Lachen met Ismail, maar niet over seks
Gepubliceerd: 3 March 2016 • Leestijd: 2 minuten en 54 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Ismail Aghzanay, tweedejaars lerarenopleiding Engels, staat vrijdagavond op het podium van de grote zaal van Theater Zuidplein. In de voorstelling ‘Ben ik gelukkig?’ vermengt de gelovige Ismail een serieuze boodschap met grappige typetjes.
‘Hé terrorist!’ In het open leercentrum op de eerste verdieping van locatie Museumpark groet Ismail een van zijn vrienden. Beide zijn in het bezit van een baard, Ismail is ook kaal. Hij maakt er grappen over. Ismail is niet alleen aankomend leraar Engels maar ook cabaretier. Aankomend ook, maar zijn optreden in de grote zaal van Theater Zuidplein (580 stoelen), aanstaande vrijdag, is best ambitieus. Deze dagen volgen er nog repetities voor de voorstelling van Ismail die – hoewel zelf ongehuwd – voor een deel over het huwelijk gaat.
Je staat dus in de grote zaal…
‘Ja, die heb ik afgehuurd. Mijn manager zei: wat denk je: je hebt 14.000 vrienden op Facebook en 600 abonnees op je Youtubekanaal IssyTV? Ik zei: doe maar de grote zaal, wat hebben we te verliezen. Een jaar of drie geleden begon ik met een vriend bij een theatergezelschap, en erna ging ik met een groep van vier optreden. We hadden een eigen show met muziek en sketches en merkten dat het publiek ons erg komisch vond.’
Na het viertal volgde een drietal en dit jaar ging je solo. Hoe gaat dat?
‘Ik heb meegedaan aan het Leids Cabaret Festival. Volgens de jury zou ik mijn grappen beter kunnen opbouwen, maar voor mij is cabaret als vrienden onder elkaar, gewoon lekker gezellig lachen. Een huiskamergevoel.’
Lachen om de typetjes die je speelt in je filmpjes?
‘Ja. Ik speel een Chinees typetje, een Turk en een Antilliaan. Maar ik vertel ook dingen vanuit het perspectief van de docent. Dan maak ik me bijvoorbeeld kwaad over leerlingen die zonder pen naar school komen.’
Ben je voor de klas, tijdens je stage, ook een soort cabaretier?
‘Ja, dan ben ik heel levendig en doe veel met humor. M’n slc zei wel dat ik wat minder grappen moest maken. Later begreep ik dat wel. Gebruik humor met mate, zodat leerlingen je niet als clown zien maar als docent.’
Ismail vertelt over zijn islamitische ‘voedingsbodem’, dat hij het belangrijk vindt dat mensen elkaars achtergrond respecteren en dat hij zijn voorstelling graag netjes wil houden. Geen gescheld en geen grappen over seks. Wel een boodschap over de relatie man-vrouw. ‘Je hoort weleens dat het voor een man minder belangrijk is om maagd te zijn dan voor een vrouw. Bullshit! Mijn religie heeft mij geleerd dat man en vrouw gelijk zijn.’
Dat klinkt behoorlijk serieus. Als cabaretier moet je daar toch een beetje de spot mee drijven? Valt er wel wat te lachen?
‘Tja, waar ligt de grens? Ik vind dat je te ver gaat als je een religie beledigt. Mensen lachen om m’n typetjes en om de herkenbaarheid. Dat er in de Marokkaanse cultuur bijvoorbeeld dingen stiekem gebeuren. Dat meiden tegen hun moeder zeggen dat ze bij een vriendin gaan slapen, maar dat ze dan naar een vriend gaan. Waarbij ik natuurlijk niet wil zeggen dat dat in andere culturen niet gebeurt.’
Wie is je voorbeeld als cabaretier?
‘Salaheddine, ook iemand die een boodschap heeft. En als het over typetjes gaat Najib Amhali, maar zijn grappen gaan soms te ver. Dat vind ik jammer. Marokkaanse cabaretiers zijn geneigd om hun eigen religie onderuit te halen omdat ze denken dat het publiek dat leuk vindt.’
Over grappen over religie gesproken: hoe kijk je naar het bespotten van de profeet Mohammed?
‘Dat raakt me, maar ik keur niet goed dat daar iemand om wordt vermoord. Er bestaat vrijheid van meningsuiting, maar ga je die vrijheid gebruiken als je weet dat je er een hele groep mee kwetst?’
