Top 14: De beste docenten van de HR
Gepubliceerd: 23 March 2016 • Leestijd: 3 minuten en 13 seconden • Beeldreportage Dit artikel is meer dan een jaar oud.Aangenaam, dit zijn de beste docenten van de HR. En de allerbeste, dat is Adriaan de Jongh. Vorige maand werd hij door studenten van de HR verkozen tot winnaar van de ‘Docent van het jaar-verkiezing’. Deze maand staan de veertien genomineerden in ons magazine, en hier.
Adriaan de Jongh (67)
30 jaar bij de HR
Instituten: IBK, RAC en IFM
‘Ik wil studenten respect bijbrengen’, vertelt ‘Docent van het Jaar’ De Jongh in een interview met Profielen. ‘Dat doe ik door ze met u aan te spreken en ze als volwassenen te behandelen. Als ze ’s ochtends om half negen in de klas zitten en ze hebben nog niet ontbeten, ga ik ze niet verbieden te eten. Het zijn volwassen mensen; ik vraag ze alleen om er geen herrie bij te maken. Dat stellen ze zeer op prijs.’
René Hoogendoorn (23)
2 jaar bij de HR
Opleidingen: maintenance & mechanics, engineering (RAC)
‘Mijn meest bevredigende leservaring? Ik geef bijspijkercursussen wiskunde en natuurkunde voor aankomende studenten. Dit jaar is het me gelukt om, zonder de inhoud van de cursus te veranderen, 80 procent te laten slagen. Dat is hoog voor technische vakken. Overigens vind ik het contact met de studenten en de positieve reacties op mijn lessen net zo bevredigend.’
Peter Volken Smidt (39)
8 jaar bij de HR
Opleiding: ruimtelijke ordening en planologie (IGO)
‘Bevredigende momenten: ik heb er genoeg. Zoals de verschijning van het boek Infratecture van het gelijknamige lectoraat waar ik als onderzoeker aan heb meegewerkt. Of terugkomen van een excursie en horen dat de thuisblijvers hebben genoten van de verhalen die we hen hebben gestuurd. Studenten met wie je een leuke band hebt als professional de wereld zien intrekken…’
Yvette Verhoef (32)
2,5 jaar bij de HR
Opleiding: mens en techniek, afstudeerrichting gezondheidszorgtechnologie (EAS)
‘Ik ben arts en geef de medische leerlijn. Het is leuk om studenten te zien opveren bij interessante feitjes of te motiveren in een persoonlijk gesprek. En als ze dan trots komen vertellen dat ze na hard studeren hun toets hebben gehaald, ben ik helemaal tevreden.’
Gerard Cloosterman (65)
12,5 jaar bij de HR, bijna met pensioen
Opleiding: bouwkunde (IGO)
‘Ik krijg ongelofelijk veel energie van het lesgeven aan en omgaan met studenten.’
Okke de Jong (44)
9 maanden bij de HR
Opleiding: crossmediale communicatie (RAC)
‘Ik vind het geweldig als studenten een opdracht inleveren waar ik een 9 voor kan geven. Niet alleen omdat ze de lesstof begrepen hebben, maar ook omdat ze een stapje verder zijn gegaan en iets unieks hebben afgeleverd. Dan weet ik dat ik goed bezig ben en dat die studenten later goed terecht zullen komen.’
Joris Berding (35)
6 jaar bij de HR
Opleiding: chemie (EAS)
‘Ik krijg al zes jaar energie van studenten die zo enthousiast worden van onderzoek in het laboratorium dat ze zich spontaan gaan verdiepen in de theorie en de juiste vragen gaan stellen. Sowieso vind ik het fantastisch om met studenten over mijn vakgebied te praten.’
Pascal van Schajik (40)
6 jaar bij de HR
Opleiding: pedagogisch educatief medewerker (RAC)
‘Wat ik leuk vind in mijn werk is de groei van studenten te zien: de voltijders die zich van onzekere, beginnende beroepsbeoefenaar naar professional ontwikkelen en de deeltijders die zich staande houden tussen werk, studeren en privé.’
