Vijf tips om indruk te maken op je docent
Gepubliceerd: 18 January 2016 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Zet je mobieltje uit, stel vragen en doe leuke dingen naast je studie. Het zijn zomaar een paar dingen die ervoor kunnen zorgen dat je indruk maakt op je docent.
Blogger Quincy schreef er onlangs over, en daarop reageerde Maartje Fokkema, docent bij IFM, met een reeks tips hoe studenten een goede indruk op haar kunnen maken. Aanleiding voor ons om ook aan een paar andere docenten om tips te vragen.
Neem het voortouw
Neem bij groepswerk het voortouw. Let er daarbij op dat er echt aan de opdracht wordt gewerkt en bedenk een adequate vraag die je kunt stellen als de docent langskomt om te kijken hoe het gaat’, zegt Fokkema. Proactief gedrag maakt ook indruk bij sph-docent Paul Peters. ‘Als je een vraag hebt, stel die dan ook. Het liefst meteen in de klas. Wees open, als sph’er word je tenslotte hulpverlener. En maak gebruik van dat wat de docent aan contactmogelijkheden aanbiedt (mail, vragen in de klas).’ Ook Fokkema roept studenten op om vragen te stellen en om met de docent de discussie aan te gaan.
Zet je mobiel uit en kijk de docent aan
‘Nu komt er iets heel moeilijks’, schrijft Fokkema, ‘Laat, terwijl de docent uitleg geeft, je mobieltje in je zak en laat je niet afleiden door andere studenten.’ Bij het stellen van een vraag kun je het beste wachten tot het stil is in de klas, adviseert Peters. ‘En kijk de docent aan. Maar niet te verliefd…’
Wees actueel
Peters: ‘Kom als student met praktijkvoorbeelden die er toe doen. Onderbreek bijvoorbeeld de les om het over de vluchtelingen te hebben.’ Ook voor Fokkema is de actualiteit een issue. ‘Verwerk in je vragen en opmerkingen soms iets uit de actualiteit. Je moet wel goed doseren; zorg dat je de actualiteit in grote lijnen bijhoudt.’
Doe iets extra’s naast je studie
Gerard Peet (ruimtelijke ordening en planologie, rop) is onder de indruk als studenten naast hun studie nog iets bijzonders doen, soms iets wat ook relevant is voor de studie. ‘Wij hebben een tweedejaars die geweldig mooi kan tekenen en ook publiceert’, vertelt de docent die ervaart dat de studenten die iets extra’s doen vaak ook tot de betere studenten horen.
Overstijg de verwachtingen
Mark Wissing, een rop-collega van Peet, raakt onder de indruk als een student ‘de verwachtingen overstijgt’. ‘Dat gebeurt heel soms, dan kijkt zo’n student bij een opdracht er net even buiten. Dat verwacht je niet’, zegt Wissing die blij is met studenten die grote stappen maken. ‘Bijvoorbeeld iemand in het begin moeite heeft om in een projectgroep te functioneren, en later voorzitter is en het project trekt.’
Jos van Nierop
Wat is dit nou weer voor onzin artikel. je zit op school voor jezelf, niet om indruk te maken op docenten. ik vind dat de docenten van de HR wel eens een les moeten volgen hoe ze indruk kunnen maken op studenten. Of nog beter zelfs, een spoedcursus over hoe je op een email moet antwoorden.
Ik deel precies dezelfde mening als de reactie voor mij.
Ik deel ook deze mening, wat leven we toch in een afschuwelijke wereld.
Als de docent mooi is waarom ook niet.
Ik deel ook de mening van de eerste reactie. Docenten komen vaak te koud en ongeïnteresseerd over, waardoor ze de aandacht van de studenten verliezen(soms ook geen controle meer over de klas). Docenten kunnen deze tips beter zelf opvolgen of aan de studenten vragen wat zij kunnen doen.
Misschien staan in dit stuk vijf herkenbare punten? (Reacties zijn welkom!)
http://profielen.hr.nl/2016/5-kwaliteiten-van-een-goeie-docent/
(OL)
Wat jammer van deze reacties. Ik begrijp best dat niet al mijn collega’s even meevoelend zijn, maar je gaat hiermee voorbij aan de voordelen die het je kan opleveren als docenten een positief beeld van je hebben. Ook later in je baan zul je indruk moeten maken op je baas om in aanmerking te komen voor dat leuke project of een promotie. Dit zijn vaardigheden die je nu al kunt oefenen, in een omgeving die heel wat vergevingsgezinder is dan die grote boze buitenwereld. Want hoe koud jullie de docenten blijkbaar soms ook vinden, het zijn mensen. Mensen die het over het algemeen prima vinden om iets te doen voor een ander als er het gevoel is dat er tweerichtingsverkeer is, iets wat je op gang kan brengen met de tips hierboven. Docenten zijn namelijk redelijk snel tevreden als het eruit ziet dat iemand zijn best doet. Voor de student die op tijd in de les is, die zinnige vragen stelt, die nette opdrachten inlevert, wil ik best een extra stap zetten zoals meer uitleg geven of een alternatief inzagemoment voor het tentamen inplannen of zelfs die 5,4 op de toets nog eens opnieuw bekijken. Voor de student die standaard een kwartier te laat komt, ongeïnteresseerd achterin de les met zijn mobiel zit te spelen en met een slap excuus de opdrachten te laat inlevert, ga ik echt geen moeite doen. Is dat koud? Is dat ongeïnteresseerd? Misschien, maar het is vooral ook heel menselijk. Social grease noemen ze dat in het Engels, een beetje de relatie smeren. Daar is niks vies aan als je niet te ver gaat, maar hoe menselijke interactie werkt.
Ik ga hier even reageren op het gezeur op docenten.
Ik kom van de universiteit, en dáár heb je slechte docenten die jaarlijks twee uur per week hun riedeltje doen tegen (ongeïnteresseerde) studenten met hun vak en dan de rest van de week weer werken aan hun onderzoek.
Bij de overstap naar het HBO verbaasde ik me in het enthousiasme dat alle docenten, zelfs de “minderen” hadden voor hun vak en de studenten.
Alleen dat email beantwoorden… dat vinden sommigen wel erg lastig.