Een bus vol batterijen
Gepubliceerd: 28 June 2016 • Leestijd: 1 minuten en 46 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.We zitten in een groene bus die op elektriciteit rijdt, maar deels ook op diesel. Dat moet beter, denkt Robin Lange, student automotive. In de niet-helemaal-groene-bus legde hij vandaag uit wat er komt kijken bij een bus die wél 100 procent op batterijen rijdt.
De busrit maakt deel uit van INSIGHTS, de presentatiemiddag van twee expertisecentra van de Hogeschool Rotterdam, EMI (Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie) en RDM Centre of Expertise. Ruim honderd tweede- en derdejaars en afstudeerders van diverse opleidingen laten vandaag zien welke onderzoeken en projecten ze voor de twee expertisecentra hebben uitgevoerd.
Schakelen naar diesel
De chauffeur van de niet-helemaal-groene-bus schakelt even over op de dieselmotor. ‘Horen jullie het verschil?’, vraagt Robin aan de passagiers. Enkelen knikken voorzichtig. Misschien komt het omdat de bus nu niet hoeft te schakelen en omdat ie vrij nieuw is, want een heel groot geluidsverschil is er niet.
Van het type bus waar we nu in zitten, rijden er vier in Rotterdam, maar Robin doet onderzoek naar een bus die volledig op elektriciteit rijdt. Een bus die niet alleen stiller is dan een dieselbus, maar ook zuiniger. ‘Het scheelt 50 procent aan elektriciteit. Maar ja, elektriciteit opwekken kost ook weer wat energie…’
Hoe meer batterijen, hoe minder passagiers
Voor buslijn 70 van Charlois naar Keizerswaard doet Robin onderzoek naar de oplaadpunten. ‘Je moet je afvragen op welke plekken van de route je gaat opladen, en welke laadmethodes er zijn’, vertelt de student die uitlegt dat de te laden batterijen erg zwaar zijn en dat er een afweging gemaakt moet worden tussen batterijen en passagiers. Hoe meer batterijen, hoe minder passagiers en hoe vaker je moet laden. Het opladen kost 10 minuten, als je tenminste kiest voor snel-laden. Wat weer ietsje meer energie kost…
De bus is bijna bij de Veldacademie aan de Dokhaven, de plek waar de andere presentaties worden gegeven. Er is nog één vraag: Waarom zet je geen windturbine op het dak van de bus? Robin heeft er niet direct antwoord op, lector Frank Rieck wel. ‘Op rijwind kun je niet rijden, op gewone wind wel’.
Op de tweede verdieping van de Veldacademie volgen er presentaties over het bestaan van informele economie in de Afrikaanderwijk, een studentenhuis gemaakt van een soort piepschuim en een Kuip waarbij de nieuwbouw van het stadion wordt gecombineerd met appartementen.
Fietscultuur op Rotterdam-Zuid
En dan zijn er nog de onderzoeken die het busvervoer, groen of niet, misschien wel kunnen terugdringen: de fietscultuur op Rotterdam-Zuid. Er zijn te weinig fietsenstallingen, luidde een van de conclusies. En het schort ook aan de veiligheid, vertelt een van de studenten die aan het onderzoek meewerkte. ‘In Kralingen zagen we dat auto’s stoppen als er kinderen oversteken. Op Zuid gebeurt dat niet, dat zijn van die kleine dingetjes (doelend op allerlei uitkomsten/’dingetjes’ uit het onderzoek, red.).’
Er volgt gelach…
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top