Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Kabinet gaat nepdyslexie te lijf

Gepubliceerd: 25 April 2016 • Leestijd: 0 minuten en 46 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het kabinet wil de stroom aan dyslexieverklaringen in het onderwijs indammen, schrijven minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker aan de Tweede Kamer. Ze reageren hiermee op het tv-programma Rambam.

Het is wel heel makkelijk om te doen alsof je dyslexie hebt, lieten de makers van Rambam in februari zien. En het is nog voordelig ook. Dyslectische studenten krijgen 1.200 euro korting op hun studieschuld en mogen langer over hun tentamens doen.

Commerciële bureaus
Dus zijn er veel meer studenten dan vroeger die zeggen dat ze dyslexie hebben. Commerciële bureaus zouden hen aan een verklaring helpen. De programmamakers gaven ook minister Bussemaker haar eigen dyslexieverklaring.

Nog voor de zomer laten Dekker en Bussemaker uitzoeken hoeveel dyslectische leerlingen en studenten er zijn in het onderwijs. Althans, hoeveel van hen een verklaring hebben gekregen.

Richtlijnen
Er komt ook een ‘checklist dyslexieverklaring’ om examencommissies te helpen bij het vellen van een oordeel. Bovendien komen er richtlijnen voor deskundigen en eisen aan de verklaringen.

‘Het blijft een weerbarstige problematiek’, schrijven de bewindslieden aan de Tweede Kamer, ‘maar met deze maatregelen streven wij er naar de stroom aan dyslexieverklaringen in te dammen en terug te brengen naar normale proporties.’

En één ding willen ze nog even zeggen: ‘De dyslexieverklaring die aan de minister is uitgereikt, bleek overigens nep.’

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Kabinet gaat nepdyslexie te lijf

  1. Niks tegen mensen met dyslexie, maar waarom mag een persoon die zeer slecht is in lezen niet van dezelfde voordelen gebruik maken als mensen met dyslexie. Ik bedoel beide personen hebben een nadeel ten opzichtte van lezen, waarom mag dan alleen de persoon met dyslexie langer over zijn of haar tentamen doen…….

  2. Llort, is dat niet de definitie van Dyslexie, het (zeer) slecht kunnen lezen?

  3. Weet je wat helpt Llort? Gewoon een keer studeren. Dan kun je namelijk 9 v/d 10 vragen al beantwoorden door alleen het eerste en laatste woord te lezen. 😉

  4. volgens mij is dit probleem snel op te lossen. In principe gaat het erom dat de dyslectische student voldoende tijd heeft om zijn tentamen goed te kunnen maken. Daarom krijgt hij 30 minuten extra.
    Als we nu gewoon de reguliere tentamentijd van 90 minuten verlengen naar 120 minuten, bij uiteraard gelijkblijvende omvang van de tentamens, dan heeft de dyslectische student voldoende tijd. Waarschijnlijk is het dan zo dat een groot deel van de studenten al na 90 minuten of eerder klaar is, die kunnen dan gewoon gaan. Zijn er niet-dyslectische studenten die ook de volledige 120 minuten volmaken, dan is dat hun “meevaller”. De dyslectische student ondervindt hiervan geen nadeel.
    Ik denk dat het aantal verklaringen van dyslexie hierdoor flink zal afnemen…

  5. Oplossing voor dyslexie? Is er niet. Wat wel eens wil helpen is het opkrikken van het niveau begrijpend lezen op de basisschool en het vak Nederlands op de middelbare school.

  6. Je snapt er volgens mij niet veel van Paul. Bij het maken van de meeste tentamens gaat het erom dat je de stof volledig beheerst. Dit valt te controleren door de beschikbare tijd te beperken (90 minuten).

    De tijd verlengen maakt de meeste tentamens aanzienlijk eenvoudiger wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top