Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Testen voor de Shell Eco-marathon

Gepubliceerd: 21 April 2016 • Leestijd: 1 minuten en 11 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Zo’n dertig studenten, veelal automotive, zijn al maanden aan het sleutelen aan twee energiezuinige voertuigen die meedoen aan de Shell Eco-marathon in Londen. Vandaag worden de wagens op RDM Campus getest.

Danny

Een van de deelnemende voertuigen van het HR-team Phidippides is de Quadriga II die rijdt op een batterij en uitkomt in de zogenoemde Urban Concept-klasse. Dit voertuig lijkt het meest op een gewone auto met onder andere verlichting en ruitenwissers. ‘En er mogen bijvoorbeeld geen scherpe delen uitsteken’, vertelt Danny van Zijl (tweedejaars automotive, links op de foto) over de controle die vandaag wordt uitgevoerd tijdens het nationaal techniekfestival Nederland innoveert. De voertuigen van alle Nederlandse teams die begin juli meedoen aan de Shell Eco-marathon in Londen rijden donderdag ook allemaal een testrit.

Weg-legaal
De Quadriga is vorige week ‘op kenteken gezet’, op een brommerkenteken om precies te zijn. Danny: ‘Bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer, red.) is er een chassisnummer ingeslagen.’ Danny is verantwoordelijk voor de stuurinrichting van de Quadrig: ‘Een vierwielsturing, dus dat je met zowel de voor- als achterwielen kunt sturen; daardoor kun je heel korte draaicirkels maken.’

In de Quadriga moet een bestuurder van 70 kilo, terwijl de Triga (het andere voertuig van Phidippides) op zoek is naar een bestuurder die zo licht mogelijk is. Dat vergroot de kans om met de vastgestelde hoeveelheid waterstof een zo groot mogelijk aantal kilometers te maken, en daarmee de kans op een hoge klassering.

Chauffeur van 45 kilo
Danny: ‘Voor de Triga II hebben we een bestuurder maar die kan in Londen niet alle dagen, en sowieso willen we een tweede chauffeur.’ Gezocht wordt nog naar een student tussen de 45 en 48 kilo en maximaal 1,60 meter.

Het is niet makkelijk om de twee voertuigen op tijd klaar te krijgen, vertelde Danny eind vorige week. ‘Het is gewoon hard aanpoten. Ook omdat we bij de test heel graag een resultaat willen neerzetten, dus dat we niet uitvallen ofzo.’

Quadriga

Jos van Nierop

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top