Laat peercoach alleen peercoachen!
Gepubliceerd: 25 April 2016 • Leestijd: 0 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Peercoaches mogen niet worden ingezet voor promotieactiviteiten. Dat stelt de studentenraad en daar is collegevoorzitter Ron Bormans het mee eens.
Peercoaches zijn studenten die medestudenten helpen bij hun studie. Daar worden ze voor betaald, ze krijgen in de meeste gevallen een contract van 4 uur. Maar wat nou als je die 4 uur, in een bepaalde periode, niet vol krijgt? Bijvoorbeeld omdat er te weinig studenten zijn om te coachen. Bij sommige opleidingen worden de coaches dan ingezet voor promotiewerkzaamheden tijdens open dagen of proefstudeerdagen.
Studenten helpen
Niet goed, vindt Iris de Jong van de studentenraad. ‘Een peercoach is er om studenten te helpen, niet om ze binnen te halen.’ Collegevoorzitter Bormans is het daar helemaal mee eens, maakt hij duidelijk tijdens de vergadering met studentengeleding van de medezeggenschapsraad (sgmr).
‘Je moet de peercoach niet laten verrommelen tot manusje van alles. Dat zal ik nog eens duidelijk maken aan de instituten’, stelde de collegevoorzitter die ervan uitgaat dat de genoemde promotieactiviteiten niet in de taakomschrijving staan. In de taakomschrijving op Hint staat inderdaad niets over promotieactiviteiten.
Proactieve houding
Iris de Jong is zelf ook peercoach maar hoeft niets anders te doen dan coachen. ‘Ik vul m’n uren makkelijk. Dat komt denk ik ook door m’n proactieve houding; je mag zelf naar jaargenoten toestappen als ze hulp kunnen gebruiken. Maar het blijkt dat niet voor alle coaches altijd alle uren te vullen zijn.’
Jos van Nierop
Waarom niet gewoon werken met een 0-uren contract?
@Rita de uren worden online bijgehouden, met een 0-uren contract kan je er dan makkelijk even extra uren bij zetten
Verder vind ik het flauw dat ze hierop reageren. Als een peercoach er zelf voor kiest om mee te helpen, waarom zou dat dan niet mogen? Het gaat er toch om dat aankomende studenten een beter beeld krijgen bij de school en opleiding? Wie kan dat dan beter doen dan een peercoach? Ze helpen met allerlei vakken, dus weten ze er vaak ook meer over. Docenten, het schoolgebouw, lestijden, etc. Ik denk dat peercoaches, mits ze er zelf voor kiezen, veel beter kunnen helpen met promotie dan de meeste studenten.
Ik ben vier jaar geleden peercoach geweest, toen het peercoachtraject binnen mijn opleiding net was opgezet. De eerste maanden van het jaar kwam ik met enkel coaching wel aan vier uur per week, ook tijdens tentamenweken was die vier uur eenvoudig in te vullen.
Buiten deze periodes om was er niet genoeg vraag van studenten naar coaching om de tijd te vullen. Als team hebben wij toen besloten ons te gaan richting op activiteiten naast het coachen, zoals een nieuwsbrief, het organiseren van de startweek, promoties, etc. Uiteraard moet coachen prioriteit hebben, maar als een peercoach tijd over heeft moet het mogelijk zijn de tijd te vullen met andere zaken. Het is een mogelijkheid meer peercoaches aan te nemen, zodat promotie in het takenpakket opgenomen kan worden. Wie kan een opleiding beter promoten dan een peercoach?