschien te saai is en te moeilijk. Als ze mogen zagen, zijn er meer handelingen en hebben ze meer het gevoel echt iets te maken. Dat wat ze gemaakt hebben, mogen ze dan ook mee naar huis nemen. Het bouwpakket niet.’
Maar welk concept moet het dan worden?
Nicole: ‘Als het ons ligt een combinatie van de twee. De gemeente en EMI (Centre of Expertise Social Innovation Rotterdam-Zuid, opgezet door de HR, red.) moeten er nog een beslissing over nemen. Maar de kans is groot dat ons project als pilot wordt uitgevoerd op vier scholen in Rotterdam-Zuid.’
Beschouwen jullie het echt als bijdrage aan Zuid?
Nicole: ‘Ja. Het is goed als kinderen zien dat techniek leuk is. En dat ze met kennis over techniek ook aan een baan kunnen komen, bijvoorbeeld in de haven.’
Wat hebben jullie geleerd tijdens de minor?
Nicole: ‘Ik wilde graag zien hoe een ontwerpproces in z’n werk gaat met onderzoeken en testen enzo. Ook heb ik leren samenwerken.’
Raoul: ‘Ik heb meer geleerd over het lesgeven, het didactische waar je bij dit product mee te maken hebt. Hoe zorg je ervoor dat het voor leerlingen te behappen is, maar dat het ook nog uitdagend is…’
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top