Kwets je zelf geen groepen, met je typetjes?
‘Ik vind van niet. Er is weleens een Turk naar mij toegekomen die zich beledigd voelde. Toen ik vertelde dat ik juist grappen maak over mensen die ik liefheb, was hij verbaasd en hoefde hij geen excuses meer.’
Met je grappen én je religieuze boodschap lijk je trouwens wel een moderne prediker…
‘Zo voelt dat niet. Ik ben gewoon een verhalenverteller of cabaretier. Wel hoor ik dat mensen het fijn vinden hoe ik een boodschap laagdrempelig en met humor overbreng.’
Komen er vrijdag alleen moslims?
‘Er komen veel Marokkanen, maar ook Antillianen en Nederlanders. Er zijn nu (dinsdag, red.) 150 kaarten verkocht. Ik heb er zin in!’
Jos van Nierop
Ik ben fan van je en raad een ieder aan om naar je show te gaan!
“Er bestaat vrijheid van meningsuiting, maar (…).” En daar ga je wat mij betreft de mist in. Er volgt geen ‘maar’ achter vrijheid van meningsuiting. Er is vrijheid van meningsuiting, punt. Wat stelt vrijheid van meningsuiting voor als je mensen er niet mee kan kwetsen? Kwets ik mijn projectgenoot als ik feedback geef op zijn stukken? Kwets ik iemand wanneer ik zeg dat zijn fiets niet mooi vind? Kwets ik iemand als ik zeg dat zijn baard er niet uit ziet?
Natuurlijk mag je mij, of een ander wat dat betreft, een klootzak noemen als ik je kwets. Dat is óók vrijheid van meningsuiting. Ook mag je pleiten voor een beperking van de vrijheid van meningsuiting. En dan mag ik weer zeggen dat ik je een eng mens vind met een hele domme en enge gedachtegang. Verbieden om te kwetsen is te gek voor woorden. Dan is het einde zoek en gaan we richting enge dictatoriale regimes zoals we die zagen ten tijde van de Sovjet Unie.
Ik zal mijn betoog sluiten met een citaat dat vaak aan Voltaire wordt toegeschreven: “I do not agree with what you have to say, but I will defend to the death your right to say it.”
Groet, K.
Karel, waarom worden we dan opgepakt als we de koningin uitschelden of de holocaust erbij betrekken en anti-semitistische leuzen roepen??????? Er worden met twee maten gemeten!!!!
Hoezo twee maten; iedere Nederlander wordt in die situatie opgepakt, ongeacht je afkomst of geloof. Ik heb geen idee wie jij bedoelt met ‘we’ maar je duikt wel makkelijk in een slachtofferrol.
Ik ben van mening dat er geen uitzonderingen horen te zijn als het gaat om vrijheid van meningsuiting, dus ook niet in de door jou genoemde situaties. Maar er wordt zeker niet met twee maten gemeten.
@Redouan Waarom je wordt opgepakt als de koningin beledigt? Artikel 112 van het Wetboek van Strafrecht. Waarom je wordt opgepakt als je anti-Semitische leuzen roept? Artikel 1 van de Grondwet.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik het hiermee eens ben. Van mij mag je beledigen wie of wat je wilt. Discrimineren daarentegen, dat is een heel ander verhaal. Iemand anders behandelen op basis van geloof, geslacht, seksuele voorkeur o.i.d. is voor mij een stap te ver. Daarom zit de kern van de vrijheid van meningsuiting ook in de MENINGSuiting. Zolang het een mening is, ga wat mij betreft je gang.
Verder weet ik niet wie je bedoelt met “we”, maar het is natuurlijk je reinste onzin dat sommige groepen wel worden aangepakt op basis van artikel 112 en andere niet. Door deze veel voorkomende slachtofferreflex ontwijk je je eigen verantwoordelijkheid en leg je het probleem altijd bij anderen. Enige zelfreflectie is geen overbodige luxe.
Waarom bestaat er wel een wet dat ons verbiedt om anti-Semitische leuzen te roepen maar bestaat er geen enkele wet die ons verbiedt om anti-islamitische leuzen te roepen? Wordt er dan niet met twee maten gemeten door dit land waar iedereen zich ‘gelijk’ hoort te voelen?