Stortvloed aan feedback over nieuwe online omgeving
Gepubliceerd: 24 March 2016 • Leestijd: 3 minuten en 26 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.De HR werkt aan MijnHR, een nieuwe online omgeving die de student een totaaloverzicht over de organisatie van zijn studie moet geven. Tijdens een bijeenkomst erover met studenten ging het afgelopen vrijdag over hoe je je in die omgeving inschrijft voor keuzevakken.
Wat is voor een student de prettigst manier om je voor keuzevakken in te schrijven? Eigenlijk is dat de centrale vraag waarop de makers van de online omgeving feedback wilden. En die feedback kregen ze. ‘Kun je filteren op keuzevakken die nog beschikbaar zijn?’ Nog niet, luidt het antwoord. ‘Da’s een goeie’.
Manier van toetsen
Lennart Overkamp, ‘online omgeving-bouwer’ bij het bedrijf Mirabeau, komt tijdens de bijeenkomst meerdere keren met deze reactie. ‘Staat de manier van toetsen er meteen bij, dus of je een verslag moet maken of dat het een tentamen is?’ Nee, nog niet. ‘Waar baseren de studenten dan hun keus op’, is Overkamps wedervraag. Op het type toets dus. En: ‘Of er aanwezigheidsplicht is, da’s handig voor mijn planning’, reageert een student.
En zo gaat het nog even door met suggesties. Een functionaliteit die al wel is bedacht is een digitaal advies in welke onderwijsperiode je het keuzevak het beste kunt volgen. Dit gebeurt op basis van je studielast in de verschillende perioden.
Inloggen op hr.nl
Een overzicht van, en informatie over de keuzevakken komt in de toekomst op de openbare site van de hogeschool (www.hr.nl) te staan, net als veel andere informatie die nu nog op Hint is te vinden. Door op hr.nl in te loggen bereik je je persoonlijke omgeving en kun je je bij de keuzevakinformatie inschrijven en bijvoorbeeld ook zien welke keuzevakken je al gevolgd hebt.
En, niet onbelangrijk, alle organisatorische zaken rond je studie zijn op één plek beschikbaar. Om te kijken of je bent ingeschreven voor een keuzevak, hoef je dus niet naar Osiris om daar een lijst te bekijken of je er wel bijstaat. Osiris zal in de nieuwe situatie nog wel worden gebruikt, maar alleen als bron.
Ook privédingen
In die omgeving kun je ook zelf dingen toevoegen. ‘Hoe fijn’, reageert Sarah, derdejaars sph, een van de aanwezige studenten. ‘Dan kan ik een afspraak met m’n mentor erin zetten, maar ook wanneer ik moet werken, m’n projectgroep en eigenlijk ook privédingen.’
Sarah is zeer te spreken over de toekomstige persoonlijke omgeving. ‘Nu heb je hele veel losse dingen. Voor cijfers moet ik in Osiris kijken, voor m’n stage weer ergens anders’, vertelt ze terwijl ze tevreden kijkt naar het bedoelde overzicht dat MijnHR biedt.
Prioriteitenlijst
Na afloop zegt Lennart Overkamp van Mirabeau blij te zijn met de stortvloed aan feedback. ‘Er zat veel waardevols bij, wij gaan het zeker meenemen’, reageert hij. Kan met alle reacties iets worden gedaan? Overkamp: ‘We gaan een prioriteitenlijst samenstellen. Het hangt overigens ook van het budget af. En: in de toekomst zijn er altijd nog functionaliteiten toe te voegen.’
Dick van Dam, op de HR programmamanager StudieNet, vertelt dat het nog niet duidelijk welke functionaliteiten er worden toegevoegd. ‘Zo’n bijeenkomst als deze laat het ambitieniveau van de studenten zien. Het is van een groot aantal factoren afhankelijk wat er uiteindelijk kan worden gerealiseerd. Zo moet het collegebestuur er een besluit over nemen, er moet budget voor zijn en we moeten kijken wat er technisch mogelijk is.’
StudieNet en MijnHR
Hint, Osiris, de mail via Groupwise en soms ook nog Facebook of WhatsApp. Om aan relevante informatie over je studie te komen, moet je als student nu allerlei verschillende onlineomgevingen bekijken. Dat moet anders, vinden studenten en beleidsmakers al heel lang.
Maar hoe? In elk geval niet door een compleet nieuw systeem te ontwikkelen maar door een onlineomgeving die, gebruikmakend van bestaande systemen, gedragen wordt door studenten en docenten. StudieNet heet het programma en het uit zich in een digitale persoonlijke omgeving per student, genaamd MijnHR. Een projectgroep van zes hogeschoolmedewerkers buigt zich over StudieNet. Het blijft niet bij die zes want de groep zoekt tijdens het ontwikkelproces nadrukkelijk naar studenten, docenten en andere medewerkers die tussentijds op de meest recente versie van de persoonlijke omgeving reageren, onder andere via tweewekelijkse feedbackbijeenkomsten. MijnHR wordt een digitale persoonlijke omgeving die jouw onderwijsproces faciliteert. Het laat dus zien waar je studiepunten te vinden zijn, waar je rooster staat (inclusief keuzevakken en afspraken met bijvoorbeeld je slc) en waar je bij een bepaald vak de docent kan aanklikken zodat je via de mail in contact met hem komt. Een persoonlijke omgeving is bovenal een plek waar je vooral niet wordt vermoeid met zaken voor jaar 4 als je nog in je eerste jaar zit. Het aanbod van minoren en keuzevakken? Alleen zichtbaar op het moment dat jij een minor of keuzevak moet gaan kiezen.Per opleiding (‘couleur locale’) en per docent is de omgeving verder in te vullen aan de hand van specifieke wensen. Bijvoorbeeld met de optie wel of geen telefoonnummer van de docent erbij.
Het intranetwerk Hint gaat vanaf 2017 waarschijnlijk verdwijnen en een groot deel van de informatie die daar nu te vinden is, verhuist naar de openbare website van de Hogeschool Rotterdam, hr.nl. Technische en organisatorisch is Studienet een megaproject dat pas begin volgend jaar, via pilots bij enkele opleidingen gefaseerd zal worden ingevoerd.
Jos van Nierop
In het artikel wordt gesproken over het mogelijk verdwijnen van HINT. Daar is in zijn algemeenheid geen sprake van. Het gaat hier om het geleidelijk uitfaseren van Hint voor studenten. Hierover is overigens nog geen tijdpad vastgesteld.
Voor de implementatie van StudieNet starten we met de voorbereidingen bij een drietal pilotopleidingen. Ook hier geldt dat er nog geen besluit is genomen over het exacte tijdpad waarlangs dit zal gebeuren. Dus beschouw de genoemde perioden in het artikel met de nodige slagen om de arm.
Keuzevakken sowieso een slechte uitvinding, tenzij er zaken beter geregeld worden. Aanwezigheid verplicht stellen, scheelt een hoop rompslomp, dan is het maken van een filter ook niet nodig en wordt je acheraf niet lastig gevallen door super “gemotiveerde studenten”, die nog een gat aan studiepunten moeten dichten.
Logischer manier van cijferadminstratie -> geen 35 knoppen drukken om cijfers te publiceren
Op normale tijden roosteren.
Laat-keuzevakkenkiezers zelf laten inschrijven?
Ga nog maar even door, dat is mijn feedback aan BureauKeuzeOnderwijs.