Voor de draken gegooid
Gepubliceerd: 11 July 2016 • Leestijd: 3 minuten en 2 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Op de vijfde etage van de locatie Wijnhaven lag de rode loper uit. Een tiental cmi-studenten stond, enthousiast maar zenuwachtig, klaar om over die loper te wandelen. En aan het einde van die loper? Daar zaten vijf draken met gouden amuletten.
De vijf ‘draken’ waren in het echt ondernemers en strategen die plannen van studenten gingen beoordelen op haalbaarheid en commercieel perspectief. Dat deden ze tijdens Dragons’ Den 2016, een evenement georganiseerd door de afdeling Events & Communicatie van CMI. Studenten konden aan de dragons een idee of ontwerp pitchen dat zij in teamverband hadden uitgewerkt. Het meest veelbelovende idee werd niet alleen beloond met een oorkonde, maar ook met een geldbedrag van € 250,-.
Serieuze aangelegenheid
Het klinkt simpel: je presenteert je idee en loopt met een geldprijs naar buiten. Zo simpel was het niet. Het ene goede idee na het andere vloog het publiek om de oren: een verbeterde winkelhulp voor bij de Media Markt, speciaal ‘Rotterdams’ bier en een platform voor copywriters. Dat laatste was een idee van Bart Versteegen, derdejaars communicatie. ‘Winnen ga ik niet, maar daar kwam ik ook niet voor. Ik ben hier vooral om te horen wat de dragons van mijn idee vinden.’ Versteegen was één van de studenten die zich vrijwillig aanmeldden om deel te nemen aan de Dragons’ Den. ‘De meeste andere studenten doen mee vanuit het honours program, waar dit evenement een belangrijk onderdeel van is. Ik wilde graag nuttige feedback om mijn idee te verbeteren.’
Die nuttige feedback kwam zeker: de dragons waren zeer kritisch. Ze luisterden aandachtig en gaven strenge, maar rechtvaardige feedback. ‘Zo serieus had ik het allemaal niet verwacht’, vertelt Valerie Zuijdgeest. Zij verbeterde met haar team de Media Marktrobot ‘Trusty’, die winkelend publiek naar de juiste aankoop moet begeleiden. ‘De organisatie heeft het groot aangepakt. Kijk maar om je heen: een rode loper, een groot publiek en een echte wedstrijd. Dat had ik in het begin niet verwacht. Ik dacht dat je in een kamer bij de dragons moest komen en dan snel je idee mocht presenteren. Ze nemen echt de tijd voor je, ik vind het heel bijzonder.’
Amuletten
Elke dragon mocht meerdere (maar maximaal zes) amuletten aan een pitcher geven. Alleen van de voorzitter – dragon Marcel Jongmans, ambtenaar binnen de gemeente Rotterdam en daarnaast zelfstandig ondernemer – werd pas bij de uitreiking bekendgemaakt hoeveel amuletten hij per team had uitgereikt. Maar tegen die tijd was het niet spannend meer, want er was één team dat qua amuletten ver op de rest voorliep. Het team van Sean Cui won dan ook de award voor het meest veelbelovende idee en mocht de geldprijs mee naar huis nemen.
Zij pitchten een VR (virtual reality)-spel voor meisjes op de middelbare school. Cui: ‘Onze opdrachtgever was de gemeente Rotterdam. Zij willen meisjes motiveren om voor technische opleidingen te kiezen.’ Cui ontwikkelde met zijn team een spel waarbij de jongedames hun eigen wereld kunnen creëren. ‘Vergelijk het met de Sims. Meisjes zijn vaak al bezig met technische aspecten: inrichten, opbouwen, de juiste materialen bij elkaar matchen. Ze hebben het alleen zelf niet door. Onze app maakt ze meer bewust van waar ze precies mee bezig zijn.’ De app zit nu nog in de prototype-fase, maar kreeg lovende reacties van de jury. ‘Vooral het feit dat jullie niet alleen bezig zijn met de oplossing, maar ook het probleem grondig hebben benoemd vind ik heel goed,’ zei voorzitter Jongmans.
Ibiza
Volgens Jongmans is het simpel: ‘Volgend jaar wil ik heel veel geld uitgeven op Ibiza. Het mooiste zou zijn dat jullie dat geld voor mij verdienen. Ik investeer in jullie ideeën en vervolgens levert het mij als ondernemer weer geld op. Zo gaat het cirkeltje rond.’
Echte ondernemingsdeals werden er niet gesloten tijdens de Dragons Den 2016, maar de organisatie was tevreden. Sara Wessel, een van de organisatoren en medewerkster van het instituut cmi, kijkt voldaan terug. ‘We hebben prachtige ideeën gehoord en gezien. Het is een geweldige manier om het jaar af te sluiten en voor de studenten om feedback te krijgen op hun harde werk. Wat mij betreft organiseren we dit volgend jaar weer!’
Bas Koedood
Correctie: Het event werd georganiseerd door de afdeling Events & Communicatie van CMI, niet door docenten. En de dragons mochten geen vijf amuletten per persoon uitdelen, maar zes.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top