Matthijs van Zuilen (34)
10 jaar bij de HR
Opleiding: international business and management studies (RBS)
‘Een student zei een keer: “Ik wou dat het op de middelbare school zo duidelijk was uitgelegd, dan was het een stuk beter gegaan.” Daar doe je het voor.’
Niels Kropman (37)
4,5 jaar bij de HR
Opleiding: vastgoed & makelaardij (IGO)
‘Werken als docent is vooral mooi als je mag meemaken dat een student zijn passie voor een vak ontdekt. Of de eerste keer dat ik trotse studenten, die ik vanaf het eerste jaar had begeleid, hun diploma mocht uitreiken.’
Steve Abdoelhamid (53)
1,5 jaar bij de HR
Opleiding: commerciële economie, community global marketing & sales (COM)
‘Ik heb meegewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe curriculum van global marketing & sales. Vanaf dag 1 kon ik ermee aan de slag. Dat was zowel voor mij als de studenten een hele ontdekkingsreis.’
Matthijs Glerum
6 jaar bij de HR
Opleiding: bedrijfseconomie (IFM)
‘Mijn missie is studenten inspireren en stimuleren te leren. Leuk is dan dat ik regelmatig mails van oud-studenten krijg waarin ze vertellen hoe het met ze gaat, waar ze werken en of ze misschien een gastcollege kunnen verzorgen.’
Yamina (30)
4,5 jaar bij de HR
Opleiding: accountancy (IFM)
‘Na vierenhalf jaar voelt het werk als HR-docent nog steeds niet als werken. Het is heel bevredigend om te kunnen bijdragen aan het vertrouwen van studenten in hun eigen mogelijkheden.’
Jeroen Langedijk (34)
4,5 jaar bij de HR
Opleiding: watermanagement (EAS)
‘Met twee collega’s heb ik een struikelvak uit jaar 1 op de schop genomen. Het slagingspercentage is enorm gestegen. Een aantal studenten dat het vak voor de tweede keer deed, is naar ons toegekomen om te bedanken voor de manier waarop we het dit jaar hebben gegeven. Dat geeft een kick.’
Tekst: Esmé van der Molen, foto’s: Levien Willemse
Kunnen we ook een lijstje krijgen van de top 14: slechtste docenten van de HR? Zijn er op de HR genoeg van 😛
prima! collega’s
Waarom sta jij er niet tussen, Ron?! Ik heb zeven keer op je gestemd. Als iemand de prijs voor beste docent verdient ben jij het, kanjer.
Ik heb de indruk, dat Logistiek en Economie helemaal niet mee kan stemmen, noch wist dat er deze mogelijkheid was om iemand te nomineren. Logistiek en Economie schittert door afwezigheid. Die docenten zijn zeker alleen maar aan het werk.
Ik heb er ook niks van meegekregen als ISO student. Er zijn er genoeg die het verdienen om in dit rijtje te mogen staan.
Als het goed is zijn alle opleidingscommissies van de hogeschool benaderd door de studentenraad, die de verkiezing organiseerde, met het verzoek om met een kandidaat te komen. http://profielen.hr.nl/2016/dertiental-in-de-race-voor-docent-van-het-jaar/
Gefeliciteerd de heer De Jongh. 12 mannen en 2 vrouwen. Dat valt wel op.
Dag Jos van Nierop,
Staat in de statuten van de organisatie van de -landelijke?- verkiezing dat opleidingscommissies deze moeten organiseren? Als dat niet het geval is waarom niet een open digitale verkiezing?
Ron,
Nee, ik denk niet dat dat in de statuten o.i.d. staat. Maar ja (dooddoener…): aan elke vorm van een verkiezing zitten voor- en nadelen. ‘t Lijkt mij overigens aan de studentenraad om deze vragen te beantwoorden.