Eerstejaars COM iets tevredener
Gepubliceerd: 24 May 2016 • Leestijd: 1 minuten en 15 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De eerstejaars van het instituut COM (commercieel management) zijn iets beter te spreken over hun opleiding dan hun voorgangers van een jaar geleden, toen er nog geen sprake was van het zgn. 60-punten experiment.
Het huidige eerste jaar bij COM is niet te vergelijken met het eerste jaar van 2014/2015. Studenten moeten nu al hun (60) punten halen, de opleiding commerciële economie is opgesplitst in communities, de onderwijsperiodes duren ‘maar’ vijf weken en er is een strakkere begeleiding; het zijn enkele van de veranderingen.
Rendement
Het heeft positieve invloed op het rendement, en ook de docenten zijn te spreken over de nieuwe onderwijsvorm. Maar wat vinden de studenten? De NSE is daar een aardige graadmeter voor, en de uitkomsten laten een verbetering zien vergeleken met een jaar geleden.
Geen aardverschuiving maar wel een verbetering. Zaken die beter worden gewaardeerd zijn onder andere toetsing en beoordeling (van 3,4 naar 3,6, op een 5-puntsschaal), studielast (van 3,5 naar 3,7) en wetenschappelijke vaardigheden (van 3,6 naar 3,8).
Smallbusiness
Ook over studiebegeleiding zijn eerstejaars tevredener, hoewel dat niet geldt voor de studenten small business (van 3,5 naar 3,2). Bij die opleiding wordt daarom het aantal coachingsuren opgeschroefd. COM-directeur Fred Feuerstake: ‘En bij small business gaat, net zoals nu al bij de community creative het geval is, de studieloopbaancoach ook het hele jaar de projectbegeleiding doen.’ De overallscore bij de eerstejaars van small business zakte overigens van 3,9 naar 3,7.
De daling houdt ook verband met het negatieve oordeel van de eerstejaars over de (studie)faciliteiten. Met uitzondering van de studenten sportmarketing & management (die op de locatie Max Euwelaan zitten), oordelen de eerstejaars er negatiever over. Bij COM zakt het oordeel over studiefaciliteiten van 3,7 naar 3,2, terwijl het cijfer hogeschoolbreed op 3,7 blijft.
WTC
Verklaarbaar, meent Feuerstake over het WTC waar de meeste COM-opleidingen sinds afgelopen september zijn gehuisvest. ‘Dit wisten we natuurlijk al wel, en we hebben al maatregelen getroffen. Onder andere door meer ruimten in te richten waar studenten zelfstandig of in groepen achter pc’s kunnen werken. Maar het kwaliteitsniveau van bijvoorbeeld de Kralingse Zoom halen we niet.’
Jos van Nierop
@redactie: Hoe kan de titel van het nieuwsbericht ‘Eerstejaars COM iets tevredener’ zijn gezien de volgende citaten uit het stuk:
“De eerstejaars van het instituut COM (commercieel management) zijn iets beter te spreken over hun opleiding dan hun voorgangers van een jaar geleden”.
“Het huidige eerste jaar bij COM is niet te vergelijken met het eerste jaar van 2014/2015.”
Mis ik iets?
@Selcuk De eerstejaars van nu zijn iets tevredener dan de eerstejaars van een jaar geleden, dat is o.b.v. de NSE een feit. Met uiteraard allerlei mitsen en maren die in het artikel voorbij komen. In een kop kun je nou eenmaal niet een heel verhaal kwijt…
@Jos:
Het doel van de NSE is: ‘.. zien wat de HUIDIGE studenten vinden van hun opleiding en instelling’.
Zodat toekomstige studenten een goed beeld kunnen krijgen van een instelling/opleiding.
Waarbij wordt opgemerkt dat instellingen zelf verder verbeterpunten kunnen halen uit de resultaten door bijvoorbeeld vergelijkingen met voorgaande jaren of andere instellingen etc. (zie: http://bit.ly/27ReOE1 ).
Juist om geen foute conclusies te trekken publiceert de NSE dergelijke gegevens niet in het openbaar (zo ver ik dat weet), het is immers een onmogelijke taak om elk jaar weer te bepalen of de vergelijking wel of niet opgaat voor alle aangesloten instellingen en opleidingen.
Verder: De conclusie (‘feit’) die je trekt o.b.v. de NSE:
Kan nog niet getrokken worden doordat de opleidingen bezig zijn met onderwijsvernieuwingen waarbij er een 0-nulmeting nodig is (dat is dus nu) om de voortgang te bepalen van zaken zoals tevredenheid,doorstroom,rendement etc.
Want:
1.Het is een vergelijking tussen 2 verschillende onderwijsvormen (oud-nieuw)
2.Is een vergelijking tussen gem. tevredenheid van Eerstejaars COM-studenten uit 2014-2015 en 2015-2016, wat op zich al niet representatief is doordat de groep als geheel wordt vervangen, maar dat terzijde.
Tot slot:
De conclusie (‘feit’) dat studenten meer tevreden zijn kan pas (op een correcte wijze) getrokken en uitgesproken worden als er een 2e keer (nieuw schooljaar dus) wordt gemeten en vergeleken met de 0-nulmeting. Wel is deze conclusie te trekken als we puur kijken naar wat de opleiding doet op de langetermijn zonder in te gaan op verdere details, waardoor ik de keuze wel enigszins kan begrijpen.
Dank voor de toelichting!