Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Tweedejaars bouwen turbines, met 3D-printer

Gepubliceerd: 18 January 2016 • Leestijd: 1 minuten en 41 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Tweedejaars werktuigbouwkunde kregen een opdracht van een fictief energiebedrijf dat kleinschalig elektriciteit wil opwekken. De studenten bouwden Laval-turbines, motoren aangedreven door lucht, en demonstreerden hun turbines voor de potentiële klanten.

laval-turbines

De tweedejaars werktuigbouwkunde, die voor de leerlijn energietechniek hebben gekozen, begaven zich dit semester op onontgonnen terrein. Ja, de opdracht van het fictieve energiebedrijf was helder: kleinschalig en lokaal elektriciteit opwekken door middel van de zogenoemde Laval-turbine. Maar verder moesten de studenten het zelf uitvogelen, van het ontwerp tot het bouwen en het testen. Gebruikelijke productiemethodes zouden veel te duur en bewerkelijk zijn geweest. Daarom maakten ze voor het produceren van de onderdelen gebruik van 3D-printen.

Een heuse wedstrijd vormde afgelopen vrijdag in het Technopark van Academieplein het slotstuk van het project. Twee van de negen groepen vielen in de prijzen: het groepje waarvan de turbine simpelweg het meeste vermogen leverde én het groepje dat zijn product het best wist te verkopen aan de deskundige jury. Want nog belangrijker dan een goed draaiende motor was de vraag of de groepjes een goede pitch voor de potentiële klanten in huis hadden. Inclusief posters, extra informatie over het product en de (toekomst)visie van het bedrijf.

Strak in pak
Sommigen waren daarvoor zelfs strak in pak naar de hogeschool gekomen. Hicham Riffi, die met zijn groepje de jury het meest wist te overtuigen en de ‘Overall Innovatie-prijs’ won, hield het bij een nette trui. Zijn presentatie viel in de smaak. Zeker door de informatierijke brochures van het product die de juryleden overhandigd kregen. ‘Daaruit blijkt dat jullie echt klantgericht te werk zijn gegaan’, vond de jury.

En dat was precies de bedoeling, legde Hicham uit. ‘Er is in het bedrijfsleven de laatste jaren veel interesse voor kleinschalige elektriciteitsopwekking. Dit eerste halve schooljaar hebben we ons kunnen richten op het ontwikkelen van een product dat ook echt interessant moest zijn voor potentiële klanten. Dat is wat veel van ons later misschien ook willen doen. Ik zie mezelf later ook zo voor klanten staan om producten aan te prijzen.’

Docent Hanneke Pieters-Vree schetste het belang van het project. ‘Dit is meer dan alleen ontwerpen en bouwen. Het is voor de studenten goed om na te denken over het aanprijzen van het product en te kijken hoe ze zich staande houden tegenover de klant.’

Zenuwen
Hicham was trots. Hij is met zijn 29 jaar ouder dan de meeste van zijn medestudenten. ‘Ik besloot dat ik toch een goed diploma wilde en ben terug de schoolbanken in gegaan. Precies hiervoor. Mijn presentatie van vandaag kon beter, het was nog wat onwennig, maar juist daarom is het belangrijk te oefenen. Die kans kreeg ik in het bedrijfsleven niet.’

Tekst & fotografie: Pim Bijl

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Tweedejaars bouwen turbines, met 3D-printer

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top