Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Introductieweek: Ondernemen in de kerk

Gepubliceerd: 25 August 2016 • Leestijd: 2 minuten en 43 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Buiten is het bloedjeheet, en dus is de wat koelere Arminiuskerk voor pakweg tweehonderd eerstejaars ondernemen (een tweejarige associate degree-opleiding) een prettig toevluchtsoord. Ze luisterden er vanochtend naar verhalen van ‘grote’ ondernemers.

In de kerk

Maar niet voordat onderwijsmanager Roland van der Poel de aankomende studenten een peptalk heeft gegeven. Misschien wel het meest opvallende is dat hij stelt dat de studenten verantwoordelijk zijn voor de student die naast hem zit. ‘Zorg voor elkaar! De een is goed in boekhouden, de ander heeft goede ideeën. Help elkaar!’

Te weinig helpen

Het betekent uiteraard niet dat je elkaars boekhoudtentamen moet maken, reageert Van der Poel desgevraagd. ‘Nee, het gaat om de periode van het studeren. De een is nou eenmaal beter in het één, de ander in iets anders. We hebben ervaren dat studenten elkaar de vorige jaren te weinig hielpen.’

En als we het dan toch over boekhouden hebben: veel ondernemers hebben een hekel aan boekhouden en al die andere administratieve rompslomp, maakt ook ondernemer Bob Ultee duidelijk. Ultee stond aan het hoofd van Sabon, een miljoenenonderneming in zeep en geurtjes die in 2012 failliet ging. Nu hij weer van de grond af aan begint, deze keer in onder andere speelgoed, is er weer het vele papierwerk. ‘De belasting, de Arbo, UWV etc., ik ben 30 à 40 procent van m’n tijd bezig met zulke dingen; ondernemen is niet alleen maar leuk. En ondernemen is dus niet alleen maar vrijheid: huur voor het papierwerk mensen in!’

Gebeld worden in het weekend

Ondernemen is ook hard werken. Ultee: ‘Ik sprak met een jonge ondernemer die zich afvroeg of hij ook in het weekend en ’s avonds gebeld kon worden. Ja! Evenwicht tussen privé en zakelijk? Dat evenwicht is er niet!’ En dan zitten we ook nog in een tijd dat de banken alles behalve makkelijk voor financiële ondersteuning zorgen. ‘Maar’, is de ervaring van Ultee, ‘als je een goed plan hebt, zijn er altijd andere ondernemers die daar geld in willen steken.’

Ook belangrijk: improviseer! Dat doet bijvoorbeeld Matthias van Beek, sinds een jaar de eigenaar van Brandmeester, een oude brandweerwagen die hij als foodtruck neerzet op festivals. ‘Vandaag zou ik eigenlijk voor koffie zorgen, maar vanwege het mooie weer leek het mij wel leuk om ijsjes mee te nemen. Ze vielen in de smaak…

Brandmeester

Bedrijf als bevrijding

Van Beek was manager bij La Place (de restaurants van V&D) en hoefde niet bij de bank aan te kloppen toen hij vorig jaar voor zichzelf begon. De investeringen voor een foodtruck zijn relatief laag en bovendien heeft zijn vrouw een fulltime baan. Van Beek: ‘Een eigen bedrijf voelt sowieso als bevrijding, maar het is ook heel erg doorzetten, vooral in het begin.’ Het slechte weer aan het begin van deze zomer – ook tijdens festivals – hielp daarbij niet mee. Van Beek: ‘Dan moest ik erna alle verse groenten en vlees wegkieperen. Tja, dan denk je wel even: waarom wilde ik dit ook alweer zo graag?’

De angstbeelden over veel papierwerk en weinig tijd komen bij eerstejaars Davy niet echt binnen. ‘Je moet in het begin alles zelf doen ja, maar als het een beetje loopt, huur je een boekhouder in. En dan doe  je zelf weer wat je leuk vindt’, vertelt de student die samen met z’n vader groente en fruit im- en exporteert. Davy gaat met de opleiding beginnen nadat hij het afgelopen jaar op de bacheloropleiding small business net niet de benodigde 60 punten haalde.

Armbanden ontwerpen

Ook Wasim is niet echt van het boekhouden maar het is wel een van de redenen waarom hij koos voor de opleiding ondernemen, om dat beter onder de knie te krijgen. ‘Ik moet daar beter in worden’, vertelt de student die doet in iPhone-schermpjes en in armbanden die hij zelf ontwerpt en aan de man probeert te brengen.

Iets wat makkelijk lijkt, maar waarin je – als je succesvol wilt zijn – veel moet investeren, gaf Nathalie van Huet van communicatiebedrijf Sterk Werk de studenten mee. ‘Zorg dat je product goed is en steek heel veel effort in het opbouwen van vertrouwen: leer je klanten kennen en kom je afspraken na!’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top